TEST Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC: Elektromobil, ktorý dozrel

1403
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Mercedes-Benz EQB patrí medzi elektromobily postavené na spaľovacom základe. Ak však robí kompromisy, tak len preto, aby vám poskytol pridanú hodnotu.

Elektromobilita bola ešte na prelome tisícročí technológiou, o ktorej písali technologické časopisy ako o niečom futuristickom a nedosiahnuteľom. Teraz, o viac ako 20 rokov neskôr, sa elektromobily dostali do stavu, kedy bez problémov konkurujú spaľovacím autám.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Skromné v dizajne

Aj vy ste si všimli, že mnohé (najmä tie kórejské) automobilky dávajú elektromobilom veľmi odvážny dizajn? V EQB-čku zvolili skôr nenásilný a veľmi civilný vzhľad. Auto je vo veľa veciach totožné so spaľovacou dvojičkou GLB. Charakterom sa podobajú, detailmi však nie.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Elektromobil je dlhší o 5 centimetrov a je aj o nejaký centimeter vyšší. Zmeny sa udiali, ako môžete vidieť, na prednej maske. Mriežku chladiča nahradil lesklý plast, svetlomety kopírujú dizajnový jazyk EQ a rozdielov v detailoch je viac než dosť.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Zadná časť je spracovaná v štýle EQ tiež. Svetelná línia prechádza z jedných koncových svetiel do druhých, tabuľka EČV sa presunula do spodného nárazníka a model sa označuje iným typom písma ako pri GLB.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Interiér bez výstrelkov

Keď hovoríme o elektromobile na konvenčný spôsob, rovnako je to aj vo vnútri. Po zasadnutí za volant EQB vás nič neprekvapí. A to je dobre. Ak ste zvyknutí jazdiť v Mercedese, v elektromobile budete mať pocit “ako doma”.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Hlavnou “hviezdou programu” je multimediálny systém MBUX upravený na používanie v elektromobiloch. Ako bežný užívateľ to najviac pocítite v navigácii. Ak do nej totiž zadáte cieľ, auto vám naplánuje zastávky na nabíjanie a čas strávený na nich započíta do času príjazdu.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Sedenie je veľmi príjemné. Sedačky držia v zákrutách, no zároveň neobmedzujú príliš tesným “objatím”. Veľkou škodou je, že napriek cenovej hladine, v ktorej sa EQB pohybuje, ešte stále nastavujete sedenie manuálne.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Asi najväčšou konkurenčnou výhodou EQB sú tri rady sedadiel. Sedenie v druhom rade je o niečo plochejšie, no veľmi komfortné. A tretí rad dokáže byť pre nižších cestujúcich komfortný tiež. Stačí len posunúť lavicu v druhom rade dozadu či dopredu podľa potreby. Inak, aj tretí rad dostal vlastné USB-C konektory! Že čo?!

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Batožinový priestor s objemom 495 litrov je lepším priemerom elektrických áut. Nakladacia hrana prakticky neexistuje a reliéf kufra je orientovaný na praktickosť. Ak budete chcieť prevážať siedmich cestujúcich, na kufor prakticky zabudnite.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Druhý rad som si nechával naschvál na neskôr, pretože práve tu som pochopil, že EQB (alebo aj GLB) svojou karosériou nie je pokus sprístupniť dizajn legendárnej Triedy G ľuďom, ktorí si “géčko” nemôžu dovoliť. Už z fotografie môžete obdivovať nástupný priestor. Uhol otvárania dverý je ohromný a vstupný otvor tiež. Klobúk dole.

Zdroj: Ingrid Siebenstich
Zdroj: Ingrid Siebenstich

Na Liptov a naspäť

Dynamike jazdy som sa venoval už pri prvej jazde. Výkon 292 koní a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,2 sekundy je v špičkovej verzii 350 4MATIC výborný. Jazda je veľmi komfortná a ak sa práve nesnažíte o časovky na Slovakia Ringu, vyššia hmotnosť auta vás nijako neobmedzí. A ani pohon na batérie. To som si, napokon, aj vyskúšal.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Trasa Bratislava – Liptovský Mikuláš znamenala jednu zastávku na nabíjanie na ultrarýchlonabíjačke ZSE Drive v Budči. Zastávka na WC a kávu postačovala na to, aby auto získalo dojazd postačujúci až do cieľa a ešte viac. No pre istotu sme sa pred cestou naspäť a jazdením po Liptove ešte zastavili na pol hodinku aj na nabíjačke v Mikuláši. Cestou späť sme strávili asi 25 minút na nabíjačke GreenWay v Trenčíne. A vďaka službe me Charge od Mercedesu sme mohli stanice oboch prevádzkovateľov využívať iba s jednou kartou. Spotreba sa po slušnej dávke diaľničných kilometrov vyšplhala iba 2 kWh nad tabuľkovú priemernú spotrebu (fotka spotreby na palubnej doske zahŕňa jazdenie po Bratislave a cestu do Liptovského Mikuláša).

Zdroj: Ingrid Siebenstich
Zdroj: Ingrid Siebenstich

Záverom, EQB je autom, ktoré skutočne dozrelo. Elektromobily už nie sú iba futuristickým výstrelkom. A ak si cestu naplánujete, odporúčané odpočinkové zastávky vám postačia na nabíjanie bez ďalších obmedzení. A vysoká cena? Ak porovnáte EQB 350 4MATIC a o chlp silnejšie AMG GLB 35 4MATIC, rozdiel robí len dvetisíc eur.

Základná cena modelu – Mercedes-Benz EQB 250: 56 652 €
Základná cena testovanej verzie – Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC: 62 502 €
EuroNCAP: 5* (2019)
Registračná daň: 33 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:2 elektromotory
Najvyšší výkon [kW (k)]:215 (292)
Najvyšší krút. moment [Nm]:520
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:160
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:6,2
Dojazd [km]:420
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:495
Využiteľná kapacita batérie [kWh]:66,5
Pohotovostná hmotnosť [kg]:2175
Dĺžka [mm]:4684
Šírka [mm]:1834
Výška [mm]:1701
Rázvor [mm]:2829