AdBlue je vo svojej podstate močovina. Dá sa teda vyrobiť… ehm… z moču?
Nové naftové motory sa bez AdBlue nezaobídu. Prísne emisné normy sa snažia vytlačiť spaľovacie motory z trhu a diesel dostáva najsilnejšie údery. Práve tento roztok močoviny dokáže výrazne znížiť emisie oxidov dusíka. Aktuálne však jeho cena rastie, a tak si mnohí kladú otázku, či sa dá vyrobiť aj doma.
Močovina nie je moč
Áno, močovina sa skutočne v moči nachádza. Jeho prítomnosť potvrdili vedci ešte v 18. storočí. A nie je prítomná len u nás, ľudí, ale prakticky u všetkých cicavcov. Veď mnohí si ešte pamätajú vylievanie močovky z JRD na dedinách.
I keď je v moči aj v AdBlue močovina, nemôžeme si jednoducho povedať, že sa stačí… veď viete čo do nádrže. Ak by ste sa o to predsa len pokúsili, auto by asi naštartovalo, pretože by zaznamenalo kvapalinu v nádrži. Ale nie preto, lebo by moč dokázal plniť funkciu AdBlue.
Koncentrácia nestačí
AdBlue je vodný roztok močoviny v pomere približne 2 ku 1 (presne 67,5% destilovanej vody a 32,5% močoviny). V ľudskom moči je ten pomer oveľa nerovnomernejší. Asi iba 2-4% objemu moču tvorí močovina. Na to, aby ste vyprodukovali toľko močoviny, koľko sa nachádza v litri AdBlue, by ste museli vyprodukovať až 8,5 litra moču. Takže teoreticky by to mohlo fungovať, avšak oveľa menej efektívne. V jeho nasadení nám však bráni ešte jedna maličkosť.
Odpad. Moč je odpad a obsahuje odpadové látky, ktoré sa vaše telo rozhodlo vylúčiť. Hovoríme o celej škále chemických zlúčenín od proteínov až stopy po liekoch či nebodaj alkohol a drogy.
Dopady na techniku
Či by použitie moču namiesto AdBlue dokázalo poškodiť katalyzátor, to sa zatiaľ nevie. Rozhodne by však minerály a vedľajšie prvky vplývali na vstrekovanie, ktoré by si skôr či neskôr vypýtalo úrdžbu alebo výmenu. A toto by poisťovňa a ani záruka určite nekryla.
Inými slovami, AdBlue by sa teoreticky dal vyrobiť doma, ale rozhodne nie tak, ako si všetci myslíme. Do nádrže rozhodne… no… netoto.