TEST Cupra Leon Sportstourer: S dvojlitrom do každého dňa

1517
Zdroj: Rasťo Bujna

Cupra už pár rokov nie je Seat, ale ešte minimálne ďalších pár rokov potrvá, kým si ľudia tieto dve značky prestanú spájať. Napokon, Leon asi najviac zosobňuje práve ich spoluprácu.

Na jednej strane športovosť športovej Cupry, na druhej strane praktickosť Leonu Sportstourer (čiže kombi). Práve toto auto dostalo za úlohu tieto dva svety spojiť. Predná maska vyzerá ostro a na rozdiel od Seatu, kde ich ani nedostanete, a krátkej Cupry, kde sme ich nemali, do kombíku nakonfigurovali aj Matrixy. Tie svietia výborne. Napokon tak, ako sme pri koncerne zvyknutí.

Kufor ste už videli

Ak sa vám zapáčila táto stíhačková sivá, pýtajte si lakovanie Graphene Grey a za príplatok tu nájdete aj bočné prahové spojlery s finišom tmavého hliníka. Je až zaujímavé, že dizajnéri dokázali navrhnúť zadok tak, že vyzerá rovnako dobre v prípade hatchbacku aj kombi. Trochu škoda falošných koncoviek výfukov.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Kúzlo kombi je ale, logicky, v kufri. Ten ponúkne objem 620 litrov. To je asi o 10 litrov menej ako má Golf Variant, o 20 litrov menej, ako má Škoda Octavia Combi, a úplne rovnako ako Seat Leon. To posledné asi nie je úplne prekvapivé. Na druhej strane rebríčka, je to o 18 litrov viac ako Hyundai i30 kombi a o 12 litrov viac ako Peugeot 308 SW.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Zatiaľ sú teda rozdiely viac v dizajne, ako v technických riešeniach. A to sa dalo čakať. Inak tomu nie je ani v interiéri. Pre Cupru je rezervovaná 12-palcová obrazovka multimédií. Ale stredový tunel a tvary palubnej dosky, tie už sú známe. Asi najväčším rozdielom sú ale športové sedačky, ktoré plnia nielen dizajnový účel, ale aj funkčný. V zákrutách vás podržia veľmi dobre.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Motor do každého dňa

Pod kapotou nám buble vyšší koncernový štandard, 2,0 TSI s výkonom 190 koní, sedemstupňovou automatickou prevodovkou a pohonom predných kolies. Z 0 na 100 km/h to zvládne za 7,5 sekundy a maximálnu rýchlosť zastaví obmedzovač na úrovni 230 km/h. Okrem výbavy sa však Cupra Leon Sportstourer oproti Seatu zmenila aj technicky, i keď minimálne. Cupra je o viac ako centimeter nižšia. Má teda aj nižšie ťažisko a o niečo lepšiu aerodynamiku. A aj keď sa toho veľa nezmenilo, stačilo to na to, aby sa čas na stovku skrátil o celú desatinu sekundy.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Prevodovka tu nie je nejako športovo upravovaná. Je orientovaná na spotrebu, ale dnešné DSG-čka sú už natoľko vyspelé, že nejaká pomalšia reakcia, keď prekvapíte systém nejakou neočakávanou požiadavkou, znamená len milisekundy navyše. Povozok je veľmi zdravo tuhý. Žiadna plavnosť, no ani traťová tvrdosť. Niečo medzi tým. A to isté platí aj o riadení. Výborne priame, so skvelou odozvou… A v súvislosti s podvozkom dokáže prechádzať zákruty s presnosťou cestnej žiletky.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Pod 7 litrov

Nielen uspokojivá jazdná dynamika, ale aj extrémne ticho v kabíne. V mestských rýchlostiach sme počuli odvaľovanie pneumatík, no motor bol úplne potichu. No a spotreba v cykle WLTP poslušne hlási 6,8 l/100 km bez akejkoľvek elektrifikácie. Cupra najprv predstavila ostré verzie a potom sa obrátila aj na zákazníkov, ktorí chcú vytŕčať z davu, no nemajú záujem o veľké objemy a výkony.

Je teda na vás, či si vyberiete Leon Sportstourer ako štýlovku, alebo ako skutočné hot-kombi. Podľa nás je motor 2,0 TSI skvelým parťákom pre rodiny, no v kontexte Cupry trochu nevyužitým potenciálom. Radi by sme si ho porovnali so špecifikáciami VZ.