TEST: Renault Captur E-Tech Hybrid | Čaro efektivity

2213
Zdroj: František Pisarovič

Renault sa do plug-in hybridnej hry pripojil zatiaľ ako posledný, no hrdo prehlasuje, že na vývoji svojej technológie pracoval až 10 rokov a podarilo sa mu ju doladiť do prekvapujúcej efektivity. Na prvý pokus je to dokonca také dobré, že znesie porovnanie aj s kráľovnou segmentu – s Toyotou.

Dajme si však na chvíľku odstup od plug-in hybridného pohonu a zamyslime sa nad tým, v akom vozidle je umiestnený. Renault Captur je vo svojej druhej generácii prekvapujúco fungujúcim vozidlom, ktoré je napriek zdaniu niečím viac, ako len zdvihnutým Cliom s priehradkou pred spolujazdcom na koľajničkách.

Renault Captur sa tvári trocha ako ryba vo vode. Až na to, že je to stále auto.
Zdroj: František Pisarovič

Ideálny formát

Captur je vozidlo, ktoré je na svoju misiu veľmi dobre vybavené. Začína pôsobivým vzhľadom, ktorý má Captur už pomaly v štandardnej výbave. Plug-in hybridná verzia ale pridáva modré “E-Tech” doplnky, ktoré dopĺňajú efektné 18” disky kolies a LED grafika predných svetlometov.

Ako ryba vo vode sa však isto cítil na našom fotografickom móle. Že?
Zdroj: František Pisarovič

Inak ide o celkom civilný Captur, za čo môže byť zákazník rád. Vozidlo so zaujímavými proporciami, sviežim vzhľadom a ideálnou veľkosťou pre každodenné používanie v meste, ale aj mimo neho. Navyše, s celkom zázračnou schopnosťou pôsobiť za každých okolností jednoducho a prirodzene ovládateľne.

Jeho profil výborne svedčí mestskému prostrediu
Zdroj: František Pisarovič

Podobne ako pri Cliu, i tu platí, že sa v blízkosti, ale aj v interiéri Capturu cítite ako vysokoškolsky vzdelaný človek. Zvonka i zvnútra pôsobí veľmi hodnotne, vysoké štandardy znesie nielen kvalita spracovania interiéru, ale aj použité materiály v ňom. Dobrá je nielen ergonómia, ale napríklad tiež posed za volantom a jeho uchopenie.

Vysoká stavba Capturu mi síce opticky na šírke nepridá, sedí ale jeho charakteru.
Zdroj: František Pisarovič

Vďaka vzpriamenému posedu je Captur príjemné vozidlo rovnako vpredu, ako aj pre zadných pasažierov. Za nimi sa nachádza batožinový priestor s objemom 435 až 439 litrov, ktorý napriek prítomnosti batérie disponuje dvojitou podlahou.

Tak či onak, je veľmi šik
Zdroj: František Pisarovič

Posed za volantom spríjemňuje aj extra priestor pod voličom prevodovky, ktorý z trojice Captur, Clio a Arkana nájdete len v testovanom vozidle. Je to tak preto, lebo ako jediné používa systém shift-by-wire a nespája páku prevodovky s prevodovkou mechanicky, čím sa šetrí miesto, do ktorého si potom môžete odložiť napríklad svoj prerastený smartfón.

Tento Renaulťácky volant padne skvele do ruky
Zdroj: František Pisarovič

Iný, ale ako veľmi?

Pohonné ústrojenstvo Capturu E-Tech Hybrid pozostáva z inteligentne zapojeného súkolesia, ktoré spája dva prevodové stupne elektrického motora s výkonom 49 kilowattov (66 koní) a štyri prevodové stupne spaľovacieho motora 1,6 SCe s výkonom 67 kilowattov (90 koní).

Ako jediný z trojice Clio / Arkana / Captur má testované auto shift-by-wire prevodovku
Zdroj: František Pisarovič

V tom najlepšom z nich sa spájajú a vytvárajú sústavu s výkonom 117 kilowattov (160 koní) a krútiacim momentom, ktorý presne nevieme určiť, pretože Renault udáva len separátne údaje oboch pohonných jednotiek – 144 newtonmetrov spaľovacieho a 205 newtonmetrov elektrického motora.

Veľký infotainment ide minimálne v grafike príkladom
Zdroj: František Pisarovič

Na papieri to možno znie až príliš neuchopiteľne na to, aby ste si o fungovaní tohto systému spravili obraz, prax je ale o niečo jednoduchšia. Hybridný systém od Renaultu funguje pri plnom nabití prekvapivo úderne, pričom jeho využiteľnosť zodpovedá udávaným 50 – 60 kilometrom dojazdu čisto na elektrinu.

Plug-in hybridná jednotka je značkovým Renaulťáckym vynálezom. Dáva 117 kW (160 k).
Zdroj: František Pisarovič

Po prejdení tejto vzdialenosti sa však od iných plug-in hybridov tento systém líši vo svojom (tvrdohlavom) rekuperovaní. Vodič nikdy nemá plnú kontrolu nad tým, či sa spustí, alebo nespustí spaľovací motor. Občas sa spúšťa jednoducho preto, lebo sa musí zahriať a niekedy dobíja batériu aj vtedy, keď sa to nezdá najefektívnejšie.

Zdroj: František Pisarovič
Zdroj: František Pisarovič

Plus-mínus výborne

V praxi ale systém funguje prekvapivo úsporne aj pri brutto kapacite batérie len 9,8 kWh, istý um sa teda svojskej riadiacej jednotke nedá uprieť. Či tým však vyváži absenciu DC nabíjania, či palubnej nabíjačky s výkonom väčším ako 4 kilowatty, to záleží na vašich preferenciách.

Základná cena modelu – Renault Captur Zen TCe90: 14 800 €
Základná cena testovanej verzie – Renault Captur Intens E-TECH Plug-in 160: 28 200 €
Euro NCAP: 5* (2019)
Záruka: 5 rokov / 100 000 km
Registračná daň: 33 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový + elektromotor
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1598
Najvyšší výkon spaľovacieho motora [kW (k)/ot./min.]:67 (90) / 5000-6000
Najvyšší výkon elektrického motora [kW (k)]:49 (66)
Najvyšší výkon sústavy [kW(k)]117 (160)
Najvyšší krút. moment sústavy [Nm]:144 + 205
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:173
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:10,1
Spotreba - kombi [l/100 km]:1,4
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:435-496
Objem nádrže [l]:39,5
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1 564
Rozmer pneumatík:215 / 55 R18
Dĺžka [mm]:4227
Šírka [mm]:1797
Výška [mm]:1576
Rázvor [mm]:2639