Autá z pekla: Fiat Multipla je skvelé auto! A nastal čas konečne si to priznať.

10443

Tak ste sa dočkali, čo? Fiat Multipla sa do seriálu Áut z pekla ponúka ako na striebornom podnose. Je totiž veľmi jednoduché kopnúť si do niečoho, čo vyzerá ako na pláži vyplavený delfín v pokročilom štádiu rozkladu, no realita je trocha komplikovaniejšia. Multipla je totiž objektívne jedným z najpokrokovejších áut posledných desaťročí. Bez debaty.

Ach, moja drahá Multipla. Legenda, ktorá vám – áno, vám, nevďačným neprajníkom – chcela ukázať, že rodinné auto môže byť nezvyčajné, nápadité, dobre jazdiace a ako sa ukázalo, aj spoľahlivé.

Ja stále nechápem, čo sa vám na tom nepáči.

Ale vy nie. Vy všetci vidíte len jej dvojitú bradu a striktne zaoblený dizajn, ktorý akoby vypadol z dizajnérskeho manuálu deväťdesiatych rokov. Lenže to je zásadná chyba, ktorá vám znemožňuje prijať Multiplu do svojej duše. Áno, mierim tam, kam si myslíte. Fiat Multipla je Ježiš Kristus automobilového sveta. Prorok, mesiáš; spasiteľ, ktorého sme vyhnali z nášho sveta a preto už nás čaká len zatratenie.

Multipla prišla na trh v žiarivých farbách a s niekoľkými dizajnérskymi oceneniami. Ale vy si furt nedáte pokoj.

Zrodenie legendy

Ale tak, čo by ste asi čakali od živočíšneho druhu, ktorý vymyslel jednorazové foťáky, genocídu a Zámenu manželiek. Inteligentne riešené vozidlá si skrátka nezaslúžime. Bodka.

Jedna zo štyroch dizajnérskych koncepcií Multiply si ešte požičiavala prvky z Palia.

No pritom to spočiatku všetko vyzeralo dosť sľubne. Príbeh Multiply sa začal ešte pred osudným rokom 1996, keď dostalo Centro Stile Fiat zaujímavú rozcvičku od vtedajšieho riaditeľa Fiatu Paola Cantarelliho. Rozkaz znel jasne: skúste navhrnúť automobil kratší ako štyri metre, s dostatočným priestorom na prepravu šiestich ľudí a im prislúchajúcej batožiny, ktorý by uplatnil platformu súbežne vyvíjaného Brava/Bravy. Výsledok mal byť predstavený verejnosti na bližšie nešpecifikovanom medzinárodnom autosalóne.

Zákaldná idea skrytá za Multiplou v jednom jednoduchom, milom obrašteku. Až 4 detské sedačky v jednom aute!

Opakujem – šesť ľudí, batožina a menej ako štyri metre! To je úloha, na kotrej si v dávnej minulosti vylámalo zuby niekoľko výrobcov automobilov a dlhé desaťročia to pre istotu nikto neskúšal. Teraz sa však bavíme o Fiate v 90-tych rokoch: sebavedomej, modernej spoločnosti, ktorá diktuje trendy v oblasti vývoja a výroby malých automobilov. Teda aspoň v tých rovinách, ktoré sa netýkajú pasívnej bezpečnosti.

Je zvláštne, že ako koncept v roku 1996 ešte Multipla nikomu nevadila.

Napokon vznikli 4 dizajnérske smery, akými sa Multipla mohla uberať, všetky so svojim vlastným menom: Big Boy, Jet 6, Gianduiotto ToroZber ideí a pretavenie Multiply do hotového produktu mal na starosti Roberto Giolito a hovorím vám to len preto, lebo mi jeho meno pripomína zmrzlináreň.

Aha, ono to vlastne vôbec nie je zvláštne. Ono je to logické, lebo je to skvelý koncept.

