TEST: Jeep Wrangler Unlimited | Neohroziteľný

5831

Štvrtá generácia Wranglera neostáva nič dlžná povesti tejto off-roadovej ikony. V teréne rozhodne nevymäkla a na ceste vás príjemne prekvapí.

Bál som sa, že s príchodom novej generácie sa táto automobilová legenda stane civilizovanejšou. Keby však Wrangler prišiel o svoje neprekonateľné schopnosti v teréne, už by to nebol Wrangler. Našťastie si to uvedomujú aj v Jeepe. Veď koniec koncov, majú tam iné modely, na ktorých môže jazdiť „mainstream“. Wrangler je niečo ako ambasádor značky Jeep, a ten musí byť výkladnou skriňou techniky a ukážkou dlhoročných skúseností s  vývojom terénnych áut, ktoré táto americká automobilka zbiera už od roku 1941. Keby ste na to náhodou zabudli, rada vám to pripomenie hneď niekoľkými nápismi rozhádzanými po celom aute.

Drobné retuše

Aj keď ide o novú generáciu, zvonku sa Wrangler príliš nezmenil. Hlavným rozpoznávacím znakom sú svetlá. Tie zadné využívajú technológiu LED a pokiaľ sa rozhodnete pre vyššiu ako základnú výbavu Sport, dostanete aj Full LED predné svetlá. Denné svietenie v blatníkoch je potom taktiež z LED diód, takže rozhodne odporúčam.

Hlavným rozpoznávacím znakom novej generácie sú svetlá.

Na druhej strane, už aj základná výbava Sport má toho viac ako najvyššia výbava minulej generácie. V tomto smere je to obrovský posun vpred. Nielen že je výbava podstatne bohatšia, ale interiér je oveľa útulnejší, modernejší, no skrátka krajší a príjemnejší. Pre nami testované auto to platí obzvlášť. Ide o model Sahara (spoznáte ju podľa lakovaných blatníkov), no s príplatkovým balíčkom luxusnej výbavy „Overland“. Jeho súčasťou je okrem kožného čalúnenia sedadiel aj kožou potiahnutá palubná doska. Displej multimediálneho systému s uhlopriečkou 8,4-palca je však stále za príplatok (Sahara má štandardne 7-palcový, Sport iba 5-palcový). Ten najväčší má však veľmi peknú grafiku a jemné rozlíšenie, rovnako ako displej v strede prístrojového panela. Samozrejme nechýba plná podpora aplikácií Apple CarPlay či Android Auto.

Pod povrchom

Nejde však len o to, čo máte v interiéri. V prípade Wanglera totiž súvisí výbava aj s technikou.  Všetky tri modely sú vybavené novou generáciou viacprvkových náprav Dana 44, no každý model má inú verziu. Sport ani Sahara nedisponujú uzávierkami nápravových diferenciálov na rozdiel od modelu Rubicon. Uzávierka medzinápravového diferenciálu je samozrejmosťou u všetkých troch modelov, podobne ako redukčná prevodovka. Zatiaľ čo v prípade Sportu a Sahary je redukčný pomer 2,72:1, v prípade modelu Rubicon je to až 4:1. Ten ponúka navyše aj elektronické uzávierky predného a zadného diferenciálu. Čerešničkou na torte je možnosť odpojiť stabilizátor prednej nápravy, čo umožní lepšie prekríženie. Rubicon má v základnej výbave už aj pneumatiky určené do terénu.

Hore bez

Aj čo sa týka strechy máte na výber tri varianty. Prvým z nich je skladacia plátenná klasika. Mal som možnosť jazdiť aj takýmto Wranglerom a aj keď to tak nevyzerá, montáž a demontáž je pomerne jednoduchá a netrvá dlho. Jazda bez strechy je príjemná tak do 100 km/h. Je však chvályhodné, že ani pri diaľničnom tempe nie je problém sa v aute rozprávať bez zvyšovania hlasu.

Dva predné diely strechy sa dajú demontovať veľmi rýchlo a jednoducho.

Nami testované auto malo pevnú strechu, vďaka ktorej je hlučnosť v kabíne ešte nižšia. Aj tá je pochopiteľne odmontovateľná – predné dva kúsky idú veľmi ľahko, no na ten zadný budete potrebovať pomoc. Treťou možnosťou je akási kombinácia oboch riešení  – pevná konštrukcia s elektricky ovládanou plátennou strechou. Tá sa však neskladá celá, iba sa odsúva „strop“.

Súčasťou príplatkového balíčka Overland je aj kožou čalúnená palubná doska.

Downsizing

Už viete, že strecha sa dá úplne odmontovať. Tu ale Wrangler ani zďaleka nekončí. Je to pravý dobrodruh, a tak je možné odmontovať aj dvere či sklopiť predné sklo na kapotu. Na tomto aute je frajerské skrátka všetko…ešte aj tá kapota. Žiadne otváranie z vnútra. Priamo na kapote sú 2 klipsne, ktoré keď odistíte, môžete sa pozrieť na motor.

2,2-litrový turbodiesel je podobne výkonný ako predošlá dva-osmička, no je kultivovanejší a úspornejší.

Tomuto autu podľa mňa k dokonalosti chýba už len pravá americká V8-mička. Namiesto nej tu ale máme dva turbom prepĺňané štvorvalce. Benzínový dvojliter, ktorý produkuje 270 koní a naftovú „dva-dvojku“, ktorá ich síce má len 200, no zato sa môže pochváliť krútiacim momentom 450 Nm (benzín má „len“ 400 Nm). Cena obidvoch motorov je prekvapivo rovnaká. My sme testovali Wrangler s naftovým agregátom, ktorý má síce mierne „agrárny“ chod, no vždy je to lepšie ako predošlá „dva-osmička“.

8,4-palcový displej má veľmi peknú grafiku a jemné rozlíšenie.

Každopádne, obidve pohonné jednotky spolupracujú výhradne s osemstupňovým automatom, ktorý je aspoň pre mňa najväčším medzigeneračným zlepšením. S archaickým päťstupňovým automatom, ktorý používal predošlý model, sa to nedá ani porovnať. Vďaka novej prevodovke sa dá s Wranglerom normálne jazdiť dokonca aj na diaľnici, kedy otáčkomer pri 130 km/h ukazuje len niečo okolo 2 000 ot./min. Aj spotreba je ďaleko lepšia než som čakal. Povedzme si pravdu, Wrangler má podobnú aerodynamiku ako tehla a pri 130 km/h už máte pocit, že o chvíľu vzlietne. Napriek tomu spotreba paliva pri tomto tempe nepresahuje 10 litrov. Na úseku 400 km sa ustálila na 9,5 l/100 km. V meste sa s týmto Wranglerom dá taktiež jazdiť zhruba za 10 litrov, no najviac ma prekvapilo, že toto takmer 2,2 tony ťažké terénne auto vie jazdiť po okreskách za 7,5 l/100 km.

Resumé

Wrangler je priamym potomkom Jeepu Willys – auta, ktoré americká armáda používala v 2. sv. vojne. Má teda asi ten najlepší rodokmeň, aký môže terénne auto mať. Akákoľvek výrazná zmena by mu preto viac uškodila ako pomohla. Dizajnéri to dobre vedeli, a tak pri návrhu novej generácie postupovali s citom. Výsledok je presne taký, aký sme všetci očakávali. Je to stále pravý Wrangler, ktorý prejde cez všetko, len je trochu modernejší, vo vnútri útulnejší a celkovo šikovnejší. Chválim konštruktérov za to, že Wrangler nevymäkol, iba ho naučili gentlemanským návykom, vďaka čomu je teraz život s ním oveľa príjemnejší.

Základná cena modelu – Jeep Wrangler 2.2 CRD Sport: 47 180 €
Základná cena testovanej verzie – Jeep Wrangler Unlimited 2.2 CRD Sahara Overland: 59 580 €
Záruka: 5 rokov/100 000 km (rozšírenie za príplatok)

Registračná daň: 870 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:2143
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:147 (200)/3500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:450 /2000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:180
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:9,6
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:9,6/6,5/7,6
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:533/1044
Objem nádrže [l]:81
Prevádzková hmotnosť [kg]:2158
Rozmer pneumatík:225/70 R18
Dĺžka [mm]:4882
Šírka [mm]:1894
Výška [mm]:1838
Rázvor [mm]:3008