TEST: Opel Astra ST BiTurbo – tajný agent

1344

Dvomi turbodúchadlami prepĺňaný naftový dvojliter z Insignie sa v Opli rozhodli namontovať aj pod kapotu Astry. Chtiac či nechtiac tak vznikol najvýkonnejší naftový hatchbach vo svojej triede (ak nerátame BMW 125d, ktoré sa ale svojim pohonom zadných kolies predsa len tak trochu vymyká predstave obyčajného hatchbacku). Astra BiTurbo je navyše dostupná aj ako kombi verzia Sports Tourer, no a v tomto smere jej už naozaj patrí absolútne prvenstvo – ide o najvýkonnejšie naftové kombi nižšej strednej triedy. Práve tento model sme podrobili nášmu redakčnému testu.

Decentné vylepšenia
Na prvý pohľad vyzerá Astra BiTurbo celkom normálne. Od svojich slabších súrodencov ju rozlišujú len nadstavce prahov a nárazníkov (ten predný je až nepríjemne nízko, stále sme ním škrtali o zem, aj keď musím dodať, že išlo iba o „lízatko“ pod nárazníkom, ktorému to až tak neprekážalo). Pri pohľade spredu je rozpoznávacím znakom vo farbe karosérie lakovaná maska chladiča a vzadu niečo napovedajú dve koncovky výfuku alebo tiež už spomínaný nápis „BITURBO“. To je zvonku všetko. Auto teda vyzerá veľmi decentne a nenápadne. Jeho potenciál trochu viac prezrádza interiér, ktorý je mierne dochutený športovými detailmi ako napríklad červené prešívanie alebo tiež červené bočnice športových sedadiel. Napriek športovému podtónu však interiér tohto kombi nestratil nič na svojej praktickosti. Na zadných sedadlách je dostatok miesta (napriek tomu že kombi nemá dlhší rázvor v porovnaní s hatchbackom, ako tomu bolo v prípade minulej generácie tohto modelu) a batožinový priestor ponúka slušných 500 litrov už v základnom stave.

Čarovné slovíčko
Pamätám si časy, kedy bolo slovo „turbo“ priam posvätné. Pri jeho vyslovení každý spozornel, pretože po krčmách kolovali legendárne príbehy o autách s prepĺňaným motorom. Nehovoriac o tom, keď sa na scéne objavili dvakrát prepĺňané motory. Kto mal auto s turbom bol frajer, ale kto „zabil“ biturbo, tak to už bol taký…no minimálne poloboh. Tam už končila všetka sranda. Autám s dvojitým prepĺňaním sa kontumačne pripisovali tituly kráľov ciest. Pochopiteľne, išlo o výhradne športovo orientované modely. A čo dnes? Kto dnes nemá prepĺňaný motor, nevie, čo „sa nosí“. Brusel diktuje nízke emisie a v snahe vyhovieť požiadavkám v súčasnosti väčšina výrobcov montuje do prevažnej časti svojej produkcie prepĺňané motory. Dvojité prepĺňanie je však aj dnes niečím výnimočným (najmä preto, že všetci šetria). Opel sa však paradoxne nesnažil vytvoriť naftový derivát Astry OPC. Astra BiTurbo svoj potenciál dokonalo maskuje. Charakterizovať by sa dala skôr ako normálne rodinné auto, ktoré je stále príjemne úsporné, no zároveň má výkonu na rozdávanie. A to za každých okolností. Jednoducho povedané, s týmto autom nebudete mať nikdy problém predbehnúť kamión. Ani keď ste naložení po strechu cestou na dovolenku. No a čo spotreba? Stále veľmi priaznivá. Ako v meste tak aj na diaľnici sme jazdili za 6,5 litra nafty na 100 km. Trochu ma prekvapila relatívne krátka „šestka“, pretože motor točí pri 130 km/h 2 400 ot./min. O kúsok dlhšie sprevodovanie (teda aspoň posledný stupeň) by teda Astre BiTurbo asi neuškodilo. Po okreskách sa s ňou ale aj tak dá jazdiť za približne 5,5 litra.

Resumé
Oproti bežným modelom má Astra BiTurbo aj trochu tvrdšie nastavenie podvozku. Nie je to však nič hrozné. Stále ide o rodinné kombi, len so sebavedomejšími jazdnými vlastnosťami. Na rozdiel napríklad od Octavie Combi RS TDI sa Astra ST BiTurbo nehrá na športové auto. Napriek tomu ponúka vyšší výkon alebo tiež adaptívne tlmiče, ktoré Škoda nemá v ponuke. Paradoxne je však v zrýchlení z 0 na 100 km/h o 0,7 s pomalšia, pretože je zhruba o 130 kg ťažšia. Vyššia hmotnosť a tiež nie práve najtichší prejav výkonného motora sú teda jedinými chybičkami krásy tohto inak vydareného a zaujímavého auta. Myslím si však, že priepastný cenový rozdiel ľahko vyváži tieto chybičky krásy.

Základná cena modelu – Opel Astra ST 1.4 Selection: 13 190 €
Základná cena testovanej verzie – Opel Astra 2.0 CDTI BiTurbo: 22 940 €
Záruka: 6 rokov / 100 000 km (predĺženie za príplatok)
Registračná daň: 787 €

""

Motor
 
Typ motora:
radový, vznetový
Valce/ventily:
4/16
Zdvihový objem [cm3]:
1956
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
143 (195)/4000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
400 /1750-2500
Prevádzkové vlastnosti
 
Maximálna rýchlosť [km/h]:
224
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
8,9
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
6,2/4,4/5,1
Rozmery a hmotnosti
 
Batožinový priestor [l]:
500/1550
Objem nádrže [l]:
56
Pohotovostná hmotnosť [kg]:
1613
Rozmer pneumatík:
Dĺžka [mm]:
4698
Šírka [mm]:
1814
Výška [mm]:
1535
Rázvor [mm]:
2685

Na prvý pohľad úplne normálna Astra Sports Tourer, nie? To, že niečo nebude celkom v poriadku, dáva tušiť len veľmi nenápadný nápis na zadku „BITURBO“.