Autá z pekla: Hummer H2. Všetko, čo je zlé na USA, v jednom tragickom aute

8435

Minule ste mi písali, že bolo v Autách z pekla priveľa politiky a príliš málo auta. Mrzí ma to, máte pravdu. Autá a politika by sa naozaj nemali miešať do seba, pretože spolu vôbec nesúvisia. Takže decká, dnes si niečo povieme o Hummeroch.

Vopred mi to prepáčte, ale toto bude na dlhšie. Dúfam, že z vašej kancelárskej stoličky netečie olej podobne, ako z tej mojej. Počas čítania dnešných Áut z pekla sa totiž môže stať, že budete meniť polohy na stoličke častejšie ako nevypraté rúška za nové, lebo ste leniví ich prevariť.

To je mi ale rodinka.

Hummer, nástroj na údržbu cien ropy

Aby sme totiž pochopili základné predpoklady toho, prečo je Hummer H2 trápny ako falošné nasávacie otvory, musíme pochopiť, že je to v podstate jeden veľký falošný nasávací otvor s kolesami. Pôvodný Hummer bol síce tiež otrasným cestným vozidlom, no bol neprekonateľný v iných veciach. Napríklad v prakticky neobmedzenej abilite škriabať sa terénom, či v udržiavaní ceny ropy pod 100 dolármi za barel demokracie na Blízkom východe.

Zdroj: WheelsAge.org

Hummer H1 bol totiž v skratke armádnym vozidlom, do ktorého niekto namontoval klimatizáciu. Jeho vývoj začal ešte v roku 1979, keď americká vláda vyhlásila konkurz na HMMWV, čiže High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle, alebo Vysoko mobilné viacúčelové kolesové vozidlo. Cieľom bolo nahradiť starnúci Jeep Willys a jemu podobné kreatúry, zakázka nakoniec padla do náruče spoločnosti AM General (Nepliesť s General Motors – to samozrejme vstúpi do hry, ale až o chvíľku).

Zdroj: WheelsAge.org

Prvé stroje boli dodané armáde už v roku 1985 a spočiatku by na ne ani nenaštekal pes. Boli totiž v utajení. Keď totiž prezbrojujete armádu na niečo nové, nechcete, aby o tom vedel celý svet – alebo váš protivník. Nanešťastie pre celý svet, HMMWV sa až priveľmi zviditeľnil pri vojne v Perzskom zálive, konkrétne pri operácii Púštna búrka. No, operácii. Ďalšej hnusnej vojne, ale k tomu sa vyjadrovať nejdem.

Zdroj: WheelsAge.org

Nebola to však popularita z vojenských záberov, ktorá by dostala HMMWV, či hovorovo „Humvee“, na americké cesty. Nie, nie. Bol to Arnold Schwarzenegger!

Terminátor vstupuje do hry

Bolo to v roku 1990, keď tento sympatický Rakúšan natáčal treťotriedny film Kindergarten Cop a s HMMWV sa stretol prvý raz. Arnoldova neautorizovaná biografia hovorí, že práve vtedy prešiel okolo natáčacieho pľacu konvoj asi 50-tich vozidiel v púštnej kamufláži a Arnie začal šalieť ako decko. Videl niečo, čo predtým nevidel; robilo to rachot a bolo to väčšie ako on. Katastrofa na seba nenechala dlho čakať.

Zdroj: WheelsAge.org

Akokoľvek bizarne to znie z dnešného uhlu pohľadu, je to práve tento človek, ktorý môže za vznik fenoménu Hummer. Arnold skrátka kampaňoval tak veľmi, až presvedčil AM General na jeho výrobu, pričom práve Schwarzenegger si kúpil prvých 5 vyrobených kusov výsledného produktu, Hummeru. Tušíte správne, pôvodne mal byť tento text práve o ňom.

Normálne počujem v pozadí ten saxofón. Aj vy?

Lenže Hummer bol síce otrasný na ceste, ale extrémne schopný mimo nej. Poháňali ho takmer výlučne diesely a turbodiesely, čo malo tiež zmysel. Bolo ho takmer nemožné pokaziť. Dokonca zdieľal drvivú väčšinu dielov s armádnym vozidlom a adaptoval si aj také srandičky, ako napríklad centrálny systém dofukovania pneumatík.

