V čase najväčšieho opovrhovania naftovými motormi, ktorý pripomína hon na čarodejnice, prichádza ingolstadtská automobilka s takouto správou. Proti 700 Nm krútiaceho momentu sa však ťažko argumentuje.

Pod kapotou týchto diaľničných krížnikov dlhé roky pracoval poctivý osemvalcový agregát. Benzínový, pochopiteľne. V poslednej generácii to bol štvorliter dopovaný dvojicou turbodúchadiel, vďaka čomu produkoval 450 koní a 550 Nm krútiaceho momentu. Dnes je však situácia trochu iná. Bohužiaľ, automobilky sú Bruselom čím ďalej tým viac cepované za emisie a často sa uchádzajú k zúfalým krokom.

AUDI S6 Avant

Z núdze cnosť

Povesť naftových motorov je navždy poškodená umelo vytvoreným emisným škandálom obludných rozmerov. Každý teraz považuje vznetové agregáty za nepriateľov životného prostredia. Pravda je však taká, že emisií CO2, ktoré sledujú emisné normy primárne, majú citeľne menej ako benzínové motory. Emisný škandál, známy ako „dieselgate“ sa pritom týkal emisií oxidov dusíka (NOX), ktoré sú sekundárne. Údaje o emisiách NOX automobilky nezverejňujú v žiadnych propagačných materiáloch, takže ťažko sa bude niekto hrať na podvedeného zákazníka. Ak sa aj v niektorých krajinách vzťahujú na emisie dane alebo poistky, vždy sa to týka emisií CO2 a nie emisií NOX, ktorých sa týkal škandál „dieselgate“. To, že emisie NOX sú pre ľudí škodlivejšie, je už iný príbeh. Európsku úniu zaujíma len globálne otepľovanie, ktoré sa zintenzívňuje s narastajúcim objemom skleníkových plynov (CO2) v atmosfére.

Audi S7 TDI
Audi S7 TDI

No a vo finálne tak pre človeka „čistejší“ benzínový osemvalec je na papieri menej ekologický ako naftový šesťvalec, pretože produkuje viac emisií CO2 a neprejde najnovšími emisnými normami. Diesel však áno, a tak sa pripravte na športové naftové Audi vo vyššej strednej triede. 

Elektrický kompresor a 48 voltov

Ide o prvé modely od Audi, v ktorých sú skombinované tieto dve technológie. Aby sa predišlo akejkoľvek „turbodiere“, trojlitrovému naftovému motoru V6 TDI bude pomáhať elektrický kompresor. Jeho reakčný čas je 250 milisekúnd a je schopný dopovať motor do 1 650 ot./min., teda presne v čase, kedy motor ešte neprodukuje dostatok výfukových plynov na roztočenie turbíny (priemer 50 mm) veľkého turbodúchadla (tlak 2,4 bar). To naplno zaberá v rozsahu 2 500 až 3 100 ot./min., kedy motor produkuje 700 Nm.

Audi S7 Sportback TDI

Maximálny výkon motora je 257 kW (350 k). Vďaka tomu bude nové Audi S6 zrýchľovať z nuly na stovku za rovných 5 sekúnd, čo je ale o 0,4 sekundy dlhší čas v porovnaní s benzínovým predchodcom. Kombi verzii S6 Avant a modelu S7 to trvá ešte o desatinu sekundy dlhšie. Maximálna rýchlosť je už tradične obmedzená na 250 km/h.

Audi S6 Avant TDI

Nechýba mild hybridná technológia

Rovnako ako slabšie verzie motora V6 TDI, aj jeho vrcholný variant používa mild hybridnú technológiu. Vďaka tomu dokáže auto po ubratí plynu až 40 sekúnd „plachtiť“ s vypnutým motorom a rekuperovať pritom kinetickú energiu až do 8 kW. Vďaka mild hybridnej technológii na palube systém štart/stop vypína motor už pri rýchlosti 22 km/h, nie až po zastavení. Vo finále má vďaka tejto technológii motor V6 TDI o 0,4 l/100 km nižšiu spotrebu paliva. Mala by sa pohybovať okolo 6,3 až 6,5 l/100 km.

Audi S6 TDI
Audi S6 TDI

Záruka dynamiky

„Eskové“ modely od Audi samozrejme nie sú len o silnom motore pod kapotou. K výkonnému motoru neodmysliteľne patria aj silné brzdy. Preto sa do oceľových kotúčov s priemerom 400 mm vpredu (350 mm vzadu) zahryzujú 6-piestikové strmene. Za príplatok môžu byť nové modely S6 a S7 vybavené aj keramickými kotúčmi s priemerom 400 mm vpredu a 370 mm vzadu. Keramický brzdový systém je oproti štandardnému ľahší o 9 kg, čo vďaka výrazne nižšej neodpruženej hmotnosti citeľne zlepšuje jazdné vlastnosti.

Audi S6 TDI

Permanentný pohon všetkých štyroch kolies quattro je štandardom. Jeho samosvorný medzinápravový diferenciál štandardne rozdeľuje hnaciu silu motora na prednú a zadnú nápravu v pomere 40:60. V prípade nedostatočnej trakcie pod niektorým z kolies však systém dokáže meniť tento pomer. V extrémnych situáciách dokáže poslať až 70% hnacej sily na prednú nápravu alebo 85% na zadnú.

Audi S6 Sedan TDI

„S modely“ dostali aj ostrejšie riadenie v porovnaní s klasickými verziami modelov A6 a A7. Na želanie je k dispozícii aj natáčanie zadných kolies, ktoré zmenšuje priemer otáčania o 1,1 metra. Audi S6 a S7 je štandardne vybavené adaptívnym podvozkom, ktorého svetlá výška je menšia o 20 mm v porovnaní s Audi A6 a o 10 mm nižšia v porovnaní s Audi A7. Za príplatok je v ponuke ako vzduchové odpruženie tak aj športový diferenciál zadnej nápravy.