TEST: Mitsubishi ASX | Jeden krok späť, dva kroky vpred

12382

Tretia generácia Mitsubishi ASX je hotový nezmar. Na trh prišla v roku 2010 a žije medzi nami do dnešných dní. Tento model popiera niekoľko zákonov trhovej “fyziky” už len svojimi nie príliš modernými “vnútornosťami”. To, čo má pod kapotou, je však jeden z dôvodov, prečo si ho kúpi množstvo ľudí. Modernizované ASX má totiž motor, ktorý je v danej kategórii prakticky posledným svojho druhu.

Z automobilu a jeho veľkých objemných spaľovacích motorov sa stáva v posledných rokoch “persona non grata”. Množstvo ľudí malým motorom nedôveruje aj napriek snahám automobiliek o to, aby si zákazníci na drobné jednotky postupne zvykli.

Ľudia sa podvolia v podstate vždy, no internet nestíchne. Mitsubishi ASX môže byť autom pre ľudí, ktorí dookola opakujú jednu a tú istú vetu: “Dnes ich už nevyrábajú ako kedysi.”

“Nebe a dudy”

Pri stretnutí s prvými mediálnymi materiálmi týkajúcimi sa Mitsubishi ASX som si pár sekúnd myslel, že ide o nové auto. Predná maska je skutočne nová a aktuálna verzia vďaka nej zapadá do nového dizajnérskeho prejavu.

Dizajnérsky jazyk značky mi je v posledných rokoch veľmi sympatický

Áno, podobnú tvár nosia aj SUV-kupé Elipse Cross alebo pick-up L200. Celý predok po A-stĺpik je nový. Auto má vyššie položenú prednú kapotu, hranatejšie blatníky a LED svetlomety v základnej výbave. Pri pohľade z profilu si všimnete veľmi povedomú siluetu, ktorú dopĺňajú nové 18-palcové disky kolies.

Zadná časť vám napovie najviac o prítomnosti skoro dekádu starého dizajnu. Svetlá dostali novú grafiku s čírou optikou a na nárazníku pribudol “imidžový” chránič nábehovej hrany. Mne osobne sa páči a hlavne v tejto červenej farbe. Za metalický lak s mikročiastočkami sľudy zaplatíte 750 eur. Pre krásu sa však musí trpieť.

Dôležité maličkosti

Nastúpte si do kabíny a zažijete povedomý pocit. Vrch a spodok palubnej dosky sú aj naďalej vyhotovené z tvrdých plastov, no stredná sekcia obsahuje mäkčené materiály. Vrch obloženia dverí je mierne poddajný, aj keď nie vyslovene mäkký. Pri vyložení ruky na okno by vás nemal omínať lakeť. Ja som s tým problém nemal.

Palubná doska sa mimo obrazovky systému prakticky nezmenila už 9 rokov

Modernizácia so sebou samozrejme priniesla veľký tučný displej v strede palubnej dosky. Najvyššia verzia ponúkne obrazovku s 8-palcovou uhlopriečkou, na ktorej beží nový multimediálny systém SDA2. Ten je o 50 percent rýchlejší než jeho predošlá verzia.

Na 8-palcovom displeji beží nový systém SDA2. Je o 50% rýchlejší ako jeho predchodca a podporuje zrkadlenie smartfónov bez príplatku

Je to však veľmi jednoduchý systém bez zbytočne vrstvených ponúk a nastavení. Dokonca neponúkne ani vstavanú navigáciu, ktorá je zastúpená prostredníctvom funkcií Apple CarPlay a Android Auto. Tie dostanete k systému bez príplatku.

Koniec jednej éry

Toto auto je presne tým retrom, po ktorom veľká časť internetovej a hlavne diskutérskej obce doslova baží. Aj napriek tomu, že sa posledné roky pomaly lúčime s motormi využívajúcimi atmosférický plniaci tlak, japonská automobilka prichádza s novou jednotkou, ktorá má byť “liekom na downsizing”.

