TEST: Citroën DS5 – umelecké dielo

1228

Model s označením DS5 je výkladnou skriňou schopností automobilky Citroën. Posadili sme sa za volant a nechali si predviesť, čo všetko Francúzi dokážu.

Modely s označením DS predstavujú luxusnú divíziu značky Citroën. V súčasnosti už existuje samostatná značka DS, ktorá sa chce od materského Citroënu dištancovať, aby mohla efektívnejšie konkurovať prémiovým automobilkám. Zatiaľ však na trhu neexistuje žiaden model od DS, ktorý by súčasne neniesol aj logo Citroënu a do tej doby je vlajkovou loďou oboch značiek Citroën DS5. Ťažko ho zaradiť do nejakej kategórie. Je to veľký crossover – kríženec luxusného sedanu a kombi. Vzniklo z toho niečo ako veľký hatchback. DS5-ka teda zaujme už netradičným tvarom, ktorý je ešte okorenený všelijakými chrómovými ozdobami.

Špičkový interiér

Zatiaľ čo zvonku vyzerá Citroën DS5 ako aerodynamicky optimalizovaný zemiak, vo vnútri je to nepochybne jedno z najkrajších áut na svete. Áno, aj zvonku vyzerá toto auto veľmi luxusne, ale jeho nezaraditeľný tvar ma neoslovil. Z interiéru sa mi však nechcelo vystupovať. Podľa mňa je to najkrajší interiér auta, aký existuje. Nechytajú sa ani nemecké „prémiovky“, ktorých interiéry sú síce pekné, ale často bez nápadu. Francúzi v tomto naopak excelujú. Akoby sa s každým novým modelom snažili nanovo vynájsť automobil a spôsob jeho ovládania. Čuduj sa svete, občas im to aj vyjde.

Kožené čalúnenie sedadiel má zaujímavý vzor a nad štartovacím tlačidlom na stredovej konzole sú nádherné analógové hodiny. Celá stredová konzola mi pripomínala skôr nejakú high-endovú audio aparatúru, nie auto. Vďaka prepínačom na strope som sa cítil ako pilot. Tento pocit umocnil tiež head-up displej, ale aj samotný prístrojový panel, ktorý pozostáva z troch prístrojov, pričom dva krajné ukazovatele sú natočené na vodiča. Jednoducho, všade, kam sa pozriete, všetko, čoho sa dotknete, je v Citroëne DS5 neobyčajné. Ničím nezaujmú asi len páčky pod volantom, ale všetko ostatné je mimoriadne originálne.

Moderná technika

Pod kapotou nami testovaného auta pracoval nový dvojlitrový turbodiesel BlueHDi 180, ktorý už spĺňa aj emisnú normu Euro 6. Ako jeho označenie napovedá, môže sa pochváliť výkonom 180 konských síl (133 kW) a krútiacim momentom až 400 Nm. Napriek týmto parametrom nie je problém jazdiť s najsilnejšou DS5-kou v mestskej premávke za menej ako 7,5 litra nafty na 100 km. Mimo mesta sa dá spotreba paliva udržať aj pod hranicou 5,5 litra. Motor je štandardne kombinovaný so šesťstupňovou automatickou prevodovkou. Je veľmi dobre odstupňovaná, takže pri rýchlosti 130 km/h otáčkomer ukazuje iba 2 000 ot./min. Spotreba paliva pri diaľničnom tempe mierne prevyšuje 6,5 l/100 km.

Oceľ musí stačiť

Motor je veľmi dobre odhlučnený a jazda kultivovaná. Nič iné som od takéhoto luxusného auta ani nečakal. Podvozok ma však trochu sklamal. Nie, že by bol zlý. Na Citroën, ktorý je známy svojimi komfortnými podvozkami, sa mi ale zdal až príliš športový. Riadenie je dosť tuhé a kvôli nízkoprofilovým pneumatikám obutým na 19-palcové zliatinové disky je posádka o prejazde nerovností informovaná viac, ako by som to od najluxusnejšieho Citroënu čakal. No a absencia hydropneumatického pruženia je totálnym sklamaním. Obzvlášť, keď v lacnejšom modeli C5 nechýba. Neviem aké marketingové vysvetlenie na to Citroën má (asi také, že DS5-ka má byť športovejšia), ale podľa môjho názoru je to škoda.

Resumé

Citroën DS5 je výnimočné auto. Iba ťažko k nemu hľadať konkurenta. Vďaka nevšednému dizajnu si ho na ceste s ničím iným nespletiete a svojim vnútrajškom vás bude rozmaznávať. Naozaj, ten interiér bol tak dobrý, že som sa v tom aute cítil ako vo svojom vlastnom kúsku vesmíra. Podotýkam, drahom a exkluzívnom kúsku, ktorý obsahoval len tie najkvalitnejšie materiály a rozmaznával ma po všetkých stránkach. Motoricky je na tom Citroën DS5 veľmi dobre. Nový výkonný turbodiesel si so šesťstupňovou automatickou prevodovkou rozumie bravúrne. Jediným sklamaním teda ostáva podvozok. Nejde však o nejaké merateľné nedostatky. Dobre, podvozok by mohol byť komfortnejší, ale pri inej značke by to bolo úplne v poriadku. Toto je však Citroën – kráľ jazdného komfortu. To, že DS5-ka nemá hydropneumatické pruženie, ale klasické oceľové pružiny, jednoducho nie je v poriadku už len z princípu. Francúzi teda ukázali, čo v nich je a v prípade modelu DS5 predviedli vrchol svojich možností. Bohužiaľ, prevažne iba po dizajnovej stránke.

Základná cena modelu – Citroën DS5 e-HDi 115 Design: 25 090 €
Základná cena testovanej verzie – Citroën DS5 BlueHDi 180 Sport: 35 590 €
Záruka: záruka a servis na 3 roky alebo 90 000 km
Registračná daň: 787 €

Motor
 
Typ motora:
radový, vznetový
Valce/ventily:
4/16
Zdvihový objem [cm3]:
1997
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
133  (180)/ 3750
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
400/2000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:
220
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
9,9
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
5,2 / 4,1 / 4,5
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:
468
Objem nádrže [l]:
60
Pohotovostná hmotnosť [kg]:
1650
Rozmer pneumatík:
235/45 R 18
Dĺžka [mm]:
4530
Šírka [mm]:
1871
Výška [mm]:
1504/1513
Rázvor [mm]:
2727