TEST Ford Mustang: Takéto surové kone len tak nenájdete

1061
Zdroj: David Dejvo Schun

Pamätáte si ešte, o čom ste snívali ako deti? No… nižšie úroky na hypotéke to asi neboli, čo? Ani rozumné ceny potravín. Ak ste boli odmalička autíčkari, určite ste snívali o nejakom poriadnom namakanom aute. A Ford Mustang je presne takým autom snov.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Ak by sa vám niekto snažil nahovoriť, že Ford Mustang nie je legendou, rovno si od neho odsadnite a už nikdy ho so sebou nezoberte na pivo. Toto auto prišlo prvýkrát na svet v roku 1964 a Ford doň zas až také veľké nádeje nevkladal. Odhadovali, že za rok predajú okolo 100-tisíc kusov. Lenže potom si po roku opäť sadli za účtovné knihy a zistili, že sa nemohli viac mýliť. Prvý rok predaja Mustangu znamenal 400-tisíc predaných kusov a za menej ako dva roky predaja oslavovali milión predaných kusov.

My sme otestovali novú výbavu Dark Horse. A to znamená, že mriežka chladiča je predelená čiernymi zvislými lamelami, aby lepšie rozdeľovala a usmerňovala vzduch. Na kapote sa nachádzajú funkčné otvory na odvádzanie vzduchu, svetlomety sú LED, disky majú 19 palcov a ukrývajú v sebe brzdy Brembo. Nájdete tu aj separátny brzdový strmeň pre ručnú brzdu. Na zadku zás výraznú odtrhovú hranu, svetlá inšpirované šiestou generáciou, ale so zakrivením.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Surové, a tak to má byť

Prvé pocity po nasadnutí? Jednoznačne tu cítiť Ameriku. V kabíne to príliš nehrá farbami, pôsobí strojovo, chladne. Mustang vždy bol surový nástroj, takže mu to sedí. Pred vodičom sa nachádza 12,4-palcový prístrojový štít s klasickou forďáckou grafikou, no výrazne ju prispôsobili tomu, že Mustang ani zďaleka nie je klasický Ford. Sedačky sú mäkké. Nie príliš pretekárske, aby vás v bežnom dni otravovali, ale podržia dobre. A sú aj vyhrievané, aj odvetrávané.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Akurát multimédiá naznačujú jemnú krízu identity. Majú 13,2 palca s asi najlepšou grafikou, akú sme v autách od Fordu v poslednej dobe videli, a ak máte ešte klasické USB, dokonca aj tu vám vyjdú v ústrety, lebo je tu USB aj USB-C. Ale pozrite si také Ferrari 12 Cilindri alebo Bugatti Tourbillon. V jednom máte stredový displej úplne na spodku a druhé je navrhnuté tak, aby ste ho počas jazdy ani nemali. A vieme, že toto už sú autá z úplne inej kategórie, ale v takto výkonnom vozidle by asi bolo lepšie, aby neboli úplne v zornom poli.

 

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa David Dejvo Schun (@jasomdejvo)

V interiéri Mustang ponúka ešte jednu vychytávku. Ručná brzda je elektronická. Ale prečo je taká veľká? Pretože má driftovaciu funkciu. Túto brzdu dostáva Mustang sériovo a na rozdiel od hydrauliky, ktorá sa na drifty používa, ponúka dve úrovne nastavenia.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Atmosféra, ktorá zvládne všetko

Ford k nám priniesol štvrtú generáciu motora Coyote. Má objem 5 litrov a je to úplne raritná a hlučná atmosférická V8. Výkon klesol o 7 koní na 453 kvôli európskym normám, ale úpravy v saní, na škrtiacej klapke a vstrekovaní majú za následok nárast najvyššieho krútiaceho momentu z 529 na 543 Newtonmetrov. A to znamená zrýchlenie na stovku za 4,4 sekundy.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Ale toto auto vôbec nie je iba o výkone samotnom. Je o tom, ako s tým výkonom pracuje. Ako nastupuje a stúpa a stúpa až do hraničných otáčok. Lebo to je atmosféra. Toto auto je každou svojou bunkou surové. A ak viete čo a ako, máte tu toľko sily, že kolesá viete pretočiť prakticky v akejkoľvek situácii.

Stále platí, že Mustang je Muscle car. A tomu podriadili všetko. Tak, ako dokážete vy stratiť hlavu v Mustangu, vie aj Mustang stratiť hlavu a nechať všetko na vás. Má super fungujúci adaptívny podvozok Magneride, ktorý vás vie držať ukážkovo. Má kopu techniky a systémov. Ale má aj skoro 1,9 tony. A to nie je úplne málo. Takže na skutočné európske superšporty sa technologicky nedoťahuje. Ale vadí nám to? Jednoznačne nie! Mustang stvorili presne taký, aký má byť.

Základná cena modelu – Ford Mustang GT Fastback M6: 59 900 €
Cena testovanej výbavy – Ford Mustang Dark Horse Fastback A10: 77 900 €
Záruka: 5 rokov alebo 150 tkm

Technické údaje
Motor
Typ motora:vidlicový, zážihový
Valce/ventily:8/32
Zdvihový objem [cm3]:5038
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:334 (453) / 7250
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:540 / 5100
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:4,4
Spotreba - kombi WLTP [l/100 km]:12
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:381
Objem nádrže [l]:61
Dĺžka [mm]:4819
Šírka [mm]:1917
Výška [mm]:1403
Rázvor [mm]:2719