Budíky sú klasické. Za digitálny prístrojový štít si nedokážete priplatiť.

Dvojlitrový motor SMART MIVEC je dokonca jedinou pohonnou jednotkou v ponuke faceliftovaného crossoveru ASX. Nemá turbodúchadlo, priame vstrekovanie a filter pevných častíc. Motor je vybavený systémom variabilného časovania ventilov, ku ktorému sa pridáva plynule premenlivý zdvih sacích ventilov. To nie je nič revolučné a prevratnou nie je ani technológia nepriameho vstreku paliva.

Volantu by som vytkol zbytočné použitie lesklého plastu v spodnej oblasti obruče

Tá predurčuje motor na dlhú životnosť, keďže ani pri jazde na krátke trasy nehrozí spaľovacej jednotke karbonizácia, ktorá je typickou achilovkou motorov s priamym vstrekovaním. Motor dosahuje výkon 110 kW/150 koní pri 6 000 otáčkach a relatívne skromný krútiaci moment 195 Nm pri vysoko položených 4 200 otáčkach. Pokiaľ teda potrebujete motor rázne prebudiť, žeňte ho minimálne do stredne vysokých otáčok.

Budíky sú klasické. Za digitálny prístrojový štít si nedokážete priplatiť.

V bežnej mestskej premávke si aj napriek svojej klasickej technologickej výbave a veľkému objemu vypýtalo ASX 7,2 litra. Na diaľnici stúpla spotreba na 7,8 litra a mimo mesta si vyžiadalo 5,7 litra. Preplňovaný motor s polovičným objemom by si vypýtal v priemere o liter menej paliva.

Charakter

Crossover ASX dostanete buď s 5-stupňovým manuálom alebo s prevodovkou CVT. Druhá spomenutá je ideálnym spoločníkom do mestskej džungle plnej delikátnych pohybov pri parkovacích manévroch či posúvania v upchatej premávke. Pokiaľ však chcete rozhýbať auto s atmosférickým dvojlitrom, musíte posunúť radiacu páku do športového režimu.

Klasická kulisa typu cik-cak, samozrejme, nemá poistku. Osamoteným tlačidlom 4WD volíte režimy pohonu všetkých kolies.

Inak vás motor takpovediac neberie “vážne” a nedodá vám pod zadok svoj plný potenciál. Je to veľmi príjemné a predvídateľné divadlo, ktoré vás na rozdiel od turbomotora a dvojspojkovej prevodovky neprekvapí prakticky v žiadnej situácii. K tomu si prirátajte pohodlnú jazdu aj na príplatkových 18-palcových diskoch a máte nad čím uvažovať.

Veľkými kvalitne pôsobiacimi páčkami pod volantom dokážete radiť virtuálne stupne CVT prevodovky

Na rozdiel od konkurencie je však ASX vybavené pohonom všetkých kolies s funkciou LOCK, ktorá zastupuje klasickú uzávierku medzinápravového diferenciálu. Vďaka tomu dokázalo ASX vyšliapať 30-stupňové nespevnené stúpanie na testovacom terénnom okruhu Off-Road Ring. Svetlá výška 190 milimetrov síce nie je nijak impozantým údajom, no v rozumnom teréne vás tento mestský crossover rozhodne nenechá “v štichu”.

Základná cena modelu – Mitsubishi ASX INFROM 2.0 MIVEC: 16 190 €
Základná cena testovanej verzie – Mitsubishi ASX INTENSE 2.0 MIVEC CVT 4WD: 23 690 €
Euro NCAP: 5 hviezd / 2011
Záruka: 5 rokov/100 000 km

Registračná daň: 260 eur

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1998
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:110 (150)6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:195/4200
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:190
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:12,5
Spotreba - kombi [l/100 km]:7,9-8,2
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:419 (488)/1219
Objem nádrže [l]:60
Prevádzková hmotnosť [kg]:1470
Rozmer pneumatík:225/55 R18
Dĺžka [mm]:4365
Šírka [mm]:1810
Výška [mm]:1640
Rázvor [mm]:2670