TEST: Dacia Logan LPG | Musíme sa porozprávať

3771
Zdroj: František Pisarovič

Nikto nám už nepovie, koľko európskych pízz a taxikárov za svoju kariéru odviezla Dacia Logan. Jedno je však isté: v jej novej generácii dospela a svoju kariéru určite nemusí obmedzovať na len na profesionálny sektor, i keď svojím pomerom ceny a úžitkovej hodnoty deklasuje väčšinu konkurencie aj tam. A o tom by sme sa mali porozprávať.

Ak zrovna nemáte svoj deň, Dacia Logan minulej generácie je vozidlom, na ktoré viete presmerovať svoj stres celkom jednoducho. V roku 2021 už poznáme aj konštrukčne novšie vozidlá, jej interiér vás taktiež do druhého desaťročia nedostal. Nedal sa jej však uprieť komerčný zmysel, pretože vedela byť nenormálne lacná.

Ako môžete vidieť, Logan vyzerá dobre aj v poli, aj v prístave
Zdroj: František Pisarovič

Nový Logan je však iný. Vyrástol nielen svojimi rozmermi, ale aj technikou, ktorú prebral od svojho najvyfintenejšieho súrodenca, Renaultu Clio. Stojí na súčasnej platforme CMF-B, ktorá je v rámci tuhosti celkom inde. Logan to naznačuje už svojimi tvarmi s vysokými bokmi a mohutnou prednou časťou, ktorú prebral z menšieho Sandera.

Vpredu sa nevyhnete kvalitným LED svetlometom už v štandarde
Zdroj: František Pisarovič

Na to, že z malých sedanov mávam zvyčajne estetické nočné mory, sa mi s Loganom zaspávalo celkom príjemne. Ako celok pôsobí vyvážene a väčšia masa materiálu nad zadným kolesom je úspešne maskovaná svalnatým prelisom.

Logan má boky a nehanbí sa za ne
Zdroj: František Pisarovič

Jediné, čo mi však nedáva zmysel, sú nelakované parkovacie senzory, ktoré zbytočne uberajú body za štýl. Samozrejmosťou sú aj testované “plecháčové disky” Flexwheel, ktoré máte za príplatok 120 eur k základným 11 350 eur.

Zadná anténa je štandard, “žraločia plutva” však je k dispozícii tiež
Zdroj: František Pisarovič

Má úroveň

V príjemnej rovine je vypracovaný aj interiér, taktiež prevzatý z modelu Sandero. V tomto ohľade sa skutočne oplatí investovať 1 000 eur do rozsiahlejšej výbavy Comfort, ktorá okrem komfortných prvkov pridáva aj podarené látkové čalúnenie palubnej dosky.

Interiér je naozaj príjemným miestom k životu, spracovaním neurazí
Zdroj: František Pisarovič

V úplnom základe však máte tempomat s obmedzovačom, LED denné a stretávacie svetlomety, systém Media Control (čo je vlastne taký dock na smartfón, Media Display je za príplatok 250 eur a Comfort ho má štandardne) a šesť airbagov. Základ neponúka klimatizáciu, tá je za 400 eur.

Volant padne fajne do ruky, ovládate ním palubný počítač aj pasívny tempomat
Zdroj: František Pisarovič

Vo vyššej výbave sa oplatí paket Extra, ktorý za 300 eur dopĺňa hands-free kartu, elektronickú parkovaciu brzdu, stredovú lakťovú opierku s úložiskom a výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča. Za 220 eur máte k tomu predné a zadné parkovacie senzory a parkovaciu kameru, dajte 330 a máte aj asistent mŕtveho uhla (!).

Nehnevajte sa na mňa, ale na auto, ktoré je za 14-tisíc v totálne maximálne výbave, to nie je zlé
Zdroj: František Pisarovič

Navigácia Media Nav stojí 190 eur, automatická klíma je za 200 eur a zadné okná v elektrike stoja stovku. Potom už zostávajú len vyhrievané predné sedadlá a máte auto v absolútne najvyššej výbave, akú v rámci Loganu viete mať. Zaujíma vás cena? 14 060 eur.

Úplne v poriadku je aj navigačný systém Media Nav
Zdroj: František Pisarovič

Výbava však nie je to, čo by vás v interiéri Loganu ohúrilo. Kdeže, to sú práve isté riešenia, ktoré hrdo konkurujú tým “Simply Clever”, ktoré dobre poznáme. Je to napríklad háčik na upevnenie nákupu z bočnej strany stredového tunela pri spolujazdcovi, alebo sedadlo, ktorého poťah je pretiahnutý až k jeho koľajničkám, takže vám do povestnej čiernej diery okolo predných sedadiel nič nespadne.

Ponuka odkladacích priestorov je tiež veľmi v pohode
Zdroj: František Pisarovič

USB porty sú tu dva a jeden sa nachádza hneď vedľa prístrojového panela, medzi sedadlami sú zasa úplne v pohode použiteľné držiaky na nápoje. Dvere by si zaslúžili o niečo väčšie priestory na 1,5-litrovú PET fľašu, s trochou taktiky ju tam ale napcháte. Pochvalu si zaslúžia stolčeky pre zadných pasažierov, ktoré po vysunutí skrývajú integrovaný držiak na nápoje. Miesta pre zadných pasažierov je tu dôstojne.

