TEST Jeep Compass: S hybridom útočí na spotrebu (VIDEO a FOTO)

1215
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Pred rokmi, keď ešte SUVčka neboli také rozšírené, sme každé jedno ľudovo nazývali džíp. Jeep Compass je mestským crossoverom, ktorý dostal hybrid a čerpá z ikonického mena značky.

Aktuálny druhý Compass predstavili v roku 2016 a facelift v roku 2020. Stojí na platforme SCCS Small Wide 4×4 LWB po boku Alfa Romeo Tonale. Vzhľadom na to, že model samotný nie je čerstvou novinkou, dizajn tohto auta ste už mohli vidieť aj na slovenských cestách. Definuje ho nadčasových sedem otvorov na mriežke chladiča, ktoré idú proti prúdu. Prečo?

Lebo kým dnes mriežky všetci opticky zväčšujú, tu sa zmenšili. Ďalej svetlomety s LED denným svietením, po bokoch tónované sklá, 18-palcové disky kolies a dizajnový chrómový lem priamo pod strechou. Celkovo sa Compass radí medzi autá s dosť konzervatívnym dizajnom. Dopĺňa ho malé “e” na dverách kufra, ktoré značí hybrid.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Robustný a jednoduchý vzhľad

Keď už sme pri kufri, ten ponúkne 438 litrov v bežnej situácii a po sklopení zadnej lavice sa objem batožinového priestoru nafúkne na 1387 litrov.  Aby ste si Compass vedeli veľkostne predstaviť, meria približne 4,4 metra, čo je iba o centimeter viac, ako meria Škoda Karoq. S rázvorom takmer 2,64 metra poskytuje tak akurát miesta v kabíne. Sedenie vzadu je bezproblémové aj pre vyšších cestujúcich.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

V interiéri je vek vozidla azda najciteľnejší. Napríklad na relatívne staromódnych tlačidlách multimediálneho volantu. Na druhej strane, vďaka svojej veľkosti ich trafíte vždy aj naslepo. A to isté platí aj o nastavovaní dvojzónovej automatickej klimatizácie. Prístrojový štít prešiel značnou digitalizáciou. Ukazovateľ rýchlosti zobrazuje číslo v absolútne gigantickej veľkosti a multimediálny displej je tiež relatívne veľký. Má 10,1 palca.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Compass je dnes dostupný už iba ako hybrid alebo plug-in hybrid. To druhé má jedna-trojku a silný elektromotor s výkonom 240 koní, a to prvé, teda hybrid, má jedna-päťku s výkonom 130 koní. My sme otestovali hybrid so zrýchlením na stovku za rovných 10 sekúnd. Spaľovací motor a s elektrickou pomocou (až do 20 koní) posielajú výkon výlučne na predné kolesá, čo sa v prípade Jeepu vymyká jeho imidžu. Na druhej strane, ak hovoríme o tom, že Compass je crossoverom, až taký problém to nie je.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

S hybridom sa treba naučiť

Práca hybridného systému by si ešte zaslúžila trochu doladiť. Je  výrazne cítiť, kedy sa elektromotor zapája a kedy zas nie. Bez elektrickej šťavy auto akoby instante zlenivie a oťažie, lebo drží vysoký prevodový stupeň. No a keďže elektromotor sa snaží vypomáhať čo najviac, tie prechody medzi svižnou a komótnejšou jazdou sa dejú celkom často. Ťažkopádnosť Compassu sa prejavuje aj pri brzdení. Najprv sa rekuperuje a až potom sa do spomaľovania zapájajú aj brzdy. Čiže napriek tomu, že auto aj s nami na palube váži približne 1,7 tony, pôsobí ťažším dojmom.

Na nerovnostiach a v zákrutách pocit hmotnosti akoby zmizol a do popredia sa dostáva nastavenie podvozka. Riadenie nie je priame, ale to sa ani nedalo čakať. Sme v SUV. Čakal som o niečo pokojnejšie prejazdy malými nerovnosťami. Na volante ich necítiť vôbec, no pedále otrasy prenášajú. Naopak, veľké nerovnosti zvláda absolútne bravúrne. A ako je na tom spotreba? Pri svižnej jazde pokojne počítajte s 8 litrami na 100 km. Cyklus WLTP ale sľubuje 5,6 6 litrov na stovku, a keď sme jazdili pokojne, do tohto intervalu sme sa takmer zmestili.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Jeep Compass stavia na legendárnych základoch, no bič emisných noriem na ňom zanechal jazvy. Stále však ponúka poriadnu dávku priestrannosti a praktickosti v šate, ktorý ľahko spoznať bez toho, aby ste ho videli na každom rohu.

Typ pohonu: mild hybrid, benzin
Valce: 4
Zdvihový objem [cm3]: 1469
Najvyšší výkon spal. motora [kW(k) / ot./min.] 95 (130) / 5500
Najvyšší krút. moment [Nm / ot./min]: 240 / 1500
Maximálna rýchlosť [km/h]: 193
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: 10
Spotreba WLTP [l/100 km] 5,6-6,0
Batožinový priestor [l]: 438
Objem nádrže [l]: 55
Pohotovostná hmotnosť [kg]: 1575
Dĺžka [mm]: 4404
Šírka [mm]: 1819
Výška [mm]: 1624
Svetlá výška [mm]: 198
Rázvor [mm]: 2636
Cena od: Jeep Compass Longitude: 32 300 eur (akcia)
Cena testovanej verzie od: Jeep Compass Limited: 35 400 eur (akcia)
Euro NCAP: 5 (2017)
Registračná daň: 75
Záruka: 3 roky / 100 tkm na pohon, 7 r na prehrdzavenie