Autá z pekla: Na Daewoo Nexia nechcete zabudnúť, ale ani spomínať

14273

Ja viem, miestami to vďaka Autám z pekla vyzerá, akoby všetky zlé vozidlá vymyslelo len Daewoo. Ale to vôbec nie je pravda. Nexiu napríklad vymyslel Opel ešte 10 rokov pred Daewoo a vôbec jej to nebránilo v tom, aby sa stala kráľovnou zelovocárskych sedanov naprieč celým východným blokom.

Nexia. Auto, ktoré je pre svoju dobu typické asi ako plastové okná s falošnými priečkami a prípona „-ex“ na konci názvu akejkoľvek eseročky. Auto, o ktorom stále neviete povedať, či vyzerá agresívne, pasívne agresívne, alebo skrátka len prosí o pomoc.

Zdroj: WheelsAge.org

Auto roku… 1985

Na to, aby sme pochopili, prečo Nexia zúfalo prosí o zľutovanie už vo fabrike, sa musíme vrátiť niekam na začiatok osemdesiatych rokov. Už desať-pätnásť rokov je jasné, že najlepšou koncepciou rodinného auta je motor vpredu naprieč s pohonom prednej nápravy. Z východných automobiliek to síce zatiaľ pochopila len Lada a rumunský Oltcit, ale to nevadí, pretože tak či tak išlo o lacné vergle.

Skrátka pecka frajerská kára už na prvý pohľad, čo vám poviem!

Tu sme na divokom Západe, tu vládne trh, bejby. A trhom už desať rokov kraľuje Volkswagen Golf a ostatní sa ho snažia dohnať. To je presne aj misia Opelu Kadett E, ktorý prichádza v roku 1984 s dynamicky strihnutým profilom, jemne kupéčkovitou zadnou časťou a masívnym oplastovaním, ktoré bolo moderné asi len dovtedy, kým začalo oxidovať na 50 odtieňov sivej (tradícia, ktorá Opelom vydržala ešte desaťročia).

Zdroj: WheelsAge.org

Ale to sú len detaily, Kadett bol skvelý. Vážne, veľmi sa vydaril. Až tak, že ho v roku 1985 vyhlásili Európskym autom roka a v niektorých ohľadoch objektívne predbiehal Golfa – na niektorých trhoch aj v predajných číslach. Kadett sa páčil. Kadett bol cool. A ešte k tomu mal aj vojačikovské meno. No k sežrání.

autá z pekla AUTOGRÁTIS

Do tohto momentu je skrátka ešte všetko v absolútnom poriadku, ale čo vám poviem, pred rakovinou to tak býva vždy.

Druhé dejstvo

Kadettu sa darilo prakticky celú jeho kariéru a na jeho miesto prišla v roku 1991 Astra. Keďže sa mu však darilo celú jeho kariéru, General Motors (ako vždy) vycítilo príležitosť naklonovať z neho celú armádu vozidiel rôznych značiek, o ktorých ste asi ani nepočuli. Na platforme zvanej T-body tak vznikol Chevrolet Kadett, Daewoo LeMans, Passport Optima, Asüna SE, Pontiac LeMans, Vauxhall Astra, môj obľúbený Vauxhall Belmont či IDA Kadett. Všetko z toho bol čistý Opel, len s iným nárazníkom.

Tomuto sa hovorí modelová paleta. Učte sa, amatéri!

Keď však v roku 1995 prišiel Daewoo Nexia, niečo tu poriadne smrdelo. A nie, nebol to interiér vyrobený zo zastaralých plastov, ani zápach oxidujúcich prahov a lemov blatníkov. Bol to nenápadný design od Bertoneho, ktorý celkom podarene maskoval fakt, že Nexia nie je ničím iným, len faceliftom spomínaného Daewoo LeMans alebo Racer, čo bol názov, pod ktorým sa objavil na našom trhu. Ktoré z týchto dvoch mien je ironickejšie, nechám na vás, ale viete ako:

Hádam by sme na tohto pokémona nezabudli.
Zdroj: Tenor

Nexia bola skrátka Kadett, ktorému sa zbláznilo bunkové delenie. Pre náš trh sa vyrábala sa od roku 1995 v preslávenej rumunskej Craiove (áno, presne tam, kde si myslíte) vo dvoch verziách – GLi s 8-ventilovým 1,5-litrovým štvorvalcom, alebo GLXi s 16-timi ventilmi. To prvé dobre zrýchľovalo, to druhé pekne vrčalo; obe excelentne hrdzaveli.

Legenda hovorí, že sa Bertone pri návrhoch inšpiroval roztopenou kockou masla.

Nexia bola vo svojej dobre vlastne veľmi rozumnou kúpou. Stredoeurópske modely, ktoré chŕlila továreň v Craiove a neskôr aj FSO a FSC v Poľsku, mohli byť dokonca vybavené stupňom GLE. Ten ponúkal napríklad klimatizáciu, posilňovač riadenia, predné aj zadné elektrické okná, hmlovky, zámok stĺpika riadenia, otáčkomer a fajný kazeťák! 