Akúkoľvek kritiku znesú aj použité materiály v kabíne
Zdroj: František Pisarovič

Za nimi je tiež pekná situácia, i keď s menším vstupným otvorom: 528 litrov stačí na väčšinu vecí, ktoré budete chcieť odviezť. Rezervné koleso pod podlahou však nenájdete – jeho miesto zaujala nádrž na LPG.

Vzadu je dôstojný kus miesta pre nohy pasažierov, praktický stolček poteší
Zdroj: František Pisarovič

Má to spočítané

Presne tak, skvapalnený ropný plyn! V rámci špecifikácie si totiž teraz Logan kúpite len so stokoňovým (alebo 74-kilowattovým) prepĺňaným trojvalcom TCe 100 s továrenskou prestavbou na plyn. A tu to začína byť zaujímavé. Okrem solídneho výkonu a krútiaceho momentu 170 newtonmetrov totiž dostanete hospodárnu prevádzku – a to na obe palivá.

Motor má trocha výbušnejšiu povahu, je však výkonný a má predpoklady vydržať dlho
Zdroj: František Pisarovič

Nepriamo vstrekový trojvalec s medzichladičom stlačeného vzduchu typu vzduch-vzduch (to je ale veta, čo) je stvorený aj na každodenné dochádzanie, pri ktorých sa motor nestihne dostatočne zahriať. Daňou za tieto riešenia je jeho výbušnejšia povaha a horšia kultúra chodu, v konkurencii hladšie pracujúcich motorov pôsobí TCe 100 trocha neohrabane, ale motivovane.

Dobrú prácu odvádza aj šesťstupňová manuálna prevodovka
Zdroj: František Pisarovič

Ďalšou fajn správou je to, že tento motor je všeobecne úsporný. S pokojnou nohou som nemal problém držať svoju spotrebu na úrovni 4,6 – 5 litrov na stovku, v prípade plynu sa dalo s prehľadom dosiahnuť asi 7-8 litrov, 9 pri hrubom zaobchádzaní s plynom a pravidlami cestnej premávky.

Tu sa prepína benzín a plyn
Zdroj: František Pisarovič

Prepínanie medzi palivami zariaďuje separátne tlačidlo naľavo dolu od volantu, ktoré konečne nevyzerá ako aftermarketový doplnok (viz. Duster LPG). Palubný počítač už vie ukazovať aj údaje jazdy, aj keď len separátne – raz na benzín, raz na plyn. Stav nádrží si však viete prepnúť osobitne.

Tuto pod jedinými dvierkami sa tankuje jedno aj druhé palivo
Zdroj: František Pisarovič

Z nuly na stovku to Loganu trvá 11,6 sekundy, no pocitovo je to trocha menej. Možno za to vďačí svojej 6-stupňovej prevodovke s typicky mäkšou kulisou a dlhšími dráhami, s ktorou sa budete radi hrať, alebo práve charakternému motoru. Jedno však vieme: prestane zrýchľovať v 186 km/h.

Batožinový priestor má takéto efektné prepákovanie, za ktoré by sa Newton nehanbil
Zdroj: František Pisarovič

Na ceste je Logan prekvapivo zábavný a čitateľný. Absencia aktívnych asistentov ma vrátila späť do rokov pred koronou a dezinfoscénou, dobre kinematicky zvládnutý podvozok a pneumatiky s profilom 185/65 R15 zasa dobre tlmia priečne nerovnosti. Zlepšilo sa aj odhlučnenie v kabíne – a to aj pri diaľničných rýchlostiach. Tam sa možno budete nudiť, ale inak je šoférovanie Loganu také záživné, že máte takmer chuť závidieť taxikárom.

Otvára však prístup do 528-litrového priestoru!
Zdroj: František Pisarovič

Verdikt

Dacia Logan dospela, nie ale až tak, aby s ňou bola nuda. K svojim vrodeným hodnotám pridala aj zmysel pre estetiku, na palube je o poznanie tichšia a interiér adaptuje niekoľko efektných a jednoduchých praktických riešení, ktoré zatiaľ konkurencia nemá.

Choďte do toho, úplne bez problémov
Zdroj: František Pisarovič

Ale niekde v srdci je to stále tá Dacia, s ktorou máte chuť jazdiť, akoby ste ju práve ukradli. A viete čo? Budete sa pri tom smiať. Ani vám nebude vadiť, že si sedíte na plnej peňaženke.

Základná cena modelu – Dacia Logan TCe 100 LPG Essential: 11 350 €
Základná cena testovanej verzie – Dacia Logan TCe 100 LPG: 12 350 €
Euro NCAP: 2*(2021)
Záruka: 3 roky alebo 100 000 km
Registračná daň: 33 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:3/12
Zdvihový objem [cm3]:999
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:74 (100) / 5000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:170 / 2000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:186
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:11,6
Spotreba kombinovaná [l/100 km]:5,3
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:528
Objem nádrže benzín/LPG [l]:50/40
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1 030 – 1 124
Rozmer pneumatík:185/65 R15
Dĺžka [mm]:4 396
Šírka [mm]:1848
Výška [mm]:1501
Rázvor [mm]:2649