TEST: BMW 330e xDrive | V bavlnke

976
Zdroj: František Pisarovič

Poslaním plug-in hybridných verzií tradičných modelov značiek je… Aké vlastne je? BMW vyskúšalo v rámci minulého trojkového radu hneď dva prístupy, aby v novej generácii zvolili len jeden, ale príkladne vyladený. Dámy a páni, privítajte nové BMW 330e xDrive.

Ak si pamätáte na rok 2012, BMW to skúšalo s full-hybridným šesťvalcovým modelom 3 ActiveHybrid, ktorý o štyri roky vystriedalo úspornejšie 330e. Ako je na tom v novej generácii?

Možno sa za ním neotočíte, ale ani nemáte. Kobra 11 feeling zostáva.
Zdroj: František Pisarovič

Časy sa menia

Plug-in hybridná trojka teda prichádza vo svojom druhom vydaní, v ktorom si viac-menej ponechala pohonné vnútornosti svojho predchodcu, no zmenila všetko naokolo. BMW sa dokonca dušuje, že zväčšená kapacita akumulátorov a mierne zvýšený výkon elektromotora má dodať tomuto sedanu dostatok zmyslu na to, aby ho vyfúkol turbodieselom. A vyzerá to, že aspoň ekonomicky sa mu to darí – porovnateľný turbodiesel so štvorkolkou (330d xDrive) stojí o pár stoviek viac, no je slabší.

Ako celok pôsobí 330e nenápadne, no stále vzbudzuje rešpekt
Zdroj: František Pisarovič

Testovaný exemplár v tmavomodrej farbe a s M-paketom navyše nedáva neskúsenému oku šancu elektrifikovaný bavorák rozpoznať od toho fosílneho. Skutočnosť prezrádzajú len dvierka od nabíjacieho konektoru na ľavom prednom blatníku a zelené značky, ktoré sú však na Slovensku stále len na želanie. Takže ak chcete, môžete byť eko a inkognito zároveň, čo mnohí zákazníci isto ocenia.

Okrem zelenej ešpézetky z tohto pohľadu nič nenasvedčuje, že ide o plug-in hybrid.
Zdroj: František Pisarovič

Plná poľná

Stretnutie s plug-in hybridnou trojkou bolo zároveň mojím prvým stretnutím s jej novou generáciou. Treba povedať, že všetky veci sú tu na tých miestach, ako sme pri BMW zvyknutí. A že tu tých vecí je! Testovaný exemplár hostil napríklad špičkový audiosystém Harman/Kardon, bezdrôtové nabíjanie telefónov, plne elektricky nastaviteľné predné sedadlá s manuálne nastaviteľnou dĺžkou sedáku alebo ovládanie gestami.

Interiér vzhľadom neprekvapí a aj to je dobre. Prekvapí však funkčnosťou.
Zdroj: František Pisarovič

Skrátka, je tu toho toľko, koľko si sami našpecifikujete. V rámci M-paketu ale dostanete aj zamatovo jemne čalúnený volant s príjemným hrubým vencom a niekoľkými tlačidlami nadštandardnej veľkosti. Tu osobne vidím výhodu pred konkurenciou, ktorá často siaha po efektných, ale nepraktických dotykových plochách.

Volant sa drží presne tak dobre, ako to aj vyzerá
Zdroj: František Pisarovič

Keď už sme pri tej praktickej stránke veci, väčšia batéria sa odzrkadlila na veľkosti batožinového priestoru, ktorý teraz hostí len 375 litrov. Situáciu však vyvažujú sedadlá delené v pomere 40:20:40 a dostatok miesta pre zadných cestujúcich.

Batožinový priestor sa oproti fosílnej verzii zmrskol na 375 litrov
Zdroj: František Pisarovič

Stvorený na cesty

Jazda je jednoznačným revírom tohto plug-inu. Pri plnej batérii ponúka dych vyrážajúce  zrýchlenie, pri ktorom je jasne cítiť skúsenosť automobilky s duálnym pohonom. Elektromotor prevezme prácu vtedy, kým sa zobúdza spaľovák. Obe jednotky dávajú dovedna 215 systémových kilowattov, pričom spaľovák stačí na 135 kW (184 k) a elektromotor dodáva 83 kW (113 k). Väčšiu hmotnosť je na aute síce poznať vo vyšších rýchlostiach, no automobil je veľmi dobre vyvážený.

No povedzte mi, v ktorom inom plug-in hybride máte merač preťaženia?
Zdroj: František Pisarovič

Generačný posun od modelu F30 je citeľný, testovanému autu v dobrom dojme pomáhal aj adaptívny M-paketový podvozok. Celkovo je 330e veľmi potentné vozidlo, zrýchlenie 5,8 sekundy na stovku mu nebudete mať problém uveriť.

Alebo M-kové bezpečnostné pásy len za 310 eur?
Zdroj: František Pisarovič

Ministerstvo hospodárstva

So spotrebou to ale bude ťažšie; tento M-paketový bavorák je totiž mimoriadne úsporný aj s plnou batériou, aj bez. Deklarované 2 litre na stovku sa nám síce nepodarilo dosiahnuť, no v meste dáva s 3,5-litrovou hodnotou slušný význam. Kde však agregát vyslovene prekvapil, to bola hospodárnosť na diaľnici – na danú hmotnosť a výkon je 7,3 litra benzínu krásna hodnota.

Základná cena modelu – BMW 318i: 33 100 €
Základná cena testovanej verzie – BMW 330e xDrive: 51 800 €
Euro NCAP: 5* (2019)
Záruka: 2 roky (bez obmedzenia kilometrov)
Registračná daň: 1150 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový + elektromotor
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1998
Najvyšší výkon spaľovacieho motora [kW (k)/ot./min.]:135 (173) / 5000 - 6500
Najvyšší výkon elektrického motora [kW(k)]83 (112)
Najvyšší výkon sústavy [kW(k)]215 (292)
Najvyšší krút. moment sústavy [Nm]:420
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:230
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:5,8
Spotreba - kombi [l/100 km]:1,7 - 2
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:375
Objem nádrže [l]:40
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1820
Dĺžka [mm]:4709
Šírka [mm]:1827
Výška [mm]:1444
Rázvor [mm]:2851

Mimo mesta to závisí na situácii, no s nabitou batériou sa budete pohybovať okolo 3,5 až 4 litrov, vybitá prinesie hodnoty od šesť do sedem litrov. Jediné, čo vám v tejto plug-in hybridnej trojke bude chýbať, je asi len o trochu väčšia nádrž. Ale inak výborná práca!