Volkswagen Multivan sa predstavuje v digitalizovanom formáte 6.1

1635

Šiesta generácia dnes už ikonického Volkswagenu Multivan prešla zásadnou modernizáciou. Prináša také množstvo inovácií, že Volkswagen hovorí o generácii 6.1.

Transporter, Caravelle, Multivan, či California. Tento notoricky známy veľkopriestorový Volkswagen má mnoho podôb a pozná ho hádam každý. Veď ak by sme zrátali počty predaných kusov zo všetkých šiestich generácií, dostali by sme sa na číslo prevyšujúce 12 miliónov. Po necelých štyroch rokoch sa tento benchmark v triede úžitkových vozidiel dočkal výraznej modernizácie. Dostal väčší otvor pre vstup vzduchu v prednom nárazníku. Auto je opticky širšie a vďaka novým svetlám, ktoré spája chrómovaná lišta, má ostrejší „pohľad“ ako doterajší model T6.

Bojuje s vetrom

Použitie nového elektromechanického posilňovača riadenia umožnilo inštaláciu celého radu asistenčných systémov, ktoré doteraz neboli v ponuke. Hydraulický posilňovač to totiž neumožňoval. K novým asistenčným systémom patrí vo všetkých T6.1 sériový asistent proti bočnému vetru, ktorý automaticky stabilizuje vozidlo pri nárazoch bočného vetra. To predstavuje citeľné zvýšenie bezpečnosti automobilu s vysokou karosériou s veľkými bočnými plochami.

Vďaka elektromechanickému posilňovaču konštruktéri mohli doplniť aj asistenčný systém pre udržiavanie jazdného pruhu „Lane Assist“. Pomocou kamery registruje čiary vodorovného dopravného značenia jazdných pruhov na ceste a automaticky udržiava T6.1 vo svojom pruhu. Zaparkovanie a vyparkovanie teraz uľahčuje parkovací asistent „Park Assist“. Po aktivácii riadenie automaticky zavedie T6.1 do parkovacie miesta alebo ho vyvedie von; vodič pri tom musí ovládať iba akcelerátor a brzdu. Aby pri manuálnom manévrovaní všetko prebehlo bez problémov, pre T6.1 bol adaptovaný asistenčný systém na ochranu bokov z Craftera. Pomocou ultrazvukových senzorov okolo celej karosérie redukuje riziko poškodenia. Pred kolíziami pri cúvaní z parkovacieho miesta na cestu chráni asistent pre vyparkovanie, ktorý upozorňuje vodiča na vozidlá približujúce sa zozadu v uhle 90 stupňov. Ak vodič nereaguje na výstražnú signalizáciu, systém automaticky zabrzdí vozidlo.

Poradí si aj s prívesom

Všetky modely radu T6.1 sú predurčené ako ťažné vozidlá. Podľa pohonu dosahuje maximálna povolená hmotnosť prívesu do 2 500 kg. Manévrovanie s prívesom odteraz uľahčuje asistenčný systém „TrailerAssist“, známy z modelového radu Crafter. Odbremeňuje vodiča od komplikovaného ovládania, pri ktorom musí pri cúvaní s prívesom natočiť volant na opačnú stranu, ako pri normálnom cúvaní bez prívesu. Pomocou otočného gombíka elektrického ovládania vonkajších spätných zrkadiel,  ktorý v tomto prípade funguje ako joystick, a zobrazenia v združenom prístroji vodič jednoducho nastaví uhol, v ktorom chce s prívesom zacúvať a riadenie prevezme T6.1. V asistenčnom systéme „TrailerAssist“ dochádza k fúzii parkovacieho asistenta „Park Assist“, elektromechanického posilňovača riadenia a cúvacej kamery „RearView“ (registruje uhol zalomenia oja prívesu). Spektrum nových asistenčných systémov dopĺňa rozoznávanie dopravných značiek prednou kamerou.

