PRVÁ JAZDA: Renault Clio | Koniec predsudkom

437

Akoby sa Slováci báli malých áut. Všetci sa tvária, že sa nonstop niekam sťahujú, takže potrebujú veľké auto. Paradoxne je však Clio najpredávanejším Renaultom nielen na Slovensku a sme presvedčení, že jeho nová generácia bude ešte úspešnejšia.

História Renaultu Clio sa začala písať už v roku 1990, kedy mala premiéru prvá generácia tohto modelu. Za necelých 30 rokov sa predalo vyše 15 miliónov kusov, čo z neho robí najpredávanejšie francúzske auto. Z poslednej generácie sa od roku 2013 predalo viac ako 2,6 milióna exemplárov. Tá piata dizajnovo nadväzuje na svojho predchodcu, no je po každej stránke lepšia. Dá sa teda očakávať, že nový model nielenže nadviaže na predajný úspech predošlej generácie, ale ho aj prekoná.

Malý zvonku, veľký vo vnútri

Piata generácia Renaultu Clio využíva novú podvozkovú platformu s označením CMF-B ako prvý model z aliancie Nissan-Renault-Mitsubishi. Oproti platforme predošlého Clia je až 85 % dielov nových. Najmä vďaka nej je totiž nové Clio o 50 kg ľahšie ako jeho predchodca. Vylepšená bola aj aerodynamika podvozka, čo pomáha znižovať odpor vzduchu, a teda aj spotrebu paliva. Nová platforma sa tiež podieľala na znížení hluku v kabíne a v neposlednom rade prispela k zvýšeniu bezpečnosti.

Čo sa týka samotných rozmerov, nové Clio prekvapivo nie je väčšie ako jeho predchodca. Naopak, takmer v každom smere je menšie, aj keď iba minimálne. Narástlo len do šírky. Vnútorný priestor však nijako neutrpel, dokonca sa mierne zväčšil.

Konštruktérom sa totiž nejakým zázrakom podarilo na zadných sedadlách vyčarovať o 2,5 cm viac miesta na nohy pasažierov. Vidieť je to aj na batožinovom priestore, ktorý má až 391 litrov.

Nie je to však údaj meraný podľa všeobecne uznávanej metodiky VDA. Podľa nej má kufor nového Clia iba 340 litrov. V každom prípade, nepodarilo sa nám zistiť, podľa akej metodiky má staré Clio kufor s objemom 300 litrov, ale na pohľad nevyzerá batožinový priestor tak, že by mal byť až o 91 litrov väčší. Tých 40 mi príde reálnejších.

Dĺžka [mm]: Šírka [mm]: Výška [mm]: Rázvor [mm]: Batožinový priestor [l]:
Clio IV 4062 1945 1448 2589 300
Clio V 4050 1988 1440 2583 391 (366 diesel)
rozdiel -12 +43 -8 -6 +91 (+66)

 

Nevídaná paleta motorov

Taká široká ponuka motorov, akú bude mať nové Clio, sa v segmente B len tak nevidí. Paletu otvárajú dve verzie atmosféricky plneného litrového trojvalca, no nechýba ani prepĺňaný variant s výkonom 100 koní. Litrový trojvalec sa bude vyrábať aj vo verzii upravenej na spaľovanie LPG, no pre doterajší nízky záujem sa na Slovensko zrejme nebude dovážať. Vrcholnou ponukou je 1,3-litrový štvorvalec vyladený na 130 koní, ktorý sa však dodáva výhradne so 7-stupňovým dvojspojkovým automatom. Príjemne ma prekvapilo, že pri dnešnom (neopodstatnenom) hone na „diesle“ bude Renault aj do takéhoto kompaktného auta montovať svoj 1,5-litrový vznetový štvorvalec. K dispozícii budú dve verzie s výkonom 85, resp. 115 koní. Na svoje si teda prídu aj tí, ktorí nepotrebujú veľké auto, no často sa presúvajú na väčšie vzdialenosti.

Zlatým klincom ponuky bude hybridná verzia, ktorá dorazí v roku 2020. My sme mali možnosť vidieť hybridný pohon už teraz na medzinárodnej novinárskej prezentácii a poviem vám, že sa máte na čo tešiť. S podobným systémom zatiaľ nikto neprišiel. Elektromotor a atmosférická „jedna-šestka“ tu totiž spolupracujú s bezspojkovou 6-stupňovou automatickou prevodovkou. Na priereze však vyzerá ako manuálna s klasickými ozubenými kolesami, len jej chýba spojka. Túto funkciu nejakým zázrakom zvláda elektromotor. Takéto riešenie je vraj mimoriadne efektívne a pri jazde v meste dokáže hybridné Clio jazdiť až 80 % času na elektrinu.

