TEST: Subaru Forester | Lúči sa so cťou

6024

Subaru Forester sa naprieč generáciami zmenilo zo zvýšeného kombi na plnohodnotné SUV. Nepatrí k najkrajším, najpraktickejším a ani najdynamickejším modelom súčasnosti. Má však niečo, čo mnohým autám chýba.

Vyžaruje z neho charizma, a preto ma pri potulkách po Slovensku ani príliš neprekvapilo, že sa komunita hrdých majiteľov tohto modelu pri stretnutí pravidelne zdraví.

Celkom pekná škatuľa

Forester zvonku pôsobí pomerne subtílne a svojimi rozmermi patrí skôr k priemeru triedy. Výnimkou je však jeho svetlá výška, ktorá ho predurčuje k jazde aj mimo spevnených komunikácií. Charakteristická maska chladiča s bohatým chrómovým lemom a rozmerné predné svetlomety dominujú prednej časti auta. Chrómové prvky zdobia aj spodnú časť nárazníka s vkusne zakomponovanými okrúhlymi hmlovkami.

Predná časť auta pôsobí sympaticky

Bočná časť sa vyznačuje bohatým presklením po celej dĺžke auta. Plastové ochranné prvky sa nachádzajú iba na prahoch, blatníky sú netypicky lakované. Rozmerné okno zaberá značnú plochu zadnej časti auta a je tradičným prvkom tohto modelu. Funkčná koncovka vhodne dopĺňa jednoducho tvarovaný zadný nárazník.

Rozmerné zadné okno patrí k Foresteru od nepamäti

V jednoduchosti je krása

Interiér Foresteru stále pôsobí moderne a útulne. Hlboká palubná doska je tvorená mäkčenými materiálmi a kvalite jej spracovania sa nedá nič vyčítať. Na prvý pohľad chaoticky vyzerajúca štvorica displejov prináša informácie na rôznych miestach. Ich umiestnenie však po čase dáva zmysel. Ovládanie horného displeja mohlo byť ale umiestnené na volante a nie ako samostatné tlačidlo medzi výduchmi ventilácie.

Interiér auta je nenápadný, ale pôsobí vkusne a útulne

Potešil výborne tvarovaný volant s primerane hrubým vencom, rovnako aj prehľadné analógové ciferníky na prístrojovom paneli. Sklenené prekrytie displeja infotainmentu zhoršuje jeho čitateľnosť na priamom slnku. Prostredie multimediálneho systému je jednoduché a intuitívne, chýba však podpora Android Auto, prípadne Apple Car Play. Manuálna ručná brzda pôsobí v súčasnosti sympaticky, nutnosť „státia na brzde“ pri krátkom zastavení auta je však trochu otravná.

Kolískové prepínače vyhrievania sedadiel vyzerajú ako päsť na oko

Poctivo prekryté prahy dverí nie sú u SUV iných značiek samozrejmosťou, Subaru si ale dalo v tomto prípade záležať. Chválim výborný posed na jednoducho vyzerajúcich predných sedadlách. Napriek chýbajúcej nastaviteľnej bedrovej opierke je ich tvarovanie dokonalé. Spokojný som bol aj s dostatočne hlbokým umiestnením pedálov, čo spolu so značným rozsahom nastavenia volantu isto prispeje k ideálnej polohe vodiča každej postavy.

Napriek na pohľad jednoduchému tvarovaniu sú predné sedadlá dokonalo pohodlné

Tvarovanie madiel dverí a stredovej konzoly poskytuje bohatý priestor na nohy vodiča. Napriek prítomnosti panoramatickej strechy je miesta nad hlavou dostatok. Výhľad z auta je vďaka veľkým preskleným plochám, pomerne tenkým A stĺpikom a rozmerným spätným zrkadlám ukážkový. Pohodlie nechýba ani pasažierom na zadných sedadlách, čomu nepochybne prispieva aj možnosť polohovania operadlovej časti. Príjemná je tiež funkcia sklápania sedadiel pomocou „páčiek“ z batožinového priestoru. Pomalé elektrické otváranie piatich dverí vás prinúti dôkladne optimalizovať proces nakladania batožiny.

Batožinový priestor má prakticky riešenú podlahu

Objem „kufra“ je dostatočný a jeho podlaha je pokrytá prakticky odolným plastom s kovovými lištami. Príjemne prekvapila aj plnohodnotná rezerva namiesto sady na opravu pneumatík.

Chýba výkon?

Áno aj nie. Pri rozjazde z miesta je akcelerácia pri akejkoľvek intenzite stláčania plynového pedálu iba pozvoľná. Motor sa prebudí až pri prekročení 4 000 otáčok a dokáže zatiahnuť. Spoliehať sa na „kickdown“ nie je vždy na mieste, zrýchlenie je málo citeľné a rev naplno vytočeného motora nie je trikrát príjemný. Pri správnom narábaní s akcelerátorom je ale možné z auta vydolovať celkom slušnú dynamiku. Problém nebol s pružným zrýchlením ani s udržiavaním rýchlosti pri prudkých stúpaniach, hoci s niekedy zbytočne vysokými otáčkami.

Atmosféricky plnený dvojliter v pomerne ťažkom SUV neponúkne športové zážitky, ale v spojení s CVT prevodovkou plynulú a pohodlnú jazdu. Škoda len, že sa na našom trhu po stiahnutí verzie XT ako alternatíva neponúka vo Foresteri aspoň agregát s objemom 2,5 litra z modelu Outback, ktorý by predsa len zabezpečil viac dynamiky.

Podvozok by si s vyšším výkonom isto poradil. Napriek tuhšiemu nastaveniu je stále príjemne pohodlný a vzorne hltá nerovnosti vozovky. V zákrutách sa nakláňa minimálne a stopu drží na úrovni kompaktného hatchbacku. Podiel má na tom nízke ťažisko motora typu boxer, ako aj vynikajúci stály pohon všetkých štyroch kolies. Vďaka nadpriemernej svetlej výške 220 mm a slušných nájazdových uhloch sa Forester cíti ako doma aj v teréne. Bez problémov prekonáva prekážky aj pri odľahčení jedného alebo viacerých kolies. Pomáha mu v tom aj špeciálny režim X-Mode, ktorý optimalizuje prenos výkonu na koleso na pevnom podklade a taktiež zabezpečuje aj kontrolovaný zjazd z kopca.

Režim X Mode pomôže pri jazde v teréne

Subaru nezabúda ani na asistenčné systémy. Namiesto bežne rozšíreného radaru využíva systém dvoch stereo kamier EyeSight, ktorý dokáže zaznamenať nielen automobily, ale aj motocykle, bicykle či chodcov. Počas používania auta systém pracoval na jednotku. Nestretol som sa ani s jednou falošnou výstrahou. Potešilo aj upozornenie na rozjazd vozidla vpredu, ktoré je špecialitou značky Subaru.

Vrchný displej zobrazuje informácie palubného počítača, ako aj pohonu všetkých štyroch kolies

Napriek prevahe jázd po diaľnici priemerná spotreba nepresiahla hodnotu 8,4 litra na 100 km. Na okreskách sa dá udržať v rozmedzí 6,5 – 8 litrov, diaľničná jazda ju nevyhnala nad deväť.

Verdikt

Subaru Forester je auto, ktoré sa na nič nehrá. Je to pravé SUV, ktoré sa nezľakne terénu, ale ani svižnej jazdy na bežnej vozovke. Ostáva dúfať, že sa s blízkym príchodom novej generácie sympatická komunita jeho majiteľov ešte rozrastie.

Základná cena modelu – Subaru Forester 2.0i CVT Classic: 29 990 €
Základná cena testovanej verzie – Subaru Forester 2.0i CVT Premium: 36 000 €

Záruka: 3 roky/100 000 km (+2 roky alebo 150 000 km za príplatok)

Registračná daň: 260 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:zážihový, typ Boxer
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1995
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:110(150)/6200
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:198/4200
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:192
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:11,8
Kombinovaná spotreba paliva (WLTP) [l/100 km]:8,9
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:505
Objem nádrže [l]:60
Prevádzková hmotnosť [kg]:1 574
Rozmer pneumatík:225/55 R18
Dĺžka [mm]:4610
Šírka [mm]:1795
Výška [mm]:1735
Rázvor [mm]:2640