Zdroj: WheelsAge.org

Kúpte si Nexiu, dáme vám mobil

Nexia si s nami oficiálne odkrútila len niečo cez dva roky svojho života, no zanechala v našich srdciach hlboké stopy. Podobne, ako napríklad koronárny bypass alebo vysoký cholesterol. Ľudia z východných krajín (nielen) Európy ho milovali pre svoj mix vysokej úžitkovej hodnoty, spoľahlivých motorov a nadštandardnej výbavy. Všetko ostatné bol tak trocha punk.

Zdroj: WheelsAge.org

Nexia stála na desaťročnom podvozku, preto sa jej vek odrážal najmä v jazdných vlastnostiach a mizernej úrovni pasívnej bezpečnosti, ktorú ste mohli odpozorovať už len z tenučkých stĺpikov jej karosérie. Hlavným problémom však bola jej chronicky korodujúca karoséria, ktorá bobtnala ako kura na grile, najmä v oblasti prahov dverí a lemov zadných blatníkov, ktoré už po pár rokoch pripomínali lístkové cesto.

Zdroj: WheelsAge.org

Toto všetko nerobilo východoeurópanom najmenší problém, no na západných trhoch zákazníci tušili prúser už z diaľky. Tu sa hodí spomenúť marketingový model, ktorý vyskúšalo Daewoo na zákazníkov v Anglicku. S Nexiou ste si totiž nekúpili len Nexiu, ale hotový balíček donebavolajúcej spokojnosti!

Zdroj: WheelsAge.org

Aby vás totiž Daewoo presvedčilo, pribalilo k Nexii trojročnú záruku, servis zadarmo na 3 roky, odpustenú cestnú daň na jeden rok, plnú nádrž (fakt) a dokonca aj mobilný telefón zadarmo (nerobím si srandu).

Ufff.

Tretie dejstvo

Ku každému Autu z pekla neodvratne patrí aj niekoľkonásobný posmrtný život. A skutočne, ani Nexia nie je výnimkou. Celá sága sa začala v Rumunsku, kde sa model vyrábal aj po roku 1997 súbežne s jeho nástupcom, neforemnou Nubirou a ešte, uhm, špecifickejším Lanosom.

Presne ten druh materiálov v interiéri, ktorý vo mne vzbudzuje jednu otázku. Ako to horí?

V roku 2000 dokonca dostala Nexia honosne znejúcu výbavu Executive, ktorá dostala také šmakocinky ako elektronickú distribúciu zapaľovania, väčšie brzdy či dokonca veci z budúcnosti, ako napríklad katalyzátor. Jeden by bol povedal, že po roku 2004 sa Nexii skončili časy slávy tým, že kvôli emisným normám dostala lenivý osemventilový štvorvalec z Lanosu, ale nebola by to pravda. V roku 2005 totiž dostala CD prehrávač, čo ju na čas vrátilo do hry. Asi.

Toto ste nečakali, že?

Bol to až rok 2007, ktorý Nexiu zabil, ale nebojte sa – len v Európe. Ešte v roku 1996 sa totiž Nexia úspešne etablovala v Uzbekistane, kde si bez nej život nevedeli predstaviť ani v druhej polovici nultých rokov. Preto kontaktovali anglickú firmičku Concept Group International LTD a vytvorili Nexiu II, drasticky faceliftovanú po vzore Rýchlo a zbesilo.

Ksicht sa zmenil, krása puklíc zostáva!

Tomuto faceliftu faceliftu faceliftu trvalo až ďalších osem rokov, než definitívne zmizol v prepadlisku dejín aj so svojou materskou automobilkou UZ-Daewoo. Tá prešla rebrandingom na Davon, pričom nehanebne zastaralú Nexiu nahradil síce novší, no podobne hrozný, rebrandovaný Chevrolet Aveo. Áno, to je to auto, ktoré naskórovalo v nárazových testoch Euro NCAP jednu hviezdičku. Ale o tom potom.

Kepek. Tak sa uzbecky povie frajer, čo je váš automatický status po kúpe Nexie II.

Nexia je vlastne zosobnením všetkého zlého, čoho sa v deväťdesiatkach dopustil koncern General Motors. Áno, za prijateľné peniaze ste dostali automobil, ktorý bol dobre vybavený a s výkonným motorom. To je fakt, ktorý nikto nepopiera.

No mizerné dielenské spracovanie, absentujúca pasívna bezpečnosť a jazdné vlastnosti splašenej pandorinej skrinky zamaskované za „komfortný podvozok“ ju robia právoplatným členom klubu Áut z pekla. Vek je len číslo – no nie, ak sa rozhodnete predávať jeden model naveky vekov. Amen.

NEPREHLIADNITE: