Toto je už naša druhá recenzia Toyoty C-HR. V minulom čísle sme testovali klasickú verziu s 1,2-litrovým turbodúchadlom prepĺňaným benzínovým motorom. Bol som prekvapený, akú pozornosť toto auto vzbudzuje na ulici. Každý sa za ním obzerá a viacerí sa aj vypytujú, čo to je a ako to jazdí. Extravagantný dizajn skrátka robí svoje a s odstupom mesiaca záujem o auto neklesal. Skôr naopak.

Zmenilo sa niečo?

Pre model C-HR Toyota ponúka len dva motory. So spomínaným benzínovým motorom jazdí tento kompaktný crossover veľmi príjemne, no tentokrát sme si ho vyskúšali s hybridným pohonom. V podstate ide o pohonné ústrojenstvo prevzaté z modelu Prius, teda pod kapotou pracuje atmosféricky plnený 1,8-litrový benzínový štvorvalec, ktorý v spolupráci s elektromotorom prostredníctvom bezstupňovej prevodovky E-CVT poháňa predné kolesá. Musím sa priznať, že hybrid od Toyoty som nešoféroval už dlhší čas. Naposledy to bol hybridný Yaris, pričom posledná generácia Priusu ma akosi obišla. Práve preto som bol na hybridnú C-HR-ku zvedavý, keďže využíva najmodernejšiu hybridnú technológiu. Toyota má s hybridmi už 20-ročné skúsenosti, takže v kútiku duše som dúfal, že sa niečo zmenilo k lepšiemu. Bohužiaľ, nemal som ten pocit. Poloha plynového pedála stále veľmi nesúvisí s intenzitou zrýchľovania. Auto si zrýchľuje vlastným tempom, priamo úmerne s polohou plynu sa mení sa len intenzita hluku. Toto však nie je problém hybridu ako takého, ale bezstupňovej prevodovky. V Japonsku je však tento typ automatickej prevodovky veľmi obľúbený, takže na zmenu čakám asi márne.

Oplatí sa to?

Aj keď má hybrid papierovo o 6 koní viac ako jeho čisto benzínový súrodenec, C-HR-ko s klasickým turbomotorom je citeľne dynamickejšie. V spotrebe však jednoznačne víťazí hybrid, a to nielen v meste, kde benefituje z elektromotora na palube najviac, ale aj mimo neho. Počas testu sme mu namerali spotrebu 4,2 litra benzínu, zatiaľ čo klasická benzínová verzia si od nás mimo mesta pýtala 5,5 litra. Na diaľnici to bolo 7,2, pričom hybridu stačilo o pol litra menej. Najväčší rozdiel sme však zaznamenali v meste. Zatiaľ čo spotreba benzínovej verzie sa blížila k ôsmim litrom, hybridu stačilo na 100 km mestskej premávky aj päť litrov. To je rozdiel takmer 3 litre benzínu každých 100 km. Hybrid je však v porovnaní s benzínovou verziou o 3 500 € drahší. Ak by sme nebrali do úvahy rozdiel v nákladoch na servis, poistenie a ďalšie možné odchýlky, rozdiel v nákupnej cene by sa vplyvom nižšej spotreby vrátil pri súčasných cenách benzínu až po prejazdení takmer 90 000 km (pri jazde iba v meste). V prípade, že by ste chceli automat, rozdiel oproti hybridu je len 1 800 €. Navyše, rozdiel v sptorebe bude zrejme ešte väčší, takže hybrid bude určite lepšia voľba.

Práca hybridného pohonu sa dá sledovať na 8-palcovom displeji multimediálneho systému

Resumé

Skratka C-HR pochádza z anglického „compact hybrid revolution“, čo by sa dalo voľne preložiť ako revolúcia v triede kompaktných hybridov. Myslím si, že tento názov je veľmi výstižný. Toto auto spôsobilo revolúciu v danom segmente hlavne svojím originálnym dizajnom a mimoriadne kvalitným interiérom. Hybridný pohon v ňom sa však za revolúciu pokladať nedá. V porovnaní so štandardnou verziou je síce výrazne úspornejší, ale dynamika auta bude vyhovovať skôr pokojnejším vodičom.

  • Základná cena modelu – Toyota C-HR 1.2 Turbo Live: 18 290 €
  • Základná cena testovanej verzie – Toyota C-HR 1.8 Hybrid Executive: 26 790 €
  • Záruka: 3 roky / 100 000 km (predĺženie za príplatok)
  • Registračná daň: 0 €

Technické údaje

Motor
Typ motora:radový, zážihový + elektromotor
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1798
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:90 (122)/5200
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:142 /3600 + 163
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:170
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:11,0
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:3,5/4,1/3,9
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:377
Objem nádrže [l]:43
Prevádzková hmotnosť [kg]:1455-1535
Rozmer pneumatík:225/50 R18
Dĺžka [mm]:4360
Šírka [mm]:1795
Výška [mm]:1555
Rázvor [mm]:2640