Porsche Taycan je autom, na ktoré čakal celý svet

1912

Prečo je Porsche Taycan tak dôležité a kvôli čomu je okolo neho taký ohromný rozruch? To je jednoduché. Automobilový priemysel sa transformuje smerom k elektromobilite a vy sa pozeráte na auto, ktoré má byť tým najlepším zo svetovej ponuky bezemisných vozidiel sveta. No a Tesla by sa mala seriózne vážne obávať.

Elon Musk a jeho Tesla by mohli mať z Porsche Taycan skutočné obavy. Mnohí taktiež pri prvom predstavení konceptu elektrického modelu, ktorý vyvrcholil do produkčnej verzie sedanu Taycan, vraveli, že presne takto mala vyzerať vtedy vysoko kontroverzná prvá generácia sedanu Panamera.

Všetko teda dopadlo nad očakávania a to sa zatiaľ bavíme iba o dizajne. Taycan má však jednu zdanlivo nepochopiteľnú vlastnosť a sú to názvy jeho verzií. Sú dve a nemajú nič spoločné s terminológiou súvisiacou s elektromobilitou. Obe sú však absurdne výkonné!

Turbo a Turbo S

Skutočne sa názvy “Turbo” dostali aj na prvý moderný produkčný elektromobil značky Porsche. Začnime slabším prevedením s názvom “Turbo”, ktoré disponuje výkonom 458 Nm/624 koní a šprint z nuly na 100 km/h zvládne v priebehu času 3,2 sekundy. To je číslo, ktoré môže pokojne naháňať strach ostrým športovým autám od Ferrari či Lamborghini, aj keď sa maximálna rýchlosť 257 km/h na bežné spaľovacie modely príliš nechytá.

Verzia Turbo má dojazd 446 kilometrov na jedno nabitie podľa meracieho cyklu WLTP. Turbo S je však už o niečom inom a to rovno o niekoľko stupňov smerom nahor. Má síce o 35 kilometrov nižší dojazd, no nepraktickú stránku vyrovnáva čírim vzrušením. Kombinovaný výkon dvojice elektromotorov je až 559 kW/761 koní a z nuly na 100 km/h vystrelí v priebehu len 2,8 sekundy. Tento výkon je však k dispozícii len v prípade funkcie “Overboost”.

Sila pod drobnohľadom

Obe verzie disponujú batériou s kapacitou 93,4 kWh a dvojicou elektromotorov pre každú nápravu po jednom. Ide o jedny z najpokrokovejších produkčných elektromotorov použitých na pohon v súčasnosti a zadná jednotka spolupracuje s dvojstupňovou prevodovkou. To znamená, že extrémny výkon je využitý efektívne a zbytočne neznižuje dojazd.

Taycan je vybavený brzdovými kotúčmi s veľkými rotormi, no Porsche uvádza, že sú poriadne predimenzované a v zásade nepotrebné. V priebehu dennodennej jazdy by mal zaručiť až 90 percent všetkého brzdného výkonu pár elektromotorov. Z toho vychádza aj desivo silná rekuperácia s výkonom až 265 kW. Trojkomorové vzduchové odpruženie je k dispozícii v základnej výbave so systémom Sport Active Suspension Management. To isté platí pre elektromechanický systém stabilizácie náklonov.

Všade. Samé. OBRAZOVKY!

Podobne ako exteriér aj interiér do veľkej miery pripomína už existujúce modely Porsche, no samozrejme s nádychom budúcnosti. Hlavnú úlohu v tomto deji hrajú bezpochyby obrazovky. Pred vodičom sa nachádza 16,8-palcový displej prístrojového panela bez jedinej analógovej zobrazovacej časti. V strede palubnej dosky sa nachádza 10,9-palcový displej infotainmentu a za príplatok sa môže nachádzať rovnako veľký displej pred sedadlom spolujazdca.

Pokračujeme s 8,4-palcovým displejom s haptickou odozvou, ktorý slúži na ovládanie vetrania (podobne ako vo veľkých modeloch od Audi) a končíme 5,9-palcovým displejom nachádzajúcim sa pred zadnými pasažiermi. Piaty displej pre zadný rad sedadiel je k dispozícii len po výbere príplatkovej štvorzónovej klimatizácie.

Najbleskovejší

Porsche Taycan je taktiež prvým produkčným elektromobilom na svete, ktorý využíva 800-voltový elektrický systém, miesto rozšíreného 400-voltového. To znamená, že pokiaľ narazíte na nabíjačku s výkonom 270 kW, v priebehu 5 minút dobijete batériu na ďalších 100 kilometrov dojazdu. Nabitie z 5 na celých 80 percent batérie vám bude hotové v priebehu 22 minút.

Objednávky sú už spustené, aj keď sa samotné auto oficiálne predstaví mimo novinárskych akcií až budúci týždeň vo Frankfurte. Cena slabšej verzie Turbo by sa mala pohybovať okolo úrovne 120 000 eur. Silnejšia verzia Turbo S je však v prepočte z britského cenníka mierne uletená. Začína na čiastke pod 155 000 eur. Výhodou tohto nákupu je však trojročný prístup do nabíjacej siete Ionity, ktorá sa rozrastá po celej Európe. Prvé kusy uvidíte na cestách v budúci rok v januári.