TEST Volkswagen Multivan: Viac auta pre rodinu

429
Zdroj: Rasťo Bujna

Volkswagen Multivan začal písať svoju históriu iba pár rokov po skončení druhej svetovej vojny. Najnovší model je prvý bez písmena T v označení generácie. Ponúka obrovské množstvo priestoru s oveľa osobnejším charakterom.


1949. Presne v tomto roku zišiel z výrobnej linky prvý sériový kus Volkswagenu Multivan. Vtedy sa ešte nevolal Multivan, niesol označenie T1, alebo v ľudskej reči Type 2. Nič to však nemení na tom, že história prepravy osôb má pri tomto modeli už viac ako 73 rokov. Potom prišiel Volkswagen s označením T2 a v rovnakom duchu to pokračovalo celé desaťročia.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Osobnejšie nielen vďaka platforme

Najnovšia generácia nenesie označenie T7, ako by mnohí čakali. Je to preto, pretože “téčkové” názvoslovie sa odvíjalo od špeciálnej úžitkovej platformy, na ktorej Multivan stál. Dnes už ale stojí na platforme osobných automobilov s označením MQB Evo, čiže volať ho môžete jednoducho Nový Multivan. Je až ťažké uveriť, že toto auto zdieľa platformu s Octaviou, Golfom a dokonca aj Formentorom.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

A keďže máme novú platformu, krátky a dlhý Multivan už nerozdeľuje dĺžka rázvoru, tá zostáva rovnaká. O rozdiely v špecifikáciách sa stará dĺžka zadného previsu. My sme testovali ten krátky, ktorý meria 4,97 metra. Dlhý má o 20 centimetrov viac.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Nový Multivan je aj vzhľadom podstatne spoločenskejšie auto. Predná maska je moderná, predné svetlá sú príplatkové LED matrixové IQ.Light aj so svetelným pásikom v strede, ktorý je známy z modelu Golf, T-Roc a ďalších z kategórie osobných áut. Po bokoch už vyzerá viac ako dodávka. Má krátku kapotu a zoseknutý zadok, ale napriek tomu má šmrnc. O ten sa starajú 18-palcové disky, výrazná línia akoby prepájajúca predné a zadné svetlá a aj zadné krídlo, ktoré je témou skôr pri osobných autách. No nájdete ho aj tu.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

A v interiéri to je rovnako. Tu odvádzala skvelú prácu už predošlá generácia T6.1, ale nový Multivan vyzerá oveľa osobnejšie. O útulný pocit sa stará palubná doska s digitálnym kokpitom, plnohodnotnými pripojenými multimédiami a týmto “digitálnym” dekorom. Nechýba mi tu ani klimatizácia pre cestujúcich vpredu aj vzadu. Mimochodom, vedeli ste, že nový Multivan je prvým z rodiny, ktorý dostal bezkľúčové štartovanie? Čiže opäť o stupeň osobnejšie.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Multivanovské fičúrky

Multivan je známy aj svojimi riešeniami, za ktoré by sa nemuseli hanbiť ani prevádzkovatelia nízkonákladových aeroliniek. Stredový tunel s teleskopickým stolíkom je o generáciu novší, rovnako ako mechanizmus nastavenia jeho výšky, či možnosť vyklopiť si iba jeho ľavú alebo pravú stranu.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Samozrejmosťou sú aj početné odkladacie priestory. V palubnej doske, pod multimédiámi, hneď niekoľko vo dverách a aj pod sedadlami cestujúcich vzadu. Ak by ste sa rozhodli v tomto aute hľadať stratenú dvojeurovku, pojem “hľadať ihlu v kope sena” by nabral takmer doslovný význam.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

A “fičúrkou” je aj samotný batožinový priestor. Vďaka variabilite rozloženia sedadiel je údaj v litroch prakticky bezpredmetný. Za sedadlami vodiča a spolujzadca sa nachádza viac ako 2,4 metra dlhá plocha. A ak máte v aute všetky tri rady sedadiel, na batožinu vám zostane o niečo menej ako pol metra.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Lepšia aerodynamika ako Volkswagen Up!