Nepochopená

Aj keď primárnym cieľom tohto cvičenia nemala byť sériová výroba, šéfdizajnér Fiatu Nevio di Gusto spomína, že „…ako sme ďalej postupovali v tomto projekte, stal sa jednoducho príliš zaujímavým a nevedeli sme prestať pokračovať až dovtedy, kým nezačal pripomínať naozaj hodnotný produkt“.

Prvá Multipla vymenila lakované nárazníky za nelakované, možno jej uškodilo aj to.

Experimentovalo sa totiž s rôznymi usporiadaniami – tri sedadlá v dvoch radách za sebou nebola automatická voľba. Tou bolo usporiadanie 2+2+2, čiže s tromi radmi sedadiel za sebou. Čosko však dizajnéri prišli na to, že pri dĺžke štyroch metrov takéto riešenie vôbec nedáva zmysel – nezostalo by miesto na deformačné zóny, motor, ani batožinový priestor.

Inak, toto je pôvodná Multipla z roku 1956. Stále vám príde tá nová netradičná?

Riešenie s dvomi radmi po troch sedadlách si paradoxne Multipla požičala z minulosti, rovnako ako svoje meno. Fiat 600 Multipla uzrel svetlo sveta v roku 1956 a taktiež hostil 6 sedadiel v dvoch radách. A hej, taktiež vo výsledku vyzeral ako smutný vorvaň. To znamená, že ktokoľvek, kto považuje Multiplu za zneuctenie značky Fiat, by mal vedieť, že je to vlastne generačným poslaním jej slávneho mena.

Idylka. Dokonalosť. Perfekcia.

Ale nepredbiehajme. Tu sme totiž pri žatve v roku 1996 a vtedy veci jednoducho fungovali inak. Slovensko sa stále spamätáva z roku 1994 a s popevkom „Vivat Slovakia“ trénuje rektálny alpinizmus samozvanému tatkovi národa. V Čečensku sa začínajú diať naozaj pohnuté skutky a svet má celkovo dosť problémov sám so sebou.

Autá z pekla: Prečo vždy utekám za strom, keď vidím Renault Thalia

Nikomu tak koncept Multiply, predstavený na autosalóne v Paríži, nepríde nijak zvláštny, nepekný, alebo inak nevyhovujúci. Jednoducho, verejnosť koncept Multiply prijala. A tým sa stala jej sériová výroba hotovou vecou.

Jasné, Multipla nebola vyslovene sexy, ale to nie je ani šesťčlenná rodina. Chápete?

Hurá! Nehurá

Ako správne tušíte, aj v prípade Multiply prišiel slávny „hurá-nehurá moment“, ale spočiatku to tak vôbec nevyzeralo. Sériová verzia Multiply uzrela svetlo sveta v roku 1998 a oproti konceptu zostala takmer nezmenená – vizuálne sa zmenili len plastové nárazníky, ktoré boli pri koncepte lakované.

Hej, bola aj verzia s dsrným športovým kitom Abarth.

Paraxodne s tým, ako Multiplu dnes vníma celý svet, jej prvé ocenenie pochádzalo od newyorského Múzea moderného umenia. Slávne MoMA totiž obratom po premiére zaradilo Multiplu do svojej výstavy Different Roads – Automobilex for Next Century ako zosobnenie výnimočného dizajnu. V rovnakom roku dokonca získala titul Top Gear Car of the Year! Skrátka neni málo.

Áno, myslím, že ju nutne potrebujem. Aj s tou nálepkou na zadnom okne! (prekl. „Počkajte, až uvidíte ten predok“)

Lenže ten istý Top Gear ju zároveň v tom istom roku ohodnotil ako „Najškaredšie auto roka“ a lavína vtipkovania sa mohla začať valiť, pretože ľudia to rázom mali legitimizované. A akoby to nestačilo, neskôr prišiel Internet a s ním oveľa drsnejší humor a mémy, s ktorými začali súcitiť asi všetky generácie ľudí. A to bol moment, kedy sa inovátorskému, no prísne dobovému vzhľadu Multiply už nedalo pomôcť. Ľudia na Multiplu skrátka nakydali toľko, že sa úplne zabudlo na prostý fakt, že je to excelentné rodinné auto.