Pôvodný Hummer nebol len na okrasu.

Ten chladič na kapote tam tiež nie je len tak na okrasu, aj vďaka nemu (a extrémne veľkej svetlej výške) sa Hummer dokáže vyškriabať na kolmú plochu vysokú až 56 centimetrov a prebrodiť sa čímkoľvek do výšky až 76 cm. Skrátka autentický drsňák, toho nemôžete hodiť do jedného koša s Oltcitom alebo Thaliou. Možno tak maximálne s Multiplou.

Ajaj. Už koncept bol taký nejaký… Nedovarený.

General Motors vstupuje do hry

Hummer a Arnold Schwarzenegger mali v deväťdesiatych rokoch veľmi symbiotický vzťah. Hummer pomáhal imidžu Schwarzeneggera ako drsného chlapa, ktorý si stojí za svojim; Arnie zasa pomáhal imidžu Hummeru. Takto vyvážený vzťah fungoval až do roku 1999, keď sa – ako to v každom vzťahu býva – chcela táto dvojica posunúť vyššie. Arnold do politiky ako guvernér Kalifornie, Hummer do peňaženiek väčšieho množstva Američanov prostredníctvom menších modelov. A na to si povolali toho „najlepšieho“. General Motors.

Dával však aspoň vedieť o tom, že nová H2 bude mastodont.

Švanda sa začala v roku 1999, keď všetky tri značky podpísali kontrakt. Značkami myslím AM General, General Motors a Arnolda Schwarzeneggera. Súčasťou kontraktu totiž bolo niekoľko miliónov dolátov, ktorými General Motors napumpovali Arnoldov mimoškolský vzdelávací program pre menej rozvinuté americké oblasti. Autá sa naďalej vyrábali v AM General, General Motors však prebralo marketing a distribúciu. Hummer dostal označenie H1 a hneď v ten istý rok sa začali práce na „menšom“ modeli, H2. A sme doma.

Načo míňať slová.

Vývoj nového Hummeru trval menej ako dva roky – a tak to aj vyzeralo. Obe značky – Hummer, aj Schwarzenegger  – sa totiž potrebovali dostať do širšieho povedomia žien. A to veľmi rýchlo, lebo sa blížili voľby.

Vidíte tú praktickú nástupnú lištu, ktorá H2 automaticky znemožnila v teréne?

Práve preto zvolil Arnold cestu popularizácie cez vzdelávacie programy, Hummer sa súbežne vydal cestou masívneho približovadla pre prevažne dámsku klientelu. No, ako sa to vezme, že dámsku klientelu – Hummer H1 bol jednoducho príliš neschopný a nepríjemný na ceste, aby znamenal voľbu pre ženy. Len také, ktorých je veľmi málo. 99 percent žien skrátka nemalo dôvod ísť do Hummeru H1, aj keď sa im páčilo.

Štvordverový pick-up mal označenie SUT. Viete. SUTerén.

Stelesnená nelogickosť

To by vysvetlovalo kampaň, ktorej uvedenie nového Hummeru predchádzalo. Okrem drsných spotov, ukazujúcich tento (teraz už) výhradne benzínovými osemvalcami poháňaný stroj v rôznych (na pohľad) drsných situáciách a povrchoch, tu máme totiž aj ciťáky. Aha:

Toto bolo auto, ktoré ste mali kúpiť, keď ste silou-mocou chceli Hummera, ale nechceli ste manželke kupovať ďalšie vozidlo. „nO a ZáRoVEň BoLo bEzpEČNéÉÉ“, ako by znel najčastejší argument ľudí, ktorí nevedia, v čom sedia.

Zdroj: WheelsAge.org

Toto geniálne kampaňové dielko – spojenie mena Schwarzenegger a Hummer – dopadlo priam učebnicovo. Arnold vyhral voľby v roku 2003 a po vlažnom iniciačnom predaji v roku 2002 (18,861 kusov) predaje v roku 2003 vybuchli takmer dvojnásobne (34,529). Stalo sa tak v časoch, keď bola Amerika ešte plná lacného benzínu, Amerika, v ktorej vtipy na adresu menšín a žien možno niekoho urážali, ale všeobecne to mala spoločnosť ešte na háku.