Splniť európske emisné normy je veľmi náročné. A jedným z dôležitých aspektov, ktorý dokáže znížiť emisie, je aerodynamika. Inžinieri sa pri Multivane naozaj zamysleli a dosiahli koeficient odporu vzduchu 0,3. A to je niečo viac ako má Volkswagen Golf (0,275), ale menej, ako má napríklad Volkswagen Up! (0,32) a aj Volkswagen Tiguan (0,34).

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Multivan e-hybrid jazdí na plug-in hybridnej motorizácii, ktorá kombinuje benzínovú jedna-štvorku, elektromotor, a šesťstupňovú dvojspojkovú prevodovku. Toto kombo dokopy poskytuje 218 koní a 350 Newtonmetrov krútiaceho momentu.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Ja viem, plug-in hybridný pohon nie je na Slovensku práve najpopulárnejší. Ale na jedno nabitie prejde až 50 kilometrov, čiže ak jazdíte často mestské alebo prímestské trasy, spaľovací motor využijete len občas. Samozrejme, musíte mať kde nabíjať a keďže toto auto poskytuje nabíjanie najviac 3,6 kilowattmi, budete ho nabíjať v práci, doma alebo inde, kde sa zdržíte dlhšie. 

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Batéria má kapacitu 10,4 kilowatthodiny a i keď by sa jej do útrob Multivanu určite zmestilo aj viac, konštruktéri sa snažili o kompromis medzi hmotnosťou, nosnosťou a elektrickým dojazdom. Elektrifikovaný Multivan váži približne 2,1 tony, čiže presne o 69 kíl viac, ako váži dieselová verzia. Odvezie 567 kíl a ak by ste chceli ťahať, potiahne 1600-kilový brzdený príves.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Aj bez nabitia funguje dobre

Dynamika jazdy je samozrejme najlepšia, keď je auto plne nabité a elektro aj spaľovací motor môžu fungovať ruka v ruke. Vtedy sa Multivan dostane na stovku iba za 9 sekúnd, čo je najlejší čas spomedzi všetkých motorizácií.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Po vybití baterky funguje Multivan e-hybrid ako klasický hybrid. Bez “elektrického dopingu” dokážete jazdiť s prázdnym autom a pokojnou nohou aj za 7 l/100 km, čo vôbec nie je zlé. Prechod medzi elektrickou a hybridnou jazdou je veľmi plynulý. Je ho počuť, lebo jedna-štvorka sa naozaj musí snažiť, ale aj to len trochu vďaka výbornému odhlučneniu.

Najviac ma potešilo, že Multivan sa v zákrutách správa naozaj výborne. Nemám z neho pocit dodávky, skôr SUVčka. Pochopiteľne je cítiť, že do zákruty sa rútia viac ako dve tony. Ale vďaka skvelému adaptívnemu podvozku z osobných áut sa fakt nemusím báť nejakej nedotáčavosti alebo prehnaných náklonov do strán. Multivan, dobrá práca.

Základná cena modelu – Volkswagen Mutlivan Krátky 1,5 TSI DSG7 5 miest: 34 090 €
Základná cena testovanej verzie – Volkswagen Mutlivan Life Krátky 1,4 TSI e-Hybrid DSG6 7 miest: 45 680 €
Euro NCAP: 5* (2022)
Záruka: 2 roky
Registračný poplatok: 180 

Motor
Typ motora:radový, zážihový + elektromotor
Zdvihový objem [cm3]:1 395
Najvyšší výkon spaľ. motora [kW (k)/ ot./min,]:110 (150) / 5000 - 6500
Najvyšší výkon sústavy [kW (k)]:160 (218)
Najvyšší krútiaci moment sústavy [Nm]350
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:192
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:9
Spotreba - kombinovaná [l/100 km]:1,5
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka batožinového priestoru [1 rad / 2 rady / 3 rady sedadiel (mm)]:2 425 / 1 316 / 461
Dĺžka [mm]:4973
Šírka [mm]:1941
Výška [mm]:1907
Rázvor [mm]:3124
Mrkni naše nové video: