TEST: Jaguar XE | Šelma

272

Jaguar XE je na trhu už nejaký ten piatok, ale opäť znenazdajky zaparkoval do našej „redakčnej garáže“. Tentokrát sme mali možnosť vyskúšať si verziu s pohonom všetkých štyroch kolies.

Jaguar okolo toho nerobí žiadnu drámu. Svoj najmenší model skrátka ponúka aj s pohonom všetkých štyroch kolies, no nevymyslel mu žiadny noblesný názov ako napr. xDrive, quattro či 4MATIC. Dnes je skrátka pohon oboch náprav stále viac žiadaný a u prémiových automobilov sa z neho stáva pomaly samozrejmosť. Aj na Slovensku máme oblasti, kde náhon na všetky štyri kolesá dokáže v zime vodičovi výrazne zjednodušiť život. Sú však aj takí, ktorí raz zapadli a táto životná trauma ich poznačila natoľko, že sú presvedčení o nevyhnutnosti pohonu 4×4. Nech už je to tak či tak, aj Jaguar má v ponuke auto pre tento typ klientely.

Viac než dobrý

Keď som v roku 2015 prvýkrát testoval Jaguar XE, (takmer) som z neho padol na zadok. Bol to síce len 180-koňový diesel, žiadny šesťvalec, ale očarilo ma, aké „jazdecké“ je to auto. Akoby bolo stvorené pre vodiča. Veľmi podobnú filozofiu však majú aj dvaja ďalší výrobcovia – BMW a Alfa Romeo. V roku 2015 som XE porovnával len s „trojkovým“ BMW, ale odvtedy pretiekla nejaká voda v Dunaji a Alfa sa vrátila medzi elitu s neskutočne dobrou Giuliou. Tieto tri autá sú si veľmi blízke, ale pamätám si, že na Jaguari mi vtedy trochu chýbal zmysel pre detail. A platí to stále. Opäť som bol fascinovaný tým, ako niekto vie vyrobiť perfektne fungujúci podvozok (taký, ktorý v zákrutách drží ako prikovaný, ale zároveň je komfortný aj na rozbitých slovenských cestách) a ako to niektorí výrobcovia odfláknu alebo skrátka iba tápajú. V interiéri som sa však necítil ako na palube Jaguaru.

Interiéru by neuškodilo trochu viac ušľachtilých resp. dekoračných materiálov, ale v zásade sa pozeráte na auto so základnou výbavou.

Daň z nesmrteľnosti

Nemyslite si, že ak si objednáte verziu s pohonom AWD, domontujú vám vpredu dve polosi a tým to končí. Každé auto s pohonom 4×4 je automaticky vybavené aj asistentom pri zjazde z kopca. To však nie je všetko. Zaujímavou vychytávkou je aj systém ASPC – regulácia trakcie s funkciou rozjazdu na šmykľavom povrchu. Je jedno, či potrebujete vyjsť po zasneženej príjazdovej ceste, parkovať na zľadovatelom svahu, alebo ťahať príves po mokrej tráve. Elektronika to za vás údajne všetko vyrieši. Samozrejme, nič z toho som neskúšal, keďže v čase testu na to nebolo počasie, ale páči sa mi, ako to majú chlapci v Coventry dobre premyslené. Jedinou nevýhodou je o čosi vyššia spotreba. V meste sme jazdili za 7,5 až 8 litrov nafty na 100 km, zatiaľ čo zadokolka sa dokázala zmestiť aj do siedmich litrov. Mimo mesta bola spotreba prakticky rovnaká – 5 l/100 km. Na diaľnici to bolo o liter viac, zatiaľ čo zadokolka jazdila pri ustálenej 130-tke za 5,5 l/100 km. Pre úplnosť dodám, že verzia AWD je o 50 kg ťažšia.

Resumé

Pre mňa osobne znamená Jaguar viac ako BMW. Tá značka má podľa mňa historicky lepšie meno a skrátka lepší cveng. Bohužiaľ, už nežijeme v 20. storočí, čomu sa Jaguaru s jeho aristokratickými génmi trochu ťažšie prispôsobovalo. Môže byť, že u mladších ročníkov ho za ten čas konkurencia už trochu prekonala po imidžovej stránke, ale po technickej stránke to dokázali – XE jazdí nielen lepšie ako BMW, ale možno aj lepšie ako Giulia, ktorá sa stala novým etalónom jazdných vlastností vo svojej triede. Škoda len tej prevodovky – všetky tri autá pritom používajú rovnaký osemstupňový automat od ZF, ale v Jaguari som mal pocit, akoby mal hydromenič väčší preklz, čo mierne ovplyvňovalo nielen dynamiku, ale aj spotrebu. Ktovie, či po dvoch rokoch náhodou prevodovka nedostala nejaký „zelenší“ softvér a toto to spôsobilo. V každom prípade, auto ako celok má u mňa palec hore. Oproti zaužívanej konkurencii je to niečo svieže a exotické, a to sa cení.

Základná cena modelu – Jaguar XE 2.0d I4 163 k RWD Manual Pure: 38 078 €
Základná cena testovanej verzie – Jaguar XE 2.0d I4 180 k AWD Auto Pure: 43 214 €
Záruka: 3 roky bez obmedzenia počtu km (servis v cene)

Registračná daň: 530 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1999
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:132 (180)/4000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:430/1750-2500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:225
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:7,9
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:5,5/4,2/4,7
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:455
Objem nádrže [l]:56
Prevádzková hmotnosť [kg]:1615
Rozmer pneumatík:R17
Dĺžka [mm]:4672
Šírka [mm]:1967
Výška [mm]:1416-1462
Rázvor [mm]:2835