Zdroj: WheelsAge.org

Bola to skrátka Bushova Amerika, v ktorej sa „bojovalo proti teroristom“. Bolo in byť drsný. Militantný. Mužný a nelogický. Napríklad tak veľmi, ako spotreba tohto zbytočného tanku s hmotnosťou takmer tri tony – podľa meraní magazínu Car and Driver sa apetít benzínového osemvalca 6,0l Vortec 6000 s 320, resp 330 konskými silami vyšplhal priemerne na sympatických 26 litrov na sto kilometrov.

Autá z pekla: Na Daewoo Nexia nechcete zabudnúť, ale ani spomínať

Inak vám to poviem: Predstavte si, že nalejete liter paliva do auta a dostanete sa zaň len 3,8 kilometra ďaleko. Normálnou jazdou, žiadna „píla“. Desivé, však? To sa ešte nebavíme o 398-koňovej verzii s osemvalcom 6,2l Vortec 6200. To máme za 28 litrov!

Síce až 398 koní, ale až až až 28 litrov benzínu na stovku!

Plastic & fantastic

Spotrebou paliva priemerného stredoeurópskeho štátu to však nekončí. Hummer H2 už nebol derivátom drsného vojenského vozidla, ale zlátaninou súčiastok osobných a nákladných vozidiel koncernu. To znamená, že narozdiel od bežných domnienok – že jazdí na podvozku Chevy Tahoe – je situácia ešte horšia, lebo pri H2 sa konštruktéri dokonca snažili. Použili predný rám z úžitkového Chevroletu 2500 HD a zadný rám zo spomínaného Tahoe, no v strede medzi nápravami vznikol úplne svojbytný kus podlahy. To kvôli zachovaniu povestnej svetlej výšky a prejazdového uhla.

Zdroj: WheelsAge.org

Na všetko ostatné už sa ale úplne vysrali. Aj by som použil cenzúru na vulgarizmus, ale k tomuto počinu niet pekných slov. Začnime pekne poporade. Tam, kde má pôvodná H1 na kapote chladič, má H2 len plastovú atrapu. Na originálnej H1 sa okolo tohto chladiča nachádzajú háky, ktoré sú uchytené k rámu vozidla a je tak možné ho preniesť vrtuľníkom. Pri H2 sú háky upevnené ku kapote, takže sú výborným prostriedkom na poistné udalosti, ale naozaj na nič iné.

Zdroj: WheelsAge.org

Inak, pamätáte na tú snahu o zachovanie svetlej výšky? Tá bola elegantne zmarená namontovaním pevných schodíkov, ktoré zo svetlosti ukúsli pekných 15 čísel a defnitívne zabili podstatu tohto auta. Nedá sa ani povedať, že by bolo vnútri veľa miesta – nachádzalo sa tu len 6 miest. Pýtate sa, prečo 6? No, pretože vzadu neboli dve sedadlá, ale len jedno. A to jedno tam bolo preto, lebo druhé sa tam nedalo. A to druhé sa tam nedalo, pretože namiesto neho tam bolo gigantické rezervné koleso, ktoré ste vďaka jeho veľkosti skrátka nevedeli dať inam. Jednoducho nebola možnosť mať sedemmiestnu H2. Nikdy.

Zdroj: WheelsAge.org

A to nás elegantne dostáva k celému interiéru hádvojky. 5169 milimetrov dlhý, 2065 mm široký a 2007 mm vysoký mastodont ste ovládali cez maličký volant priamo vytrhnutý z Chevroletu Suburban, len s iným logom. Okrem toho tu bolo všetko jednoducho plastové a škaredé. A hranaté, až na volant a výduchy ventilácie. Už vtedy, v roku 2002, kričalo do sveta vetu „SOM HROZNÉ AUTO!“ s hrdosťou Američanom vlastnou.

