TEST: Opel Mokka – tak trochu iná káva

1636

Segment kompaktných SUV je momentálne azda tým najrýchlejšie rastúcim. Tentokrát sme si vyskúšali reprezentanta nemeckej automobilky Opel v tejto dynamicky rozvíjajúcej sa triede.

Aj keď na fotkách pôsobí toto auto dosť mohutne, v skutočnosti nie je veľmi veľké. Dalo by sa povedať, že je to taká terénna Corsa. Vo vnútri je však Mokka predsa len trochu väčšia, takže priestrannosť interiéru je niekde medzi Corsou a Astrou. Vzadu sa sedí pohodlne a do kufra napcháte aj 356 litrov batožiny.
Opel Mokka je konštrukčnou dvojičkou Chevroletu Trax. Ich dizajn je však totálne odlišný a na prvý pohľad by technickú príbuznosť týchto dvoch áut azda nikto netipoval. Každé z nich má vlastný charakter. Zatiaľ čo Trax je taký drsnejší a vo vnútri odviazanejší, Mokka je elegantnejšia a decentnejšia.

Pravá „štvorkolka“

Ostatní konkurenti sa iba tvária ako autá, ktoré zvládajú aj jazdu mimo cesty, lenže tieto dvojičky sú spolu s Nissanom Juke jediné autá v tomto segmente, ktoré môžu byť vybavené pohonom všetkých štyroch kolies. Ostatné konkurenčné modely neponúkajú pohon 4×4 ani za príplatok. Náhon na všetky kolesá je teda silnou konkurenčnou výhodou Oplu Mokka. Mal som možnosť preveriť jeho schopnosti na zľadovatelých cestách v rakúskych Alpách a bol som príjemne prekvapený. Aj keď to je v podstate iba jednoduchý Haldex, funguje výborne. Na zadnú nápravu je možné poslať maximálne 50% krútiaceho momentu, pričom zadné kolesá sa pripoja prakticky okamžite, ako je to potrebné. S vypnutým stabilizačným systémom je s Mokkou dokonca zábava, keďže vám dovolí vďaka pripojiteľnému pohonu zadných kolies jazdiť aj bokom.

Hlučnejší, ale úsporný

Motor 1.7 CDTI netreba „Oplistom“ nijako predstavovať. Montoval sa pod kapoty množstva modelov naprieč takmer celým portfóliom automobilky s bleskom v logu. Zo skúseností vieme, že je to vydarený agregát. V Astre sedan, ktorú sme testovali v lete, nás veľmi príjemne prekvapil mimoriadne nízkou spotrebou a Mokka nie je výnimkou. V meste sa nám spotrebu paliva podarilo udržať pod šiestimi litrami. Mimo neho nám zas palubný počítač ukázal priemer 4,7 l/100 km. Na diaľnici treba rátať približne so šiestimi litrami nafty na každých 100 km. Jediným prehreškom Mokky je slabšie odhlučnenie, ktoré nedokázalo celkom ideálne utlmiť tento turbodiesel. S narastajúcou rýchlosťou sa však hluk motora vytráca. Pri rýchlosti 130 km/h motor točí 2 200 ot./min., pričom ho je počuť, ale posádku neobťažuje.
Čo sa týka jazdnej dynamiky, tých 130 koní tam je, len ich zo začiatku nie je cítiť. Až po čase som zistil, že plynový pedál má neuveriteľne dlhý chod. V podstate ho stále iba hladkáte, čo pomáha znižovať spotrebu. Na tom majú svoj podiel okrem systému start/stop aj dosť dlhé prevody šesťstupňovej manuálnej prevodovky.

Resumé

Aj keď je Opel Mokka kompaktné auto za relatívne nízku cenu, v podstate mu nič nechýba. Skvelo jazdí, má nízku spotrebu a odvezie všetko čo treba. Zároveň však ponúka jednu z najdostupnejších ciest, ako sa dostať k autu s pohonom všetkých štyroch kolies.Silným argumentom určite bude aj šesťročná záruka.

Základná cena modelu
 – Opel Mokka 1.6i Smile: 14 890 €
Základná cena testovanej verzie – Opel Mokka 1.7 CDTI 4×4: 21 490 €
Záruka: 6 rokov/80 000 km (predĺženie za príplatok)
Registračná daň na testované auto: 267 €
Motor
 
Typ motora:
radový, vznetový
Valce/ventily:
4/16
Zdvihový objem [cm3]:
1686
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
96 (130)/4000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
300 /2000-2500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:
184
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
10,9
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
5,6/4,5/4,9
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:
356/1372
Objem nádrže [l]:
52
Prevádzková hmotnosť [kg]:
1335-1490
Rozmer pneumatík:
215/55 R18
Dĺžka [mm]:
4278
Šírka [mm]:
1777
Výška [mm]:
1658
Rázvor [mm]:
2555