Digitálny prístrojový panel

Digitálny združený prístroj „DigitalCockpit“ s uhlopriečkou 26 cm (10,25 palca) v T6.1 posúva latku na novú úroveň. Je súčasťou sériového vybavenia verzie Multivan Highline. Na displeji s vysokým rozlíšením a kontrastom sa grafiky zobrazujú jasne a ostro. Vodič môže prepínať medzi rozličnými konfiguráciami obrazovky. Slúži na to slúži tlačidlo „View“ na multifunkčnom volante. Konfigurácia 1: otáčkomer a rýchlomer sú interaktívne zobrazené ako kruhové prístroje. V strede obrazovky je individuálne voliteľné zobrazenie –  napríklad telefónny zoznam pripojeného smartfónu. V kombinácii so špičkovým navigačným systémom sa okrem toho môže v strede medzi stupnicami otvoriť mapa navigácie. Konfigurácia 2: digitálne zobrazenie bez stupníc s rozličnými informačnými poľami. Aj v tomto prípade je v strede voľne obsaditeľná plocha – napríklad pre mediatéku alebo veľkú mapu. Nový dizajn majú aj klasické analógové prístroje pre nižšie verzie vybavenia s multifunkčným displejom v strede.

Internetové rádio

Dôležitým novým prvkom všetkých systémov infotainmentu je integrovaná SIM karta (eSIM). Patrí k sériovému vybaveniu od systému „Colour“ a pre systém „Audio“ sa dá objednať za príplatok. Karta eSIM otvára nové spektrum online funkcií a služieb. Napríklad funkcia eCall: Po nehode systém automaticky vyšle do záchranného dispečingu údaje o polohe vozidla a vytvorí hlasové spojenie s operátorom. Ak by z automobilu neprichádzala nijaká odpoveď, dispečing upovedomí záchranné zbory. Okrem toho eSIM vytvára rozhranie k „Volkswagen We“ – novému svetu online služieb. Systémy MIB3 s displejmi s uhlopriečkami 20,3 a 23,6 cm okrem toho poskytujú funkcie ako internetové rádio a služby streamingu hudby.

Apple CarPlay funguje teraz aj bez kábla

Multimediálne systémy MIB3 majú zdokonalené aj ďalšie dôležité rozhranie: „App-Connect“. Pomocou tejto funkcie sa dajú aplikácie smartfónu ako „Google Maps“, „Mediathek“ alebo „Spotify“ ovládať priamo na displeji systému infotainmentu. Doteraz bolo na to vždy potrebné pripojenie smartfónu k vozidlu pomocou kábla. Pre užívateľov prístrojov iPhone je tento kábel pri systémoch s displejom 20,3 a 23,6 cm minulosťou – raz spárovaný iPhone sa cez Bluetooth a wireless „Apple CarPlay“ automaticky pripojí k systému infotainmentu. Kompatibilné smartfóny všetkých značiek sa teraz dajú nabíjať takisto bez kábla – pomocou indukčnej nabíjačky v odkladacej priehradke nového prístrojového panelu.

Motory spĺňajú najprísnejšie emisné normy

Pri modernizácii výrobca nanovo nakonfiguroval aj program pohonných jednotiek. T6.1 s pohonom predných kolies bude od začiatku predaja k dispozícii s vysoko účinnými štvorvalcovými turbodieslami 2.0 TDI. Všetky tieto motory spĺňajú budúcu emisnú normu Euro-6d TEMP-EVAP. Nový základný motor 2.0 TDI má teraz vyšší výkon 66 kW (90 k) oproti doterajším 62 kW (84 k). Nad ním figuruje motor 2.0 TDI s výkonom 81 kW (110 k), ktorý nahrádza dva doterajšie agregáty s výkonmi 75 kW (102 k) a 84 kW (114 k). Z predchodcu boli prevzaté motory  2.0 TDI s výkonom 110 kW (150 k) a 2.0 TDI Biturbo s výkonom 146 kW (199 k). Motor TDI s výkonom 110 kW (150 k) sa dá za príplatok objednať aj s dvojspojkovou prevodovkou DSG, ako aj pohonom všetkých kolies 4MOTION (s manuálnou prevodovkou alebo s DSG). Špičková verzia s výkonom 146 kW (190 k) sa sériovo montuje s prevodovkou DSG a na želanie aj s pohonom 4MOTION. Predaj začne na jeseň tohto roka.