TEST Nissan X-Trail e-Power: Ako elektrina, benzín aj nafta

1465
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Nová generácia prichádza s neštandardným pohonom a prestala ponúkať naftu. Dosiahne však porovnateľnú spotrebu.

Predstavte si, že by vám kedysi niekto povedal, že SUV už nebudú dostupné s naftovým pohonom. Kedysi nemysliteľné, dnes realita. Taký je nový Nissan X-Trail. Aj keď sa tomu ťažko verí, patrí do kategórie kompaktných SUVečiek. Štvrtá generácia bola predstavená v roku 2021 a namiesto dieselu prinesie pohon e-Power. Ten sa spolieha na spaľovací motor, no iba ako na generátor šťavy pre elektrický pohon. V tejto technológii neexistuje absolútne žiadne prepojenie spaľováku a kolies. A práve tým je pohon e-Power výnimočný.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Zmužnel

X-Trail medzigeneračne poriadne zmužnel. Svetlomety rozdelili do dvoch častí, jeden segment na denné svietenie a jeden na všetko ostatné a nechýba ani dvojitá mriežka chladiča. Pri pohľade zboku sa auto javí celkom vysoké. A pritom v porovnaní s predošlou generáciou sa znížilo o 15 milimetrov. Zadok, to je čisté techno. Hliník, ktorý vyzerá robustne, vysoká horná línia, jednoduché koncové svetlá… Akurát kufor sa otvára tlačidlom v separátnom otvore, ktorý mohli pokojne zapracovať aj vkusnejšie.

A keď už kufor otvoríte, naskytne sa vám pohľad na 575 litrov batožinového priestoru. To je číslo, ktoré na poli hybridov patrí k tým lepším. Samotný priestor je pritom koncipovaný veľmi prakticky. Nechýba ani predelené dvojité dno, z ktorého si spravíte priečku. Priestor vzadu nás príjemne prekvapil ešte predtým, ako sme nastúpili. Obrovský takmer pravý uhol otvárania dverí poteší každého.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Interiér je luxusnejší

V strede palubnej dosky tróni 12,3-palcový multimediálny displej s perfektnou odozvou a nie práve najdizajnovejším rozhraním. Najviac nás ale potešila prítomnosť fyzických tlačidiel. Tých sa dnes z nejakých dôvodov automobilky zbavujú. Rovnakých 12,3 palca je aj pred vodičom. Cez digitálny prístrojový štít ovládate väčšinu nastavení súvisiacich s jazdou, čiže sú vždy na očiach vodičovi.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Ako sme už naznačili v úvode, pod kapotou X-Trailu to buble aj bzučí zároveň. O pohon sa stará elektromotor s výkonom 204 koní, ktorý poháňa v našom prípade len predné kolesá. Z 0 na 100 km/h zrýchli za rovných 8 sekúnd a dokáže ísť najviac 170 km/h. To, že spaľovák v rámci technológie e-Power funguje iba ako generátor elektriny, znamená, že máte auto s prejavmi elektromobilu. Čiže okamžitú akceleráciu po stlačení plynového pedála prakticky bez ohľadu na to, akou rýchlosťou práve idete.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Na rozdiel od elektromobilov tu však nenosíte so sebou prehnane veľa hmotnosti. X-Trail váži približne 1,8 tony, čiže porovnateľne so spaľovákmi. Mimochodom, za spaľovací tím kope trojvalec s objemom jeden a pol litra. Elektronika si sama reguluje, kedy ho zapne, aké otáčky si nastaví a ako dlho ho potrebuje točiť. Tak, aby bol pohon čo najefektívnejší.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Naftová spotreba

V praxi to znamená tabuľkovú spotrebu 5,8 – 6,2 l/100 km. S prázdnou 1,73 kWh batériou si vypýta aj o niekoľko litrov viac. Ak však necháte pohon robiť si svoju prácu, spotreba sa stabilizuje pokojne aj na nižšej úrovni. A čisto na elektrinu dokážete prejsť pokojne aj 10 kilometrov.

Ak to teda zhrnieme, X-Trail papá benzín, poháňa ho elektromotor a spotrebu má ako nafťák. Zmätočné? Určite. Fascinujúce? Jednoznačne. Vo väčšine času je jazda tichá, a kultivovaná. Aj podvozok spracovali naozaj dobre. Pri prejazde zákrutami X-Trail nestráca istotu a do cesty sa zakusuje absolútne suverénne.

Základná cena modelu – Nissan X-Trail 1,5 MHEV Visia: 32 990 €
Základná cena testovanej verzie – Nissan X-Trail e-Power Tekna+ FWD: 47 240 €
Euro NCAP – 5* (2021)

Technické údaje 
Motorhybrid bez prepojenia spaľovacieho motora s kolesami
Typ motora:radový, zážihový
Valce:3
Zdvihový objem [cm3]:1497
Najvyšší výkon motora [kW (k)/ot./min.]:116 (158) / 4600
Najvyšší krút. moment motora [Nm]:250
Najvyšší výkon elektromotora [kW (k)]:150 (204)
Najvyšší krút. moment elektromotora[Nm/ot./min.]:330
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:170
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:8
Spotreba - WLTP [l/100 km]:5,8-6,2
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:575
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1725-1808
Dĺžka [mm]:4680
Šírka [mm]:1840
Výška [mm]:1725
Rázvor [mm]:2705