Komu zvonia do hrobu? Nastávajú ťažké časy pre moderné naftové motory

615
Zdroj: Audi

Nová schválená norma ohľadom merania spotreby paliva a emisii bude podstatne prísnejšia. Na podnety viacerých skupín zaoberajúcich sa ochranou životného prostredia by sa tieto merania mali presunúť z laboratória na reálne cesty. A to bude veľký problém hlavne pre dieselové motory.

Podľa súčasných európskych meraní NEDC benzínové ani naftové motory takmer v žiadnom prípade nedosahujú výrobcom deklarované hodnoty l/100 km či emisii CO2 v reálnych podmienkach. Pri vznetových agregátoch, ktoré sú napriek vyššej obstarávacej cene obľúbené kvôli nižšej cene, však nejde len o tieto dve hodnoty. Problémom sú aj pevné častice a oxidy dusíka (NOx) a práve NOx reálne niekoľkonásobne prevyšujú laboratórne hodnoty. Zatiaľ čo CO2 nie je zdraviu škodlivý plyn, NOx môžu spôsobiť astmu, rakovinu, choroby pľúc či dýchacích ciest.

Asociácia európskych automobilových výrobcov (ACEA) má však obavy, nakoľko pravidlá v rámci novej normy nie sú kompletné a žiadajú Európsku komisiu o čo najskoršie doplnenie chýbajúcich informácii. Dôvod je jednoduchý: “Priemysel je žiadaný navrhovať dnes s požiadavkami, ktoré budú známe až budúci rok,” komentuje hovorca ACEA. Vývoj automobilov trvá niekoľko rokov a preto nie je možné priniesť nový model v budúcom období bez objasnených noriem, ktoré ho definujú. ACEA preto žiada o bezokladné doplnenie podstatných detailov.

Erik Jonnaert, generálny tajomník ACEA, hovorí vo svojom stanovisku: “ACEA vyzýva Európsku komisiu k urgentnému dodaniu kompletného návrhu “Real Driving Emissions (RDE)” najneskoršie do júna alebo júla pre kladné rozhodnutie v regulačnom výbore. Potrebujeme pokročiť v objasňovaní všetkých testovacích podmienok s cieľom zabezpečiť účinné predpisy RDE, ktoré prídu do platnosti v septembri 2017.”

Situáciu berie do vlastných rúk jednotlivo tiež francúzska a britská vláda, ktoré zvažujú obmedzenie, príp. zákaz naftovým automobilom v smogom zasiahnutých mestách, ako je Paríž či Londýn. Francúzi dokonca plánujú vymazať existenciu naftových áut z hlavného mesta do roka 2020.

Viaceré skupiny to vidia ako defintívny koniec osobných automobilov s dieselovými motormi. Ich vývoj sa totiž celkom určite poriadne predraží, čo sa najhoršie prejaví u najmasovejšie vyrábajúcich automobilkách, ktorých zisk z jedného auta je prinajlepšom len okolo 500 eur. Toto predraženie by v číselnom vyjadrení mohlo byť až 400 eur.

Od septembra 2017 bude platiť nová norma merania spotreby a emisii. Naftové autá budú musieť prejsť výraznejším, celkom isto podstatne drahším vývojom, ktorých ich môže doslova doraziť.