Takmer 3 miliardy na podporu elektromobility v Európe. Vy z nich nedostanete ani cent

1847
Zdroj: Unsplash

Európska únia pripravuje masívny balíček na podporu elektromobility. Peniaze pôjdu výrobcom.

Európska únia vyhlásila Číne batériovú vojnu. Prv, než sa kvôli tejto vete strhne medzinárodný konflikt, dovoľte nám to vysvetliť. Rozpočet 2,9 miliardy eur pôjde na dotácie výrobcov elektromobilov, aby nakupovali a vyrábali batérie radšej doma. Podporiť sa tak má predaj v rámci únie a tvorba nových pracovných miest.

“Európska komisia podporuje tento projekt. Výzva na individuálne financovanie a výška dotácií na spoločnosť budú predmetom ďalšieho informovania,” informuje hovorkyňa spolkového ministerstva hospodárstva Nemecka o projekte, ktorý by mal trvať až do roku 2028.

Domáci nabíjací kábel je skladný a zmestí sa pokojne aj pod kapotu
Zdroj: Redakcia

Ak by projekt prešiel bez problémov ďalšími plánovacími krokmi, dotáciu by malo dostať až 42 spoločností zaoberajúcich sa výrobou elektromobilov a výrobou batérií. Medzi nimi aj Stellatis, Enel X, Sunlight systems a Arkema, informuje portál Autoblog. V prípade úspechu by sa mohla Európska únia stať v tomto sektore sebestačnou do roku 2025.

Poskladáme sa aj my

Na dotácie automobilového priemyslu prispeje aj Slovenská republika spolu s Francúzskom, Nemeckom, Rakúskom, Belgickom, Chorvátskom, Fínskom, Gréckom, Poľskom, Španielskom a Švédskom. Ďalších 9 miliárd by do podporného balíka malo prísť od súkromných investorov.

Plné nabitie batérie rýchlonabíjačkou trvá necelé tri hodiny. Za hodinku si však viete batériu nabiť na 50 %, čo predstavuje 15 kilometrov bezemisnej jazdy.

Aby sme upokojili Eurohejterov, dovolíme si pripomenúť, že na Slovensku tvorí export automobilov viac ako 23% celkového exportu krajiny. A to ešte nehovoríme o automobilových častiach a súčastiach. V rámci elektromobility zatiaľ nepatríme medzi najvýznamnejších hráčov, ale v prípade, ak si chceme svoju dominanciu udržať, budeme sa musieť posunúť s dobou. Z celého 2,9 miliardového účtu pripadá až 1,6 miliardy eur Nemecku. Vďaka jednotnému projektu je možné podporiť aj menších hráčov na trhu s elektromobilmi.