Slováci rozhodli o dizajne policajných áut! Polícia si ale aj tak spraví po svojom

3087
Víťazný návrh. Ale mohlo to byť aj horšie, mohol to byť plug-in hybird.
Zdroj:

Bohužiaľ, za posledné dva roky sme si už zvykli, že Facebook sa stal poradným štátnym orgánom, cez ktorý medzi sebou komunikujú inštitúcie, odkazujú sa subštandardné politické rozhodnutia, rozdúchavajú sa zbytočné emócie a tak všeobecne ho ľudia dneška berú vážnejšie, ako by bolo zdravé.

Čím sa elegantne dostávame ku slovenskej polícii, ktorej prezencia na facebooku často preráža viac dien, než koľko má v kufri moderné auto s lepiacou sadou na pneumatiky.

Prednedávnom kúpené motorky sú ešte bielo-zelené.
Zdroj: BMW Press

Sporná anketa

Slovenská polícia to nemá jednoduché. V prvom rade, vďaka istej dekáde väčšej či menšej nečinnosti, či činnosti spornej krátko po vzniku nášho štátu, nemá úplne najlepšiu dôveru v očiach verejnosti (každoročne niekde pri 45 percentách opýtaných). PZSR však v poslednej dobe robí, čo môže a je cítiť, že má v mnohých ohľadoch rozviazanejšie ruky, ako pred časom. Nanešťastie, je to cítiť aj na ich facebooku.

Slovenská polícia začala svoju facebookovú identitu vo väčšej miere rozvíjať len pred pár rokmi. Aj keď ide často o užitočný zdroj informácií s okamžitou odozvou, niekedy sa môže obrátiť proti pôvodnému zámeru. Ako dôkaz nám môže slúžiť “hlasovanie” o návrhu vzhľadu policajných vozidiel, ktoré na facebooku polície prebehlo 8. júna.

Dopadlo to tak, ako to dopadlo

Ponechajme bokom fakt, že nechať hlasovať o takej dôležitej veci, akou je sfarbenie policajných vozidiel (z hľadiska viditeľnosti a identifikácie) ľudí na facebooku s nulovou odbornosťou, je trocha zvláštne – my sme napríklad vždy mali dojem, že ide o záležitosť, o ktorej by mali rozhodovať najmä odborníci.

Tretí návrh s najnižším počtom hlasov.

Ukázalo sa však, že najväčším problémom nového sfarbenia nových vozidiel, ktoré majú policajti v dohľadnej dobe dostať, je práve žltá a modrá farba nového dizajnu. Niekomu totiž vadí, že ide o farby ukrajinskej vlajky, no ako to tak s touto demografickou (snáď) menšinou býva, očividne sa nikdy nepozreli za hranice svojho regiónu aby zistili, že modrá a žltá sú štandardnými policajnými farbami pre vozidlá naprieč celou Európou. 

Ako sme zistili, mnoho občanov by preferovalo vozidlá vo farbách slovenskej trikolóry, čo je jedna z najdebilnejších myšlienok, aké je možné v danej problematike vysloviť. Jednak by to znamenalo, že terajšie policajné vozidlá sú asi maďarské, no na druhej strane musíme chápať, že polícia je pre každého občana Európy, ktorý sa na jej území nachádza, a teda mať unifikované (modro-žlté) vozidlá je v záujme všetkých jej krajín. Nechcete predsa v núdzovej situácii hádať, na akú zložku štátu sa práve pozeráte.

Druhý návrh inšpirovaný českým dizajnom.

Čo je však ešte podstatnejšie, nerozhodlo sa o ničom. Je prudko predpokladateľné, že PZSR preferuje prvý návrh, pretože ho skryla pod emotikón zodvihnutého palca (pozn.red.: fakt by som v živote nepovedal, že raz budem písať podobnú vetu).

Aj tak si spravíme po svojom

Ten je s prehľadom víťazný vo väčšine podobných ankiet, jednoducho preto, lebo je vo výbere prvý. Druhý dizajn je inšpirovaný českými policajnými vozidlami a tretí je ďalšou variáciou na danú farebnosť a smerovú orientáciu polepu, len je trocha menej výrazný (a to pri policajnom aute úplne nechcete). Základná strieborná farba vozidla je už daná.

Víťazný návrh. Ale mohlo to byť aj horšie, mohol to byť plug-in hybird.

A ako to dopadlo? Vyhral, samozrejme, prvý návrh. V tesnom závese sa umiestnil návrh druhý a tretí skončil s veľkým odstupom tretí. Polícia sa vyjadrila k výsledku takto: “Príspevkom s anketou k novému dizajnu policajných vozidiel sme na sociálnej sieti facebook oslovili vyše 1,2 milióna ľudí. Oficiálneho hlasovania sa zúčastnilo celkovo 101 032 ľudí. Najviac hlasov 35 418 získala verzia označená lajkom, druhá v poradí sa umiestnila verzia s českým dizajnom označená srdcom s počtom 34 240 hlasov. V ďalšom kroku bude v rámci testovania polepené rezortné vozidlo víťazným dizajnom, vzhľadom na malý rozdiel vo výslednom hlasovaní v ankete, pri voľbe definitívnej verzie sa zohľadnia aj ceny jednotlivých verzii polepov.” 

Ako teda môžete vidieť, aj napriek hlasovaniu sa nerozhodlo o ničom a polícia si elegantne vyargumentovala prípadnú zmenu víťazného návrhu. A viete čo, my sme s tým úplne v poriadku. Lebo toto nie sú veci, o ktorých má rozhodovať verejnosť, ale presne ako napokon sami povedali, napríklad rozpočet.

Každopádne, polícii gratulujeme k veľkému dosahu jej príspevku, 101 032 reakciám a viac ako štrnástim tisícom komentárov… no skrátka ku všetkým metrikám, o ktoré v skutočnosti išlo. A teraz by sme privítali, keby influencing prenechala influencerom a odborné záležitosti odborníkom.