MINI John Cooper Works Clubman a Countryman sú dokonalými autami pre drobnú hŕstku ľudí

290

MINI John Cooper Works Clubman a Countryman túžia po majiteľoch s trojicou hlavných atribútov. On či ona má mať nezameniteľný štýl a odvahu robiť veci po svojom. Treťou vlastnosťou majiteľa je samozrejme zmysel pre humor a to vám hneď vysvetlím.

MINI John Cooper Works (JCW) Clubman a Countryman sú najsilnejšími cestnými MINI v histórii značky, aké kedy vstúpili do masovej produkcie. Zmysel pre humor ako uprednostňovanú vlastnosť vodiča som spomenul práve z tohto dôvodu.

Ide totiž o retro kombík a SUV s dvojicou rýchlych pruhov natiahnutých cez prednú kapotu a v prvom prípade aj kufrom s delenými zadnými dverami. To samozrejme nie je všetko.

Iná galaxia

Pri športových verziách modelov MINI sme si už zvykli na to, že sú to rýchle a obratné stroje. Posledné vyhotovenie 2-litrového štvorvalca však vykopáva latku zatiaľ na najvyššie možné poschodie.

Oproti poslednej verzii Clubman a Countryman JCW narástol výkon o brutálnych 55 kW/75 koní a maximálny krútiaci moment o 100 Nm.Clubman JCW teda poháňa 225 kW/306 konských síl a jeho kolesá roztáča 450 Nm.

To znamená, že Clubman zvládne šprint na 100 km/h v priebehu 4,9 sekundy, čo je o 1,4 sekundy rýchlejšie než v prípade predošlej verzie a Countryman za 5,1 sekundy.

O prenos šťavnatých čísel na cestu sa stará 8-stupňová prevodovka Steptronic, mechanický diferenciál na prednej náprave, pre čo najefektínejší prenos bláznivých údajov na vozovku a systém pohonu ALL4 (V prípade Countryman). Prirátajte si k tomu okamžité reakcie pohonnej jednotky vďaka technológii TwinPower a pod zadkom máte poriadnu raketu.

Pretekárska technika

Zásadné modifikácie motora pochádzajú z dielne pretekárskeho oddelenia divízie John Cooper Works. Pohonná konštrukcia disponuje zosilneným hnacím hriadeľom, novými piestami, ojnicami, vylepšeným chladením a tlmením vibrácií. Taktiež narástlo turbodúchadlo a klesol kompresný pomer z 10,2 na 9,5.

Drobnou vychytávkou je aj turbodúchadlo integrované do výfukového potrubia s výfukovým ventilom, čo dodáva motoru ešte lepšie reakcie na stlačenie plynového pedálu. K tomu však prispieva aj najnovšia generácia systému vstrekovania paliva, ktoré vstrekujú benzín do valcov pod tlakom 350 barov.

Vynikajúci výkon korunuje známa technológia variabilného časovania ventilov VALVETRONIC a variabilná kontrola vačkových hriadeľov double VANOS.

Ultimátne jazdecké mašiny

Podvozková a pohonná technika noviniek je úzko spriaznená s novými generáciami modelov BMW radu 1 a 2. Nárast výkonu o 75 koní sa nezaobišiel bez zásadných zmien v technike podvozku. V krátkosti bola konštrukcia zavesenia predných a zadných kolies prispôsobená k čo najlepšiemu pretekárskemu zážitku.

Novo vyvinuté otočné ložiská dodávajú zaveseniu predných kolies lepšie hodnoty z hľadiska odklonu kolesa. Vďaka špecifickej kinematike zadnej nápravy bolo možné vylepšiť potenciál pre zvládanie postranných síl pri dynamickom jazdení. Taktiež je v prípade modelu Clubman znížená svetlá výška o 10 milimetrov.

Zmenami si samozrejme prešlo aj softvérové vybavenie riadiacej jednotky, ktorá dokáže skrz stabilizačnú kontrolu DSC zosiľovať dynamický charakter vozidla. Povedané po Slovensky, budete sa cítiť za volantom ako boh bez toho, aby ste vedeli ako boh jazdiť.