TEST: Volkswagen Multivan T6.1 | MULTItalentovaný čávo

2581
Jazda je príjemná, tichá a relatívne úsporná
Zdroj: Rasťo Bujna

Volkswagen predstavil facelift šiestej generácie už pred dvomi rokmi. Iba v lete predstavila automobilka aj siedmu generáciu. Dokáže si T6.1 udržať svoju tvár aj s novším modelom po boku?

Predstavte si, že potrebujete auto pre rodinu, prácu a aj voľný čas. Presne tieto aspekty sa snaží Multivan skĺbiť do jedného vozidla už od roku 1949. V tej dobe ho mnohí poznali skôr ako model T1 alebo ako ten „hipisácky van“. Stal sa symbolom, no zmenilo sa prakticky všetko. Aj po rokoch však zostal Multivanu jeho imidž a poslanie.

Hovoriť o dizajne testovaného Multivanu by bolo asi celkom zbytočné. Facelift dostal už pred dvomi rokmi, a tak nie je ničím výnimočným ani na našich cestách. Vídate ho každý deň a možno ste v ňom už aj sedeli. Napriek svojmu kyprému tvaru je dizajnový a drží si akýsi punc rešpektu a atraktivity. Rozšírená predná maska mu dodáva nielen šmrnc, ale aj dojem rešpektu. A vzadu sa dizajnéri pohrali so svetlami, ktoré tiež nepôsobia ako z dodávky.

Spraviť dodávku s pekným zadkom, to nie je ľahké
Zdroj: Rasťo Bujna

Pri dizajne sa ale nechcem zdržať aj z iného dôvodu. Pre zákazníka tohto auta je len akousi čerešničkou na torte, tým posledným zo zoznamu priorít. Úlohou vanu totiž nie je oslňovať zovňajškom.

Moderná palubná doska je vyrobená z praktických tvrdých plastov
Zdroj: Rasťo Bujna

Ide o to, čo je vo vnútri

A vo vnútri je toho extrémne veľa. Superlatívy by sa dali používať v súvislosti s priestorom na sedenie, s počtom odkladacích plôch a aj s úrovňou komfortu, ktorú na palube bežnej osobnej dodávky len tak nenájdete. Tak poďme po poriadku.

Displeje, odkladacie plochy, bezdrôtové aj drôtové nabíjanie. Zabudol som ešte niečo?
Zdroj: Rasťo Bujna

Najväčšou zmenou v rámci faceliftu T6.1 bola jeho konektivita. Samotný názov má evokovať akési digitálno. Nejde však iba o digitálny kokpit alebo obrovský displej multimédií. Automobil je stále v spojení prostredníctvom internetu. Celkové spracovanie interiéru je výborné. Na pohľad vyzerá mäkko, no v realite trochu klame zovňajškom. Vyrobený je z ľahšie umývateľných a odolnejších tvrdých plastov. Jeho krédom je praktickosť. Palubná doska je členitá a aj na jej vrchu nájdete odkladacie priestory, dokonca aj s 12V zásuvkou.

Priestor pod tretím radom sedadiel ponúka šikovné vyberateľné šuplíky
Zdroj: Rasťo Bujna

Postrach colníkov

Keď sme pri miestach na odkladanie, tie sa ani nepokúšajte spočítať. Len na dverách auta by ste ich napočítali hneď niekoľko. Malé na peňaženku či kľúče, veľké na fľašu alebo pracovné dosky… Priehradka pod obrazovkou multimédií nechýba tiež, navyše s bezdrôtovým nabíjaním. V nákladno-pasažierskej časti sa pritom pod každým sedadlom nachádza zásuvka na osobné veci. Je vyberateľná, a tak sa do nej môžete zabaliť už doma, priniesť si ju do auta a uložiť pod sedadlo. Jednoducho, hĺbková colná kontrola všetkých zákutí Multivanu by vám zabrala pokojne aj pol dňa.

Vitajte v mobilnej konferenčnej miestnosti. Aj so stolíkom na kávu.
Zdroj: Rasťo Bujna

Spomínaným ďalším extrémom sú miesta na sedenie. V našej konfigurácii ponúka 7 plnohodnotných sedadiel rozložených v pomere 2/2/3. Sedenie je komfortné pre každého cestujúceho. O to sa stará nielen dostatok priestoru na nohy a hlavu, ale aj výklopný stolík v strede s ďalšou zásuvkou. Okrem toho každého pasažiera poctivo ofukuje z jeho privátneho prieduchu viac zónová automatická klimatizácia.

Festivaly, traste sa…
Zdroj: Rasťo Bujna

Druhý rad je otočný, a tak môžete sedieť ako vo vlaku a viesť siahodlhé debaty o zmysle života či hrať karty. A ak sa unavíte, dva zadné rady sklopíte do úplnej roviny a môžete ich bez problémov použiť ako festivalové miesto na spanie.

