PRVÁ JAZDA Mercedes-Benz EQS SUV: Na vrchole (FOTOGALÉRIA)

1333
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Mercedes-Benz ponúka štandard, ktorý je poriadne vysoko. Elektrická Trieda EQS SUV ho však posunula na takú úroveň, že sme necítili potrebu vystúpiť.

Keď Mercedes-Benz uviedol svoje štandardné EQS-ko, žasli sme nad technológiami a komfortom, ktorý predefinoval povinné presuny na niečo, čo si vyslovene želáte zažiť. EQS SUV nie je iný. Práve naopak. Podľa nášho názoru posúva túto hranicu ešte ďalej.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Názvoslovie pomotá hlavu

Elektrický ekvivalent modelu GLC sa nazýva EQC. Hranaté GLB-čko má zas svojho elektrického súrodenca pod menom EQB. Uvedenie modelu EQS tak zamiešalo karty v názvosloví, keďže išlo o vlajkovú loď z radov nižšie položených áut. Na to, aby Mercedes-Benz odlíšil túto vlajkovú loď od vlajkovej lode nového typu, karosérie SUV, jednoducho pridal tri písmenká. A i keď sa v tom dá stratiť, pohľad na auto vás opäť vráti do reality. Do veľmi sladkej reality.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

EQS SUV možno považovať za elektrického súrodenca odvodeného od modelu GLS. Menej technicky a viac logicky. Veľkosťou sú si síce podobné, obe merajú viac ako 5,1 metra, no stoja na úplne inej plaftorme, majú úplne iný reliéf karosérie a… Jednoducho jedno je elektromobil so všetkým, ako má byť, a druhé zas spaľovák.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Oblejší, no stále sebavedomý

Tvary EQS SUV sú prispôsobené tak, aby brali ohľad aj na aerodynamiku. V porovnaní so spaľovacím súrodencom tak čakajte menej ostrých hrán. Niekomu na dizajne EQS-ka môže prekážať akási prehnaná jednoduchosť – mriežku chladiča nahradil lesklý plast so symbolmi trojcípej hviezdy – no podľa nášho názoru vyzerá predok auta v prevedení “black on black” naozaj výborne.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Zboku sa o dokonalý dojem starajú doslova obrovitánske 21-palcové disky kolies AMG, ktoré vytvárajú celkom milú hru perspektívy. Zatiaľ, čo na fotkách, kde si auto nedokážete porovnať s výškou človeka, sa môže zdať relatívne malé, v realite je jeho veľkosť doslova dych berúca.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Vzadu zas nájdete 3D koncové svetlá tiahnuce sa naprieč celou šírkou karosérie. O vizuálny wow efekt sa postará prepojenie ľavého a pravého segmentu svetiel prostredníctvom dvojitej svetelnej lišty. A samotné koncové svetlá sú rozdelené do viacerých prvkov tiež. Na spodku nárazníka nájdete striebornú lištu, ktorá po okrajoch akoby obsahovala koncovky výfukov, no štítky EQS prakticky z každej strany auta naznačujú, že toto je elektromobil. Presnejšie, extrémny elektromobil.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Takýto luxus ste nezažili

Nastúpenie dovnútra vo vás vyvolá výčitky svedomia. Že prečo? No preto, lebo ste sa zabudli vyzuť. Ak by k tomuto autu existovala predizba, zaručene by obsahovala papuče pre všetkých cestujúcich, lebo dokonale béžový interiér je napríklad mäkkými koberčekmi či vankúšikmi na hlavových opierkach. A to ešte nehovoríme o digitálnom komforte.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

MBUX Hyperscreen je systém, ktorý prostredníctvom troch obrazoviek pod spoločným sklom simuluje efekt palubnej dosky vyrobenej z jedného panela LCD. Pred vodičom je všetko tak, ako ste zvyknutí z nových modelov značky. Stredu dominuje gigantická obrazovka a jednu menšiu má spolujazdec aj pred sebou. Na nej môže, ak auto stojí alebo sa nabíja, pozerať napríklad aj televíziu.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Výpočet displejov sa ale nekončí. Slovíčko “luxus” v podaní EQS SUV znamená luxus skutočne pre všetkých na palube. Na sedadle vodiča aj spolujazdca nájdete ďalšie obrazovky pre cestujúcich vzadu.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Ak sklopíte lakťovú opierku, ukáže sa vám odnímateľný tablet Samsung s integrovanou aplikáciou pre ovládanie prakticky všetkých palubných funkcií. Klikom tlačidla sa viete rozhodnúť, či chcete multimediálny obsah pred vami zdieľať s iným cestujúcim alebo aký teplý vzduch na vás zafúka. Výpočet všetkých komfortných funkcií tohoto auta by vystačil na samostatný článok.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

O nedostatku priestoru na palube nemôže byť reč. Ak bol Mercedes-Benz niekedy v niečom dobrý, bol to bez pochyby aj priestor vo svojich vrcholných modeloch. Napokon, aj si za ne zapýta.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Iné, ako vrchol technológií, ani nečakajte

Na test sme dostali verziu EQS 580 4MATIC SUV, ktorá je vrcholom ponuky. Výkon 544 koní, pohon všetkých kolies a schopnosť rozhýbať tento 2,8-tonový kolos na stovku za 4,6 sekundy jasne napovedá, že jedna chyba na tomto aute vás môže vyjsť draho.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

V zákrutách je hmotnosť auta cítiť a ovládateľnosť by sme zaradili k tým ťarbavejším. I keď tomu sa nedá čudovať. Čo nás ale príjemne prekvapilo, je manévrovateľnosť v meste. Vďaka zadnej náprave, ktorá sa natáča až o 10 stupňov sa s týmto 5,1-metrovým “medveďom” manévruje ľahšie ako s mnohými crossovermi z kategórie kompaktných.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

S dojazdom 594 kilometrov sme pri EQS SUV nemali najmenší pocit obmedzovania sa, a to sa o elektromobiloch hovorí, že sa s nimi treba zžiť. Prístup k ich nabíjaniu je totiž iný ako pri spaľovacom aute, kde natankujete do 5 minút. Počas nášho výletu s EQS SUV sme zašli až na Liptov, štandardnými rýchlosťami a zastávkami na nabíjanie vždy v dĺžke jednej kávy. Auto nemalo najmenší problém aj vďaka podpore nabíjacieho výkonu na úrovni 200 kW. Spotreba sa pohybovala na 28,2 kWh/100 km, čo rozhodne nie je málo. Vzhľadom na veľkosť auta, s ktorým je spojená aj veľká batéria. Jej kapacita predstavuje až 120 kWh.

Mercedes-Benz EQS SUV je vrcholom nielen preto, lebo už luxusnejšie auto značka neponúka, ale aj preto, lebo sa postará o všetky vaše potreby… okrem tej malej a veľkej. Napriek našej túžbe objavovať krásy Liptova sme sa niekoľkokrát prichytili, že z auta ani nechceme vstúpiť. Na našu verziu si ale pripravte takmer 190 tisíc eur.