Motor Sce 65 Sce 75 TCe 100 TCe 130 Blue dCi 85 Blue dCi 115
Valce/ventily: 3/12 3/12 3/12 4/16 4/8 4/8
Zdvihový objem [cm3]: 999 999 999 1333 1461 1461
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: 48 (65)/6250 53 (72)/6250 74 (100)/5000 96 (130)/5000 63 (85)/3750 85 (115)/3750
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: 95/3600 95/3600 160/2750 240/1600 220/1750 260/2000
Maximálna rýchlosť [km/h]: 187 200 178 197
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: 11,8 9,0 14,7 9,9
Kombinovaná spotreba [l/100 km]: 4,4 5,2 3,6 3,6
Pohotovostná hmotnosť [kg]: 1137 1148 1178 1248 1277 1277

 

Prvé dojmy

Ako prvý sa nám do rúk dostal jednolitrový trojvalec s turbom vyladený na rovných 100 koní. Viac ako motor pod kapotou ma však doslova priťahoval dizajn tohto auta. Malo krásny oranžový lak „Valencia Orange“, ktorý vrelo odporúčam a výbavu Intens. Podľa môjho názoru ide o verziu s najkrajším interiérom. Tento model sa totiž môže pochváliť svetlosivou až bielou palubnou doskou z mäkkého materiálu. Ten istý materiál rovnakej farby nájdete aj na dverách, čo vďaka jeho štruktúre zvyšuje hodnotu interiéru. Estetický zážitok prehlbujú nenápadné oranžové detaily v interiéri, ktoré ladia s lakom karosérie. Čerešničkou na torte je strop čalúnený čiernou látkou. Myslím, že môžem s čistým svedomím prehlásiť, že som ešte nesedel v aute rovnakej triedy, ktoré by malo krajší alebo kvalitnejší interiér.

Verzia Intens

Čo sa týka samotnej jazdy, nič extrémne sme s týmto autom nestvárali. Presunuli sme sa ním po diaľnici z letiska v Lisabone do Evory. Príjemne nás prekvapilo odhlučnenie. Ani pri diaľničnom tempe vás pri cestovaní nebude obťažovať nadmerný hluk. Výkon motora hodnotím ako plne postačujúci na daný typ auta. Do atmosférického jednolitra by som určite nešiel a „jedna-trojka“ je dobrá, ale možno zbytočná. Ja by som bol spokojný aj s týmto motorom.

Verzia RS Line

Keď už sme ale pri „jedna-trojke“, ide o ideálnu motorizáciu, pokiaľ trváte na automatickej prevodovke. Aj keď neradí tak rýchlo ako dvojspojka v Cliu RS, bude určite lepšia a efektívnejšia ako bezstupňová prevodovka X-TRONIC, ktorá sa dá na želanie kombinovať so stokoňovým jednolitrom. Vrátim sa ale k 1,3-litrovému štvorvalcu TCe, ktorý sme si vyskúšali vo verzii RS Line. Aj keď vždy preferujem športový vzhľad, v prípade nového Clia by som aj tak uprednostnil verziu Intens. Model RS Line pôsobí drsnejšie ako zvonku, tak aj vo vnútri, ale pri pohľade na interiér verzie Intens máte jednoducho pocit, že toto auto bolo drahšie a má kvalitnejší interiér ako pomerne obyčajne pôsobiaci model RS Line.

Autopilot na palube

Nebudem menovať všetky asistenčné systémy, ktorými je nové Clio vybavené, lebo sú všetky. Už niekoľko rokov sa nehovorí o tom, koľko airbagov majú autá na palube, lebo ich majú mať proste všetky. Sám neviem, koľko ich je a ani ma to nezaujíma. Toto má skrátka pod palcom Euro NCAP, a keď nejaké auto získa menej ako 5 hviezdičiek, tak je to pomaly škandál. Výrobcovia teda vo vlastnom záujme do áut montujú všetku dostupnú bezpečnostnú technológiu, a to aj vrátane asistenčných systémov, lebo aj za tie sú body.

Prekvapila ma však vyspelosť adaptívneho tempomatu a schopnosť auta udržať sa v jazdnom pruhu. Keď auto pred vami spomaľuje, Clio spomaľuje tiež, a to až do úplného zastavenia. Do troch sekúnd sa potom dokáže aj samé pohnúť, pokiaľ sa auto pred vami rozbehne. V opačnom prípade mu stačí pomôcť plynom alebo tlačidlom tempomatu. Toto poznáme už z prémiových áut, ale v segmente B sa to len tak nevidí. Škoda len, že tempomat sa z adaptívneho nedá prepnúť na klasický.

No a čo sa týka udržiavania v jazdnom pruhu, pokiaľ sú na ceste zreteľné čiary, Clio sa krásne drží v strede jazdného pruhu. Až 45 sekúnd zvládne šoférovať samé, no už 12 sekúnd potom, ako pustíte volant z rúk, otravne pípa. Príjemným detailom je tiež to, že pokiaľ sa chystáte pri zapnutom tempomate predbiehať auto, ktoré vám bráni dosiahnuť nastavenú rýchlosť, už pri vyhodení smerovky začne Clio automaticky zrýchľovať, aj keď je pred vami pomalšie auto. Vám už len stačí zatočiť volantom. Ak tak neurobíte, opäť spomalí. Skrátka, šikovné autíčko.