Priestor na nohy nechýba žiadnemu cestujúcemu
Zdroj: Rasťo Bujna

Odmerať batožinový priestor je prakticky nemožné. Auto ponúka rôzne spôsoby rozloženia sedadiel v priestore a každá lavica sa dá posúvať aj v rozmedzí pár centimetrov. Automobilka preto uvádza namiesto objemu plochu. Tá je 4,3 m2 a je úplne na vás, či do nej posadíte ľudí, alebo náklad.

Jazda je príjemná, tichá a relatívne úsporná
Zdroj: Rasťo Bujna

Veľké auto, silný motor

Na Slovensku taká obyčaj, že Multivan je dostupný iba v najvyššej motorizácii. To je dobrá správa pre všetkých, ktorí sa kedy obávali, že ich van nedostane dostatočne silný motor. Na druhej strane tento krok posúva cenovku nad úroveň 55-tisíc, pri ktorej už mnohé rodiny prestanú javiť záujem. Multivan sa tak stal relatívne exkluzívnym tovarom. Ak však nemáte problém s vyššou cenou, Multivan je naozaj výbornou voľbou.

Motor s výkonom 150 kW je tým najsilnejším (a jediným), čo u nás dostanete
Zdroj: Rasťo Bujna

Naftový štvorvalec biturbo s prevodovkou DSG7 posúva na kolesá až 150 kW výkonu a napriek hmotnosti auta môžeme hovoriť o jeho prebytku. Zrýchlenie na stovku za približne 10 sekúnd nie je dych berúce, no pocit dynamiky sa pri asi 2,3-tonovom aute posudzuje aj inak. Stabilita v zákrutách, prehľad na ceste, ovládateľnosť a spotreba 7,8 l/100 km. To sú hlavné devízy tohto auta. Navyše pohonná sústava prenáša krútiaci moment na všetky štyri kolesá vďaka systému 4MOTION. Cesty do prírody sa tak nemusíte báť.

Motor si viete prihriať aj nezávislým kúrením
Zdroj: Rasťo Bujna

Pokojný a tichý

Najviac ma prekvapil pokoj, ktorý na palube vládne aj počas jazdy. Napriek veľkému motoru je odhlučnenie výborné, a hoci mal náš testovaný kus najazdených len pár tisíc  kilometrov, na palube nič nevŕzgalo, netriaslo a ani inak nevyrušovalo.

Či už do práce s chlapmi, alebo do prírody s rodinou. Multivan vyzerá dobre všade.
Zdroj: Rasťo Bujna

Z každodenného používania veľmi chválim výhľad z auta. Po chvíli zoznamovania sa nebudete mať problém odhadnúť jeho rozmery ani pri stiesnených manévroch v meste. O to sa starajú aj veľké spätné zrkadlá a kamery. Ďalším pozitívom je jednoduchosť koľajnicového systému a otáčanie druhého radu sedadiel, ktoré bez problémov zvládne aj človek bez vojenského výcviku či hodín strávených v posilňovni. Rovnako elektrické otváranie dverí je prvkom, na ktorý sa veľmi ľahko zvyká. Ak by sme autu mali niečo vytknúť, azda to bude iba jeho cena.

Volkswagen Multivan T6.1 môže vyznieť zastaralo. Obzvlášť vtedy, keď prihliadneme na už predstavenú siedmu generáciu. Auto však ešte nekončí, bude sa vyrábať súčasne s generáciou T7. A to aj preto, lebo napriek zubu času dokazuje, že nemá problém stáť na popredných priečkach medzi vanmi. Veď je to “Multivanlentovaný čávo”.

Základná cena modelu – Volkswagen Multivan Comfortline 150 kW: 56 088 €
Základná cena testovanej verzie – Volkswagen Multivan Comfortline Cruise 150 kW: 76 968 €
Záruka: 2 roky / možnosť predĺženia na 2+2 alebo 120 000 km
Registračný poplatok: 870 €

Technické údaje 
Motor2,0 BiTDI 4MOTION
Typ motora:radový, vznetový
Valce:4
Zdvihový objem [cm3]:1968
Najvyšší výkon [kW (k)]:150 (204)
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:450 / 1400 ‐ 2400
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:199
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:10,1
Spotreba - kombi [WLTP] [l/100 km]:6,6
Rozmery a hmotnosti
Nákladný priestor [m2]:4,3
Objem nádrže [l]:80 (extra)
Pohotovostná hmotnosť [t]:2,1
Dĺžka [mm]:4904
Šírka [mm]:2297
Výška [mm]:1970
Rázvor [mm]:3000