Nové Ferrari je na svete! Volá sa 296 GTB, pripomína Dino a nie je až také drahé

5886
Zdroj: Ferrari

Bojíte sa elektrifikovanej budúcnosti? Obávame sa, že ak to znamená prísun takých úžasných strojov, akými je aj toto elektrifikované Ferrari 296 GTB s výkonom 818 koní, báť sa určite nemusíte. Upokojiť by sa mohli tiež všetky zlé jazyky, ktoré odmietajú Ferrari s menším počtom valcov ako osem.

Posledným (a jediným) sériovým vozidlom značky, ktoré používalo šesťvalec, bolo 246 GT Dino ešte z roku 1974, ktoré sa aj tak stalo legendou.

Zdroj: Ferrari
Zdroj: Ferrari

Baby-Ferrari

Ak máte v aktuálnej modelovej palete automobilky Ferrari trocha neporiadok, je to celkom jednoduché. Nový model prichádza ako “baby-Ferrari”, čiže model umiestnený pod osemvalcovým modelom F8 Tributo bežného formátu. Na rozdiel od neho je však 296 GTB plug-in hybridným modelom, v ktorom možnosť nabíjania znamená nielen menej starostí pre planétu, ale najmä viac pôžitku pre vodiča.

Zdroj: Ferrari
Zdroj: Ferrari

Ak by sa niekomu chcelo ohovárať pohonnú jednotku tohto vozidla, skúsiť to môže, no pri inom závere, než že ide o elektro-benzínové umelecké dielo, pravdepodobne neskončí. Dokazuje to aj pozoruhodná podobnosť, ktorú zdieľa s motorom konkurenčného McLarenu Artura – síce odlišné automobily od najväčších rivalov, no s podobne koncipovanou technikou skrátka preto, lebo lepšie to nejde.

Zdroj: Ferrari
Zdroj: Ferrari

Reč je napríklad o širokom rozovretí hláv šesťvalca z talianskej produkcie, ktoré sa, podobne ako pri anglickom motore, usadilo na hodnote 120 stupňov. Oba motory používajú turbodúchadlá usadené v tomto rozovretí a napokon obe turbodúchadlá sú uložené symetricky a protibežne pre zachovanie čo najprirodzenejšieho toku výfukových plynov.

Zdroj: Ferrari
Zdroj: Ferrari

Oba motory točia krásnych 8 500 otáčok za minútu a ich hybridné elektromotory využívajú kompaktný “palacinkový” dizajn s axiálnym tokom, pričom čerpajú z akumulátora s menej ako 7,5 kWh.

Ferrari tvrdí, že jeho elektromotor je odvodený z jednotky MGU-K v jej monopostoch Formule 1. Obe značky prenášajú energiu na kolesá prostredníctvom osemstupňovej dvojspojkovej prevodovky s rozvodovkou, ktorá využíva tretiu spojku na odpojenie motora od elektromotora a prevodovky.

Zdroj: Ferrari
Zdroj: Ferrari

Najsilnejší na svete

Sú tu však aj rozdiely. Šesťvalcové Ferrari je oproti McLarenu podstatnejšie skrátené od svojho osemvalcového súrodenca. Motor McLarenu je jemne podštvorcový (vŕtanie 84 mm, zdvih 90 mm), Ferrari stavia na nadštvorcovú architektúru (vŕtanie 88 mm, zdvih 82 mm). V rámci technickej superiority ale vyťahuje svoje tromfy z rukáva najmä Ferrari, ktorého jednotka produkuje 654 koní. Vážení, to je 218 koní na liter objemu, čo z tohto agregátu tvorí jednotku s najvyšším špecifickým výkonom na svete.

Zdroj: Ferrari
Zdroj: Ferrari

Tí bystrejší z vás si všimli, že údajmi je agregát Ferrari veľmi podobný novej jednotke Nettuno od Maserati, s jej 90-stupňovým zovretím hláv valcov a zapaľovacou predkomôrkou je to však len papierová zhoda. No naspäť k 296 GTB, ktorej názov bol odvodený od tak trochu nesprávneho zaokrúhlenia objemu motora (2,992 litra na 2,9 l) a počtu valcov (6). Ale tak chápeme, 306 už má Peugeot a na trošku inom aute. V aute, ktorého turbodúchadlo sa určite nevie otáčať rýchlosťou 180 000 otáčok za minútu.

Zdroj: Ferrari
Zdroj: Ferrari

S dvoma rotormi vloženými do jedného statora vyťaží motor s axiálnym tokom energie výkon 165 koní a za bezproblémový prechod z elektrického na spaľovací výkon a späť je zodpovedný pohon Transition Manager Actuator (TMA). Druhé riadenie spotreby energie eManettino na volante umožňuje vodičovi zvoliť si zo štyroch režimov jazdy – eDrive (vhodný na jazdu s vypnutým motorom pri rýchlosti do 84 km/h), Hybrid (predvolený režim, ktorý uprednostňuje efektívnu jazdu), Power (motor vždy beží, uprednostňuje sa výkon a nabíjanie batérie) a Qualify (maximálny výkon so zníženým nabíjaním batérie).

Zdroj: Ferrari
Zdroj: Ferrari

Skvelá aerodynamika a šialené ABS

V porovnaní s F8 Tributo sa brzdná dráha z rýchlosti 200 km/h skráti o 8,8 %, pri opakovaných zastaveniach sa ich vädnutie zníži o 24 %. 296 GTB za to vďačí najmä novému systému ABS Evo, ktorý používa až o 35 % rýchlejší systém diagnostiky preklzu kolesa.

Zdroj: Ferrari
Zdroj: Ferrari

Aerodynamicky sa automobil spolieha predovšetkým na usmernenie vzduchu pod ním, aby vyvíjal prítlak. Ten karosériu milosrdne zbavuje krídel a spojlerov. Aktívny spojler pod vozidlom a integrovaný do zadného nárazníka sa aktivuje tak, aby sa v prípade potreby zvýšil prítlak (za normálnych okolností znižuje odpor vzduchu). Automobil vytvára s balíkom Assetto Fiorano maximálny prítlak takmer 360 kilogramov pri 250 km/h.

K dispozícii bude aj balíček Assetto Fiorano, ktorý autu pridá na aerodynamike a uberie z hmotnosti, poteší aj prítomnosť dynamických tlmičov Multimatic. Európske showroomy hlásia cenu 269 000 eur a prvé dodávky by sa mali uskutočniť v roku 2022. Ste v pokušení?