Zdroj: WheelsAge.org

Ja už neviem, čo o tom povedať viac

Aha, viem. Canyonero! Hummer H2 bol vlastne jednou z odpovedí na Ford Excursion, luxusné SUV uvedené v roku 2000 so zbytočne veľkými motormi (V8, V10 a V8 Diesel), zbytočnou dĺžkou (5758 mm) a zbytočne prepychovou výbavou. A samotný Excursion bol odpoveďou na Hummer H1. Špirála sa začala roztáčať.

autá z pekla AUTOGRÁTIS

To, že je americká túžba po obrovských koko hlúpostiach je už za hranicou únosnej miery totiž vyústilo aj v domácu kritiku – a to ešte pred uvedením Hummeru H2. Napríklad zo seriálu The Simpsons, kde sa v epizódach z rokov 1998 a 1999 objavilo Canyonero, symbol úpadku. Veď si ho možno pamätáte aj sami, nie?

Ó, a ešte jedna vec. Hummer H2 síce prišiel v dobe, keď bolo cool byť mužný a nelogický a hlučný a nerentabilný, no táto doba sa rýchlo zmenila s nástupom novej generácie ľudí, ktorí sa (našťastie) začali zaujímať o planétu. Neberte ma zle – ja som benzínový nadšenec telom aj dušou – no to, že sa planéta otepľuje, a že za to v nemalej miere môžeme spaľovaním uhlovodíkov, je skrátka fakt.

Rodinka tesne pred vyhynutím.

Hummer H2 prestal byť cool ruka v ruke so zvýšenými cenami paliva, navyše jeho jemne zaoblený dizajn rýchlo zostarol. Ľudia si začali všímať aj detaily, ako napríklad kľučky a spínače z úžitkových modelov GM, a to vás naserie, keď dáte za auto desaťtisíce dolárov. H2 bolo veľmi rýchlo odpísané a skončilo v roku 2009 s nástupom finančnej krízy – ako celý Hummer.

Typický kapitalista. Nič ho nezastavilo. Teda okrem ekonomickej recesie.

Terminátor sa vracia

Lepšie na tom nebol ani Schwarzenegger. Po jeho vstupe do politiky musel vymeniť image drsňáka za image aktivistu, pretože – voilà – kandidoval za guvernéra Kalifornie, kde slnko praží čoraz viac a ľudia sa pýtali, prečo. Svoje Hummery H1 (počtom štyri) teda prerobil postupne na biopalivá, vodíkový pohon a elektromobil, no už mu to nepomohlo. Tak, ako si predtým stál za svojim slovom, teraz obrátil kabát a zradil svojich voličov. Ako guvernér Kalifornie skončil v roku 2011 s povesťou mdlého, takmer neschopného politika.

Na sklonku životného cyklu dostal ešte nový interiér, ale to už mu nemalo šancu pomôcť.

GM nakoniec zarezalo Hummer – celú značku aj s najmenším modelom H3, ktorý pre istotu fakt nestojí za zmienku – v roku 2010 po neúspešnom pokuse predať ju do Číny. Dnes však už vieme, že Hummer sa vráti, a že to bude veľmi skoro. A ako inak, bude z neho elektromobil. Sčasti preto, lebo takto veľké auto vie poskytnúť ďaleko väčší výkon a veľa priestoru na batérie, no sčasti preto, lebo táto škvrna v rozkroku zostala na nohaviciach koncernu General Motors doteraz. 

A tá škvrna je ťažko vyprateľná. Nie kvôli, istým sposobom, geniálnemu výtvoru AM General, ktorý americká armáda neplánuje vymeniť do roku 2050. Ale kvôli podlej snahe otočiť túto tému na nič netušiacich zákazníkoch a len kvôli imidžu im dodať zúfalý produkt. Hummer H2 nemá charakter, ani úžitkové vlastnosti. Vlastne nemá akékoľvek vlastnosti, je to kôš na diely od GM. Absolútne zbytočné auto, ktoré existuje len kvôli politickému zneužitiu. A práve preto si zaslúži byť právoplatným členom klubu Áut z pekla. Howgh!

NEPREHLIADNITE: