Nový Dodge Viper ACR sa narodil pre okruhy

1460

Americké automobily sa v posledných rokoch jazdnými vlastnosťami začínajú doťahovať na veľmi tvrdú nemeckú, japonskú či taliansku konkurenciu. Taký Chevrolet Corvette (C7) sa už považuje za seriózne okruhové náčinie. S rovnakým zámerom je postavený aj nový Dodge Viper ACR. Zatiaľ čo jeho výkonní, relatívne praktickí bratia Charger a Challenger v štýle Hellcat boli postavené ako pravé “muscle cars”, Viper ACR sa narodil na kľukatej trati.

Extrémna aerodynamika
Pri vývoji novej generácie Vipera American Club Racer sa konštruktéri zamerali predovšetkým na jazdné vlastnosti než vylepšenie motorizácie. Zjavnou novinkou je svalnatý a široký bodykit, ktorý zväčšil celkovú šírku auta na 1 876 mm. Jednotlivé karosárske vylepšenia mali za úlohu len jediné – maximalizovať prítlak. S neuveriteľnou hodnotou vyše 900 kg pri rýchlosti 285 km/h sa im to jednoznačne podarilo.

Súčasťou Extreme Aero Package, ako tento aerodynamický celok nazýva Dodge, je široký predný splitter s karbónovými krídielkami, deravá kapota so šiestimi nasávačmi, výduchy nad prednými kolesami, dvojité pevné krídlo a karbónový zadný difúzor. To všetko mu radikálne zvyšuje rešpekt v očiach okoloidúcich už v stacionárnom stave.

Prestavaný podvozok i brzdy

Dodge si novým Viperom ACR verí a tvrdí, že je to lapač najlepších traťových časov. V tom mu majú pomôcť nastaviteľné tlmiče od firmy Bilstein, brzdová sústava od Bremba a výkonné pneumatiky typu semi-slick od juhokórejského výrobcu Kumho. Brzdové kotúče sú karbón-keramické. Na prednej náprave boli uložené disky s priemerom 390 mm a vzadu 360 mm. Naozaj veľké kotúče spínajú šesť-, resp. štvorpiestikové brzdové strmene. K ich chladeniu pomáhajú aerodynamické kanáliky na prednom nárazníku.

Pneumatiky nesú názov Kumho Ecsta V720 a ide o riadne veľké kusy gumy. Predné disky sú totiž obuté do rozmerov 295/25 R16 a zadné zas až do 355/30 R19. Tie zadné nie sú svojou šírkou vzdialené od tých na Bugatti Veyron. Popri mechanických úpravách bola upravená aj elektronika. V súvislosti s nie málo optimalizovanou aerodynamikou a upraveným potenciálom celého auta majú systémy ABS a ESC upravené hranice zásahov a možnosť nastavenia v až 5 rôznych režimoch (Full-on, Sport, Track, Rain, Full-off).

“Toto auto nie je jedno- až trojkolový traťový špeciál. S týmto autom môžete jazdiť na okruhu celý deň a jeho výkonnosť neklesne,” vyjadruje sa Tim Kuniskis, prezident (CEO) značky Dodge a SRT.

Najväčší sériový atmosferický motor

Viper je známy svojim neskutočne rozmerným vidlicovým desaťvalcom s preň obzvlášť typickým zamatovým zvukom. Jeho 8,4-litrový agregát s rozvodom OHV je v súčasnosti nielen najväčší atmosferický motor, ale má aj najvyšší krútiaci moment spomedzi neprepĺňaných spaľovacích motorov. Disponuje totiž výkonom až 480 kW (652 koní) a “krútiakom” 814 Nm! Táto sila je už klasicky prenášaná len na zadné kolesá (preto tá šírka pneumatík) navyše cez šesťstupňovú manuálnu prevodovku Tremec TR6060.

Vyše 25 miliónov kombinácii
Dodge s novým Viperom otvoril nový personalizačný program “1 of 1”, ktorý bude platiť aj pre verziu ACR. Do tejto ponuky bolo zavedených až 8 000 rôznych exteriérových lakov, 24 000 možných “rýchlych” pruhov, 11 vzorov diskov, 16 interiérových obkladov a pod. Váš ručne vyrobený Viper tak veľmi pravdepodobne nebude rovnaký so susedovým.

Po októbrovej ochutnávke v podobe konceptu predstaveného na nevadskom autosalóne prichádza sériová podoba americkej zmije Dodge Viper ACR.