Klasická scenéria v Multiple – spokojný tatko, no celá rodina tak trocha zneistená, rozhádaná a v rozvodovom konaní.

Aj Multipla má právo na spravodlivý proces

V prvom rade, Multipla má vpredu tri sedadlá, pričom každé okrem vodičovho a stredného sa dá pozdĺžne posúvať, sklopiť a jednoducho vybrať. Jednoducho hovorím preto, lebo aj samotný mechanizmus je jednoduchý, aj hmotnosť sedadiel relatívne malá.

Za to však Multipla nemôže. Pozrite sa na ňu ešte raz, veď sa na ňu nedá hnevať.

Potom tu máme nezvyčajne tvarovanú palubnú dosku, ktorá síce vyzerá ako príšera z Ricka a Mortyho, no v skutočnosti je len navrhnutá najlogickejšie a najviac nápadito, ako to len išlo. Sú tu rôzne držiaky na všetko, od mincí, cez peňaženky, až po nápoje (čo v roku 1998 v Európe veru štandardom nebolo).

Špecifikom Multiply bolo obrovské presklenie interiéru, ktoré dávalo klimatizácii riadne zabrať.

Ďalšia z výhod Multiply spočíva v jej vysokom posede, z ktorého sa dnes idú všetci pojezblázniť. Tomu sekunduje aj jej vyššie položená podlaha, ktorá už len z princípu nedisponovala žiadnym stredovým tunelom.

Autá z pekla: Povedzte mi jediný dôvod, prečo by niekto mal rád Ladu Samara

Zamyslite sa – toto všetko sú vlastnosti, ktoré v rodinnom vozidle jednoducho chcete. Multipla však prináša ešte jedno plus – obrovské presklenie kabíny s tenkými stĺpikmi, ktoré vám dáva naozaj dokonalý prehľad o tom, čo sa deje všade okolo auta.

Toto je palubná doska Fiatu Multipla a je veľmi praktická (aj keď z nej občas niečo malé odpadlo).

Do mixu by sme ešte mohli zamiešať celkom rozumnú palet(k)u motorizácií – jednoduchú benzínovú jednotku s objemom 1,6 litra, 16 ventilmi a výkonom 76 kilowattov, ktorú ste mohli mať aj vo verzii spaľujúcej zemný plyn (CNG). Bola spoľahlivá, len na diaľnici vďaka krátkym prevodom veľa žrala.

autá z pekla AUTOGRÁTIS

No a práve pre diaľničných šprintérov tu bol spoľahlivý turbodiesel 1,9 JTD, ktorý pri nezanedbanej údržbe vydržal roky bez vypovedania služby. To isté sa dá povedať aj o podvozkových komponentoch vozidla, ktoré sa po čase ozvali len na horších cestách. Čiže napríklad na tých našich. 

Nápaditej palubnej doske sekundovalo stredové sedadlo použiteľné aj ako opierka lakťa s držiakmi.

A viete čo vám sem ešte zadriem? Multipla výborne jazdila! Fakt, nezľakla sa ani športovejšej jazdy, čo taktiež vyplynulo z jej technologickej podstaty – vďaka umiestneniu až troch ľudí vedľa seba bola nadpriemerne široká. Konštruktéri ju naladili dostatočne pohodlne, no zároveň aj dostatočne tuho na to, aby si dokázala udržať smerovú stabilitu. A aj keď sa jej asymetrický volant držal trocha zvláštne, doteraz si pamätám svoj úsmev, keď som ho držal v rukách.

Ja už fakt neviem, čo viac chcete od rodinného auta.

