PRVÁ JAZDA Opel Grandland | Nový šat, nové auto… základný motor

1341
Zdroj: David Dejvo Schun

Opel Grandland X prešiel výrazným faceliftom. A nielen tým. Na konci názvu mu odpadlo písmenko X. Znamená to, že prichádza o svoju SUV charakteristiku? Veru nie. 

Pamätáte si ešte na dobu, keď Opel vyrábal gigantické tereňáky? Nuž, ani my nie. Táto doba skončila modelom Frontera niekedy okolo roku 2004. Išlo o legendárne auto, ktoré si zahralo aj vo filmoch a seriáloch. Ak ste v starších dieloch Kobry 11 videli zloducha na terénnom aute, s vysokou pravdepodobnosťou mal práve Fronteru.

Ale tie doby sú už dávno za nami. Opel si povedal, že sa do segmentu vyšších áut vráti, až 8 rokov potom s príchodom prvej Mokky. V roku 2017 prišiel väčší Grandland X. Už to nebol ten obrovský kus auta ako v prípade Frontery. No stačil na to, aby uspokojil požiadavky aktuálneho trhu ovládaného modelmi SUV. A aby sme históriu zakončili, tento rok dostal facelift. Z názvu mu zmizlo písmenko X a prišli zmeny, ktoré z neho navonok spravili úplne iné auto.

Navonok iné auto

Grandland je postavený na platforme EMP2 od koncernu Stellantis. Na tomto úspešnom základe stojí množstvo áut viacerých značiek. Okrem tých, ktoré by ste asi čakali, ju využíva aj DongFeng či Toyota. Platforma v rámci faceliftu ostáva, samozrejme, rovnaká. Najväčšie zmeny sa tradične odohrávajú na prednej maske. Tú by ste si s predfaceliftovou verziou nemohli pomýliť ani s najvyššími dioptriami. Opel sa totiž rozhodol od základu prekopať vzhľad svojich áut a uviedol masku Vizor. Dizajn, ktorý vídame v každom novom modeli z Rüsselheimu.

Plochá lesklá predná maska sa tvári, akoby vôbec nemusela posielať vzduch do chladiča. A skutočne nemusí, pretože o to sa starajú prieduchy v nárazníku. Vizor je dnes jednou veľkou lesklou plochou, no v budúcnosti bude pozostávať z viacerých LED bodov, ktoré budú vedieť napríklad aj zobrazovať text či personalizovať denné svietenie. Novinkou v triede sú aj samotné svetlomety s technológiou Pixel light s dokopy 168 svetelnými bodmi..

Po bokoch ostal Grandland v podstate bezo zmeny a vzadu zmeny tiež nie sú najprevratnejšie. Zmenilo sa však označenie auta, ktoré nie je v rohu, ale tiahne sa naprieč celou šírkou zadných dverí. Aj takýto malý detail robí auto oveľa modernejším a atraktívnejším.

Interiér 2.0

V interiéri zmeny nastali tiež. Auto prešlo značnou digitalizáciou a ponúka asistenčné systémy a prvky, ktoré v ňom doteraz neboli. V našom testovanom kuse sme dostali len zopár z nich, keďže išlo o jednu zo základnejších verzií. Opel však sľubuje, že dostupná bude napríklad aj termokamera s rozoznávaním chodcov a zveri. Ale naspäť k interiéru.

Palubná doska prináša ďalší z cudzích pojmov, ktoré automobilka zavádza naprieč svojím portfóliom. Volá sa Pure Panel a označuje dvojicu obrazoviek, ktorá je opticky spojená do jedného celku. 12 palcov pred vodičom nahrádza prístrojovú dosku s analógovými ukazovateľmi a 10 palcov v strede sa stará o navigáciu, multimédiá a zábavu na palube.

Interiér je vyhotovený kombináciou mäkkých a lesklých plastov. Lesklé plasty už akoby tradične priťahovali odtlačky prstov a škrabance a aj po modernizácii na palube nenájdete USB-C konektory. Inak tu však nájdete všetko, čo potrebujete, od Apple CarPlay po vyhrievanie sedadiel.

Keď už sme pri sedadlách, veľmi nás potešila certifikácia AGR pre zdravý chrbát. Opel je ňou vychýrený a dlhodobo ju montuje do svojich áut. V Mokke sme ju nenašli, no do Grandlandu sa dostala. Na prvý pocit môžu pôsobiť o niečo tvrdšie, no chrbát si veľmi ľahko nájde svoju polohu.

Sedenie vzadu je štandardné. Dvaja dospelí sa za seba zmestia bez problémov a majú tak akurát miesta na kolená i na hlavu. Na dlhé cesty je príjemná aj lakťová opierka.

Aký je základ pod kapotou?

Keď sme hovorili o jednej zo základných špecifikácií, na mysli sme mali aj to, čo nám Opel ponúkal pod kapotou. Prepĺňaný trojvalec s objemom 1,2 litra poskytuje výkon 130 koní a je spojený s prednými kolesami prostredníctvom šesťstupňovej manuálnej prevodovky. Ide o úplne základnú motorizáciu a čisto spaľovacie alternatívy ponúknu len pohon predných kolies. Ak budete mať záujem o „štvorkolku,“ budete musieť siahnuť po najvyššej hybridnej verzii s výkonom až 300 koní.

Jazda na jedna-dvojke pokojná a nerušivá. Grandland vám v mestských podmienkach nedá pocítiť chuť downsizingu a každý jeden koník relatívne malého motora zaberá ako švajčiarske hodinky. Vo vyšších otáčkach a rýchlostiach je však úbytok dynamiky cítiť. Ak budete napríklad predchádzať autá na okresnej ceste, budete potrebovať trochu rozvahy.

Na druhej strane, samotná jazda je veľmi tichá a prejazd nerovnosťami prakticky bez povyku. Náklon SUV v zákrutách len minimálny a ich prejazd vo vyšších rýchlostiach predvídateľný. Z hľadiska spotreby uvádza automobilka kombinovanú WLTP na úrovni 5,9-7,1 l/100 km. I keď sme v rámci prvej jazdy nemali veľa príležitostí na jej potvrdenie, prvé dojmy nás utvrdzujú, že sa bude hýbať niekde na tejto úrovni.

Opel Grandland je auto, od ktorého si Opel sľubuje veľa. Ide o želiezko v ohni najrýchlejšie rastúceho segmentu SUV, v ktorom je celkom veľká konkurencia. Už len ak by sme ostali v koncerne Stellantis, o miesto na trhu bude bojovať s o chlp menším, veľmi úspešným Peugeotom 2008. Opel Grandland to zaručene nebude mať ľahké. No ak mu dáte šancu, príjemne prekvapí. Najmä so silnejšími plug-in hybridnými motorizáciami.

Základná cena modelu – Opel Grandland 1,2 Turbo 6MT: 22 990 € (Uvádzacia)
Euro NCAP: 5* (2017)
Záruka: 5 rokov alebo 150 000 km na motor, prevodovku a rozvodovku
Registračná daň: 150 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce:3
Zdvihový objem [cm3]:1199
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:96 (130) / 5500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:230 / 1750
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:188
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:10,1
Spotreba - WLTP kombi novaná [l/100 km]:5,9-7,1
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:514
Objem nádrže [l]:53
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1 431
Dĺžka [mm]:4477
Šírka [mm]:2098
Výška [mm]:1630
Rázvor [mm]:2675