Mercedes-Benz EQB patrí medzi elektromobily postavené na spaľovacom základe. Ak však robí kompromisy, tak len preto, aby vám poskytol pridanú hodnotu.
Elektromobilita bola ešte na prelome tisícročí technológiou, o ktorej písali technologické časopisy ako o niečom futuristickom a nedosiahnuteľom. Teraz, o viac ako 20 rokov neskôr, sa elektromobily dostali do stavu, kedy bez problémov konkurujú spaľovacím autám.
Skromné v dizajne
Aj vy ste si všimli, že mnohé (najmä tie kórejské) automobilky dávajú elektromobilom veľmi odvážny dizajn? V EQB-čku zvolili skôr nenásilný a veľmi civilný vzhľad. Auto je vo veľa veciach totožné so spaľovacou dvojičkou GLB. Charakterom sa podobajú, detailmi však nie.
Elektromobil je dlhší o 5 centimetrov a je aj o nejaký centimeter vyšší. Zmeny sa udiali, ako môžete vidieť, na prednej maske. Mriežku chladiča nahradil lesklý plast, svetlomety kopírujú dizajnový jazyk EQ a rozdielov v detailoch je viac než dosť.
Zadná časť je spracovaná v štýle EQ tiež. Svetelná línia prechádza z jedných koncových svetiel do druhých, tabuľka EČV sa presunula do spodného nárazníka a model sa označuje iným typom písma ako pri GLB.
Interiér bez výstrelkov
Keď hovoríme o elektromobile na konvenčný spôsob, rovnako je to aj vo vnútri. Po zasadnutí za volant EQB vás nič neprekvapí. A to je dobre. Ak ste zvyknutí jazdiť v Mercedese, v elektromobile budete mať pocit “ako doma”.
Hlavnou “hviezdou programu” je multimediálny systém MBUX upravený na používanie v elektromobiloch. Ako bežný užívateľ to najviac pocítite v navigácii. Ak do nej totiž zadáte cieľ, auto vám naplánuje zastávky na nabíjanie a čas strávený na nich započíta do času príjazdu.
Sedenie je veľmi príjemné. Sedačky držia v zákrutách, no zároveň neobmedzujú príliš tesným “objatím”. Veľkou škodou je, že napriek cenovej hladine, v ktorej sa EQB pohybuje, ešte stále nastavujete sedenie manuálne.
Asi najväčšou konkurenčnou výhodou EQB sú tri rady sedadiel. Sedenie v druhom rade je o niečo plochejšie, no veľmi komfortné. A tretí rad dokáže byť pre nižších cestujúcich komfortný tiež. Stačí len posunúť lavicu v druhom rade dozadu či dopredu podľa potreby. Inak, aj tretí rad dostal vlastné USB-C konektory! Že čo?!
Batožinový priestor s objemom 495 litrov je lepším priemerom elektrických áut. Nakladacia hrana prakticky neexistuje a reliéf kufra je orientovaný na praktickosť. Ak budete chcieť prevážať siedmich cestujúcich, na kufor prakticky zabudnite.
Druhý rad som si nechával naschvál na neskôr, pretože práve tu som pochopil, že EQB (alebo aj GLB) svojou karosériou nie je pokus sprístupniť dizajn legendárnej Triedy G ľuďom, ktorí si “géčko” nemôžu dovoliť. Už z fotografie môžete obdivovať nástupný priestor. Uhol otvárania dverý je ohromný a vstupný otvor tiež. Klobúk dole.
Na Liptov a naspäť
Dynamike jazdy som sa venoval už pri prvej jazde. Výkon 292 koní a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,2 sekundy je v špičkovej verzii 350 4MATIC výborný. Jazda je veľmi komfortná a ak sa práve nesnažíte o časovky na Slovakia Ringu, vyššia hmotnosť auta vás nijako neobmedzí. A ani pohon na batérie. To som si, napokon, aj vyskúšal.
Trasa Bratislava – Liptovský Mikuláš znamenala jednu zastávku na nabíjanie na ultrarýchlonabíjačke ZSE Drive v Budči. Zastávka na WC a kávu postačovala na to, aby auto získalo dojazd postačujúci až do cieľa a ešte viac. No pre istotu sme sa pred cestou naspäť a jazdením po Liptove ešte zastavili na pol hodinku aj na nabíjačke v Mikuláši. Cestou späť sme strávili asi 25 minút na nabíjačke GreenWay v Trenčíne. A vďaka službe me Charge od Mercedesu sme mohli stanice oboch prevádzkovateľov využívať iba s jednou kartou. Spotreba sa po slušnej dávke diaľničných kilometrov vyšplhala iba 2 kWh nad tabuľkovú priemernú spotrebu (fotka spotreby na palubnej doske zahŕňa jazdenie po Bratislave a cestu do Liptovského Mikuláša).
Záverom, EQB je autom, ktoré skutočne dozrelo. Elektromobily už nie sú iba futuristickým výstrelkom. A ak si cestu naplánujete, odporúčané odpočinkové zastávky vám postačia na nabíjanie bez ďalších obmedzení. A vysoká cena? Ak porovnáte EQB 350 4MATIC a o chlp silnejšie AMG GLB 35 4MATIC, rozdiel robí len dvetisíc eur.
Základná cena modelu – Mercedes-Benz EQB 250: 56 652 €
Základná cena testovanej verzie – Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC: 62 502 €
EuroNCAP: 5* (2019)
Registračná daň: 33 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | 2 elektromotory |
Najvyšší výkon [kW (k)]: | 215 (292) |
Najvyšší krút. moment [Nm]: | 520 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 160 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 6,2 |
Dojazd [km]: | 420 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 495 |
Využiteľná kapacita batérie [kWh]: | 66,5 |
Pohotovostná hmotnosť [kg]: | 2175 |
Dĺžka [mm]: | 4684 |
Šírka [mm]: | 1834 |
Výška [mm]: | 1701 |
Rázvor [mm]: | 2829 |