Multipla nie je škaredá, sám si škaredý

No naspäť k jej nepochopenému dizajnu. Multipla mohla byť nezvyčajná, no za tým, že škaredá nie je, si pevne stojím. Okolo Multiply sa totiž vznáša taký obláčik kuriozity. Aura, ktorá o jej šoférovi hovorí, že jemu nevadia posmešky okolia; že si kúpil niečo, čo mu vyslovene vyhovuje a má na háku, čo si o tom kto pomyslí.

Počul som, že hybrid? Ale áno, aj taká tu bola – v roku 2000 mala čisto elektrický dojazd 80 km.

Fiat Multipla je auto, ktoré si kúpi jedine skutočne dospelý človek. Človek, ktorý si nepotrebuje nič dokazovať. Multipla vyzerá tak, ako vyzerá práve preto, lebo je to najlepší možný tvar rodinného auta. Multipla jednoducho dáva zmysel. Multipla je futuristická, no zároveň nie je agresívna ani drsná, je to mierumilovná vízia mobility budúcnosti. Keby Mahátmá Gándhí jazdil autom, tak mi môžete veriť, že jazdí Multiplou.

Hej hej, elektromotory, slušný dojazd a takýto vtipný volič prevodovky!

A vidíte, predsa jej to bolo hovno platné. Ľudia sú totiž ľudia, a kto by to bol v deväťdesiatych rokoch povedal, že v roku 2020 budú autá, politika a napokon aj ľudia ukričaní, falošní a permanentne naoko nasraní len preto, aby sa za seba nemuseli hanbiť?

Multiple dokázal ukradnúť dušu len jej vlastný facelift, ktorý ju pripravil o jedinečnosť.

Ak netušíte, o čom hovorím, pozrite sa na viac-menej súčasnú ponuku predávaných áut. Naozaj vám príde Multipla objektívne škaredšia, ako napríklad Ford Ecosport? Myslíte si, že je v Multiple menej dizajnérskej invencie, ako v akomkoľvek modernom bavoráku? Alebo mi už niekto z vás logicky vysvetlí, prečo je úplne debilne a nerealisticky navrhnutá Tesla Cybertruck je mnohými považovaná ako gEnIÁlnY dIZaJn?

Ako vpredu, tak aj vzadu.

Nič sme nepochopili. A nepochopil to ani Fiat, ktorý ju v roku 2004 faceliftoval do takej podoby, v ktorej inak originálny dizajn úplne zanikol. Predná časť prišla o svoj „faldík“ a vynikli maximálne len praktické kolmé bočné steny, ktoré síce predtým pôsobili inovatívne, no teraz z nich zostal len posmech.

Toto je Zotye Multiplan, pohrobok Multiply vyrábavný v Číne v rokoch 2008 – 2013.

A ako zareagovali ľudia? Pozitívne, Multipla sa vďaka faceliftu udržala vo výrobe až do roku 2010 a pritom to bol práve ten facelift, ktorý z odborného pohľadu patril do koša.

Ale tak to v našom svete býva. Aj Peugeot prestal v deväťdesiatych rokoch vyrábať dobré autá na celé jedno desaťročie a ľudia na to zareagovali masívnym zvýšením predajov.

Cítite, ako som sa počas písania tohto textu nahneval? Tak to má byť. Myslite na môj hnev, keď nabudúce pôjdete okolo Multiply a neodoláte pokušeniu odfotiť ju niekomu známemu a trochu sa odbaviť na jej praktickom vzhľade. Alebo myslite na môj hnev vtedy, keď si budete chcieť len trocha bohapusto zanadávať a vyventilovať svoju zlú náladu prostredníctvom posmešku na adresu nevinného (a dobrého) auta, ktoré to s nami myslelo dobre.

Pretože nie Fiat Multipla, ale len vy sami si môžete za svoj mizerný život. A toto zistenie, nech ho premňa-zamňa robí aj členom klubu Áut z pekla. Aj keď sem vôbec nepatrí, len vy ste ju tu chceli.

NEPREHLIADNITE: