TEST: KIA Ceed | Základ po novom

8113
Zdroj: Redakcia

Prišiel na psa mráz. KIA Ceed oficiálne prišla o svoj základný atmosférický motor, ktorým bol 1,4-litrový štvorvalec s nepriamym vstrekovaním a ten nahradil litrový trojvalec. Výkon majú motory rovnaký, no aktuálna základná jednotka má o valec menej a o turbo navyše. Čo zaujímavé a prínosné priniesol “downsizing” na samotnom spodku cenníka?

Je ťažké spraviť si názor na dnešné kroky automobiliek. Downsizing sa oficiálne neosvedčil, čo mnohé potvrdili zvyšovaním objemu svojich motorov.

Testovacie autá v rozumnej výbave sú často považované za jednorožce. Auto je na rozumných 16-palcových diskoch kolies pohodlné a vrelo ich výber odporúčam.
Zdroj: Redakcia

Na trhu je taktiež prípad, keď značka vytiahla do ponuky jediný motor, ktorý využíva starú technológiu nepriameho vstrekovania paliva. KIA Ceed však v tomto prípade ide s davom.

Inkognito

Základnú motorizáciu pod kapotou Ceedu pri pohľade z exteriéru nespozorujete. Nemá žiadne odkazujúce emblémy či nejak ochudobnenú výbavu zovňajška. Prítomnosť základného “litra” sa nijak neodzrkadľuje ani z hľadiska podvozku.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Aj základný model je vybavený viacprvkovým zavesením kolies zadnej nápravy, čo je výborná správa hneď z jedného veľmi dobrého dôvodu. Z rovnakej konfigurácie totiž vychádza aj najvýkonnejšia verzia CEED GT, čo naznačuje, že podvozok je v prípade základnej motorizácie niekoľkonásobne predimenzovaný vzhľadom na výkon pod kapotou.

Zub času

Z príchodu novej generácie modelu CEED som bol extrémne nadšený. Prakticky modelu nemôžem ani po skoro dvoch rokoch od nášho prvého stretnutia vytýkať žiadne zásadné pochybenia. Interiér aj naďalej pozostáva z mäkkých a kvalitne pôsobiacich materiálov, posed za volantom je dobrý, no voľbou nového multimediálneho systému s 10,25-palcovou obrazovkou prichádzate o fyzické tlačidlá hlavných funkcií.

Interiér pôsobí kvalitným a trvácnym dojmom. Mám však pocit, že jeho dizajn nie je príliš nadčasový. Koho by to však trápilo, keď tak dobre funguje?
Zdroj: Redakcia

Tie nahradili dotykové plochy, ktoré síce fungujú spoľahlivo, no sú vyhotovené z lesklého čierneho plastu a nedávajú vám žiadnu pocitovú odozvu. Najväčším prekvapením modelu je dizajn palubnej dosky. Ako som už spomenul, síce pôsobí kvalitne, no nejde o nadčasový dizajn. Z hľadiska kvality bude určite spoľahlivo „držať“ dlhé roky, no bude vám pripomínať rok 2018 po zbytok svojho života.

Rovných 100

Výmenou základnej motorizácie zo štvorvalca 1.4 MPI na preplňovaný trojvalec 1.0 T-GDi nastala rošáda v tabuľkách technických údajov. Pri pohľade do tabuliek ma prekvapil nárast hmotnosti auta, keďže s „litrom“ je Ceed o približne 25 kilogramov ťažší než so štvorvalcom. Nasledujú už iba pozitívne správy.

Motor servíruje najvyšší výkon až pri vysokých 6000 otáčkach. Dokáže s ním byť zábava, no vie byť aj kultivovaný a ťahať pekne „od spodku“.
Zdroj: Redakcia

Turbomotor má o 38 Nm vyšší krútiaci moment, ktorý je k dispozícii medzi 1500 a 4000 ot./min. Reálne sa však auto prebudí k výraznému záťahu až od hranice 2000 ot./min, no potom ochotne ťahá a v tomto bode sa motor cíti najprirodzenejšie, čomu nasvedčuje kultivovaný chod.

„Budíky“ sú klasické a prehľadné. Úprimne, preferujem ich pred digitálnymi prístrojovými panelmi.
Zdroj: Redakcia

Pokiaľ potrebujete auto rozhýbať, otáčkové spektrum končí až na hranici 6700 otáčok, čo je v prípade tohto typu motora nevídane veľa. Pracujte správne so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a dynamika vám chýbať rozhodne nebude. Ak teda takéto auto neplánujete mať po celý čas naložené pasažiermi a nákladom v kufri, pružné zrýchlenie a potenciál sú dostatočné.

Priestoru pre kolená zadných pasažierov nie je pri výške nad 180 centimetrov nijak výrazne veľa
Zdroj: Redakcia

Osobne ma prejav motora baví a v dobrom ma prekvapila jeho „ochota žiť“. Mnohé trojvalce sú totiž ladením priškrtené do tej miery, že vám motor pri neopatrnejších rozjazdoch zhasne. To ale nie je prípad 1.0 T-GDi. Z hľadiska spotreby nejde o rekordéra, no svojím apetítom neurazí.

Manuálna prevodovka pôsobí uspokojivo. Kalibráciu spojky, dráhy radenia a sprevodovanie považujem za dokonale prirodzené.
Zdroj: Redakcia

V meste jazdíte za 5,5 až 6 litrov benzínu na stovku. Na diaľnici počítajte so spotrebou okolo 7,2 litra a mimo mesta viete spotrebu stlačiť od 5,2 až po rovných 5 litrov.

Základná cena modelu – KIA Ceed AMBER 1.0 T-GDi 100k: 14 190 €
Základná cena testovanej verzie – KIA Ceed GOLD 1.0 T-GDi 100k: 16 790 €
Euro NCAP: 4 hviezdy
Záruka: 7 rokov/150 000 km
Registračná daň: 33 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:3/12
Zdvihový objem [cm3]:998
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:73(100)/6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:172/1500-4500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:183
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:11,8
Spotreba - kombi [l/100 km]:5,6-6,1
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:395
Objem nádrže [l]:50
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1352
Rozmer pneumatík:205/55 R16
Dĺžka [mm]:4310
Šírka [mm]:1800
Výška [mm]:1447
Rázvor [mm]:2650