Je koniec. EÚ schválila ukončenie predaja spaľovacích áut po roku 2035

2218
Zdroj: Mazda

Návrh zákona bol schválený počtom 339 poslancov, 249 bolo proti a 24 sa hlasovania zdržalo. Európsky parlament (EP) v stredu v Štrasburgu podporil revíziu noriem emisií oxidu uhličitého (CO2) pre nové osobné automobily a ľahké úžitkové vozidlá, ktorá je súčasťou legislatívneho balíka Fit for 55.

Myslíte si, že zákon obídete kúpou ľahkého užitkového vozidla, podobne, ako napríklad Suzuki so svojím Jimny? Nuž, máte smolu. Novela zákona platí aj pre ne.

Zdroj: Motor1.com
Zdroj: Motor1.com

Zotmie sa už v roku 2030

Akoby toho nebolo dosť, slučka na krku spaľovacích motorov sa začína uťahovať už v roku 2030. Priebežné ciele znižovania emisií do roku 2030 totiž boli stanovené na 55 percent pre osobné automobily a 50 percent pre dodávky, čo znamená ešte masívnejšiu hybridizáciu súčasných motorov ako doteraz.

Zdroj: Unsplash
Zdroj: Unsplash

Nie je to však len o buzerovaní spaľovacích motorov. Medzi navrhované opatrenia patrí aj odstránenie osobitných stimulov pre vozidlá s nulovými a nízkymi emisiami, keďže už neslúžia pôvodnému účelu. Komisia má pripraviť správu o pokroku v oblasti cestnej dopravy s nulovými emisiami do konca roku 2025 a následne každý ďalší rok. Tieto správy budú zahŕňať vplyv znižovania emisií na spotrebiteľov a zamestnanosť, úroveň využívania obnoviteľnej energie, ako aj informácie o trhu s vozidlami z druhej ruky.

Ó, samozrejme. Ojazdené automobily. Tých sa nateraz znižovanie emisných limitov netýka, ale tak trocha sa v redakcii obávame, že to “zatiaľ” nad ich budúcnosťou visí ako povestný Damoklov meč.

Vraj citlivo

Komisia má okrem toho do konca roku 2023 pripraviť správu, v ktorej podrobne uvedie potrebu cieleného financovania na zabezpečenie spravodlivého prechodu v automobilovom odvetví s cieľom zmierniť negatívne vplyvy na zamestnanosť.

Okrem toho, do roku 2023 má vzniknúť spoločná metodika EÚ na hodnotenie celého životného cyklu emisií CO2 pri osobných a úžitkových vozidlách uvedených na jednotný trh EÚ, ako aj pohonných hmôt a energie spotrebovanej týmito vozidlami. A táto časť sa nám špeciálne páči – prečo by sme najprv nemohli zakázať a až potom nechať vypracovať metodiku, ktorá posudzuje emisný vplyv vozidla ako celku?

Suzuki Jimny sa vracia! Spôsob, akým značka vyriešila emisie, vás pobaví

Holandský poslanec Jan Huitema, správca Európskeho parlamentu v tejto veci, v správe pre médiá uviedol, že ambiciózna revízia noriem CO2 je kľúčovým prvkom na dosiahnutie cieľov EÚ v oblasti klímy. “Týmito normami vytvárame prehľadnosť pre automobilový priemysel a stimulujeme inovácie a investície pre výrobcov automobilov. Okrem toho sa nákup a jazdenie na vozidlách s nulovými emisiami stáva pre spotrebiteľov lacnejším,” vyjadril sa, ignorujúc, že lacnejšie prevádzkové náklady elektromobilov sú aj po státisícoch kilometrov drobnými v porovnaní s tisícami, o ktoré sú elektromobily drahšie od spaľovacích bratrancov. A to sme sa ani nazačali baviť o cenách lítia, pre elektromobily podstatného prvku, ktoré momentálne prudko stúpajú a nie je isté, či ich výška ešte vôbec začala kulminovať.

Zdroj: Today News Post

Čo my na to?

Vo väčšine prípadov sa snažíme byť apolitickí a nestranní, no v tomto prípade sa nejde nevyjadriť. V dobe, keď novoregistrované elektromobily tvoria stále len zlomok predajných čísiel nielen na našom trhu, je stanovený limit 0 gramov CO2 na kilometer v roku 2035, veľmi zhovievavo povedané, ambiciózny.

Ani zodpovední analytici z EÚ pravdepodobne netušia, do akej veľkej miery tento krok zmení podobu trhu s autami vo všeobecnosti, preto je z pozície novinára vyjadrovať akékoľvek definitívne závery veľmi krátkozraké. Isté je len to, že pre bežného motoristu – čím myslíme kohokoľvek, kto otázku automobilu ani tak veľmi neprežíva, len ho jednoducho potrebuje pre svoj každodenný život – sa otázka individuálnej mobility zmení na nepoznanie. K drahšiemu.

Elektromobilita sa pravdepodobne nestane tak masovou, ako sa stal automobilizmus v prípade pohonu spaľovacím motorom. Doby, keď ste si (aj vďaka kontroverznému šrotovnému) mohli kúpiť vozidlo za menej ako 5 tisíc eur, sú dávno preč a pravdepodobne sa ani nevrátia. Z hľadiska udržateľnosti životného prostredia je to, aj napriek elektroskepticizmu, napokon dobrá správa, väčšina elektromobilov má pri správnom nastavení energetického mixu skutočne výrazne menšie ekologické zaťaženie a taktiež je pravda, že kým s globálnym otepľovaním (ktoré bez debaty prebieha) niečo nespravíme, nečaká ľudstvo príjemný osud.

No nemôžeme sa ubrániť pocitu, že v tomto vznešenom ťažení za čisté ovzdušie zostane Európa sama. A v tomto prípade sa nielen zbavíme lacnej dopravy, ale aj uškvaríme vo vlastnej šťave kvôli CO2. A ako by povedal klasik: