Poslaním plug-in hybridných verzií tradičných modelov značiek je… Aké vlastne je? BMW vyskúšalo v rámci minulého trojkového radu hneď dva prístupy, aby v novej generácii zvolili len jeden, ale príkladne vyladený. Dámy a páni, privítajte nové BMW 330e xDrive.
Ak si pamätáte na rok 2012, BMW to skúšalo s full-hybridným šesťvalcovým modelom 3 ActiveHybrid, ktorý o štyri roky vystriedalo úspornejšie 330e. Ako je na tom v novej generácii?
Časy sa menia
Plug-in hybridná trojka teda prichádza vo svojom druhom vydaní, v ktorom si viac-menej ponechala pohonné vnútornosti svojho predchodcu, no zmenila všetko naokolo. BMW sa dokonca dušuje, že zväčšená kapacita akumulátorov a mierne zvýšený výkon elektromotora má dodať tomuto sedanu dostatok zmyslu na to, aby ho vyfúkol turbodieselom. A vyzerá to, že aspoň ekonomicky sa mu to darí – porovnateľný turbodiesel so štvorkolkou (330d xDrive) stojí o pár stoviek viac, no je slabší.
Testovaný exemplár v tmavomodrej farbe a s M-paketom navyše nedáva neskúsenému oku šancu elektrifikovaný bavorák rozpoznať od toho fosílneho. Skutočnosť prezrádzajú len dvierka od nabíjacieho konektoru na ľavom prednom blatníku a zelené značky, ktoré sú však na Slovensku stále len na želanie. Takže ak chcete, môžete byť eko a inkognito zároveň, čo mnohí zákazníci isto ocenia.
Plná poľná
Stretnutie s plug-in hybridnou trojkou bolo zároveň mojím prvým stretnutím s jej novou generáciou. Treba povedať, že všetky veci sú tu na tých miestach, ako sme pri BMW zvyknutí. A že tu tých vecí je! Testovaný exemplár hostil napríklad špičkový audiosystém Harman/Kardon, bezdrôtové nabíjanie telefónov, plne elektricky nastaviteľné predné sedadlá s manuálne nastaviteľnou dĺžkou sedáku alebo ovládanie gestami.
Skrátka, je tu toho toľko, koľko si sami našpecifikujete. V rámci M-paketu ale dostanete aj zamatovo jemne čalúnený volant s príjemným hrubým vencom a niekoľkými tlačidlami nadštandardnej veľkosti. Tu osobne vidím výhodu pred konkurenciou, ktorá často siaha po efektných, ale nepraktických dotykových plochách.
Keď už sme pri tej praktickej stránke veci, väčšia batéria sa odzrkadlila na veľkosti batožinového priestoru, ktorý teraz hostí len 375 litrov. Situáciu však vyvažujú sedadlá delené v pomere 40:20:40 a dostatok miesta pre zadných cestujúcich.
Stvorený na cesty
Jazda je jednoznačným revírom tohto plug-inu. Pri plnej batérii ponúka dych vyrážajúce zrýchlenie, pri ktorom je jasne cítiť skúsenosť automobilky s duálnym pohonom. Elektromotor prevezme prácu vtedy, kým sa zobúdza spaľovák. Obe jednotky dávajú dovedna 215 systémových kilowattov, pričom spaľovák stačí na 135 kW (184 k) a elektromotor dodáva 83 kW (113 k). Väčšiu hmotnosť je na aute síce poznať vo vyšších rýchlostiach, no automobil je veľmi dobre vyvážený.
Generačný posun od modelu F30 je citeľný, testovanému autu v dobrom dojme pomáhal aj adaptívny M-paketový podvozok. Celkovo je 330e veľmi potentné vozidlo, zrýchlenie 5,8 sekundy na stovku mu nebudete mať problém uveriť.
Ministerstvo hospodárstva
So spotrebou to ale bude ťažšie; tento M-paketový bavorák je totiž mimoriadne úsporný aj s plnou batériou, aj bez. Deklarované 2 litre na stovku sa nám síce nepodarilo dosiahnuť, no v meste dáva s 3,5-litrovou hodnotou slušný význam. Kde však agregát vyslovene prekvapil, to bola hospodárnosť na diaľnici – na danú hmotnosť a výkon je 7,3 litra benzínu krásna hodnota.
Základná cena modelu – BMW 318i: 33 100 €
Základná cena testovanej verzie – BMW 330e xDrive: 51 800 €
Euro NCAP: 5* (2019)
Záruka: 2 roky (bez obmedzenia kilometrov)
Registračná daň: 1150 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový + elektromotor |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem [cm3]: | 1998 |
Najvyšší výkon spaľovacieho motora [kW (k)/ot./min.]: | 135 (173) / 5000 - 6500 |
Najvyšší výkon elektrického motora [kW(k)] | 83 (112) |
Najvyšší výkon sústavy [kW(k)] | 215 (292) |
Najvyšší krút. moment sústavy [Nm]: | 420 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 230 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 5,8 |
Spotreba - kombi [l/100 km]: | 1,7 - 2 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 375 |
Objem nádrže [l]: | 40 |
Pohotovostná hmotnosť [kg]: | 1820 |
Dĺžka [mm]: | 4709 |
Šírka [mm]: | 1827 |
Výška [mm]: | 1444 |
Rázvor [mm]: | 2851 |
Mimo mesta to závisí na situácii, no s nabitou batériou sa budete pohybovať okolo 3,5 až 4 litrov, vybitá prinesie hodnoty od šesť do sedem litrov. Jediné, čo vám v tejto plug-in hybridnej trojke bude chýbať, je asi len o trochu väčšia nádrž. Ale inak výborná práca!