Ak by ste dostali úlohu vytvoriť zoznam automobilov, ktoré sa najviac zapísali do histórie, určite by ste nimi zaplnili nanajvýš jednu stranu. Ikona z Talianska na tomto zozname jednoznačne má svoje miesto. A to vďaka svojej histórii, dizajnu, ale aj aure, ktorú si okolo seba za posledné roky vytvorila.
Fiat 500 patrí medzi jeden z modelov s najdlhším rodokmeňom vôbec. Jeho predchodca sa do histórie motorizmu zapísal prvýkrát ešte v roku 1936 počas Mussoliniho Talianska. Podobne ako Volkswagen Chrobák, aj Fiat 500 Topolino (dá sa preložiť ako malá myš) vznikol na politickú objednávku.
Snaha vytvoriť automobil pre masy za veľmi výhodnú cenu znamenala relatívne malé objemy motora, nízke výkony a vyšší dôraz na aerodynamiku s cieľom stlačiť spotrebu na minimum. V roku 1957 potom prišiel Fiat 500 bez prípony a s dizajnom, ktorý aj dnes všetci považujú za ikonický. Inak, vedeli ste, že práve toto auto získalo v roku 2006, teda aj 31 rokov po ukončení svojej výroby, ocenenie najsexy auto sveta od magazínu Top Gear?
Limitka ku koncu
My sme na test dostali model, ktorý práve na túto históriu pamätá najväčšmi. Z limitovanej Collezione 1957 vyrobili len 1957 kusov a nesie niekoľko špecifických dizajnových znakov. Okrem toho, že má sťahovaciu strechu, ponúka kvalitnejšie materiály, drevený obklad na palubnej doske, špeciálne disky kolies či číslovku 1957 na pamätnom embléme v stredovom tuneli a na okne.
A ak by ste jedno chceli, je veľmi pravdepodobné, že už máte smolu. Okrem posledných kusov vo verzii Dolcevita už Fiatu na sklade nezostáva prakticky nič. A tak je naša limitovaná verzia o to cennejšia.
Výlet, na ktorý sa nezabúda
Ale rýchlo k nášmu výletu. Do ani nie 200-litrového kufra na prekvapenie bez problémov vtesnáme všetko na viac dní a aj turistiku, ktorá nás čaká. A hor sa na cesty. Bratislavské paneláky ubiehajú poza oknami a týči sa jasný cieľ. Jasná.
Diaľničné kilometre ubiehajú pomaly. So zavretou strechou a vo veľmi slušnom komforte, ale pomaly. I keď ani pri 130 km/h nedrkoce či neuhýba sa vetru, jednoducho volíme nižšiu rýchlosť. Predsa len, na pružnosti motora je cítiť, že Cinquecento je určené najmä do mesta. Akékoľvek pribrzdenie predpovedá dlhé sekundy zošliapnutého pedála, kým sa opäť vraciame na pôvodnú rýchlosť. A pri jazde do kopca často 70-koňovému motoru pomáha až podradenie hoci aj o dva prevodové stupne.
Na okreskách to už je iná reč. So stiahnutou strechou sa musíme zhodnúť, že tento zážitok z jazdy – v malom obratnom aute s krátkym rázvorom – je niečo, na čo nezabudneme ani popri mnohých modeloch za státisíce. Jednoduchosť, predvídateľnosť a nutnosť byť pripravený na všetko je niečo, čo Fiatu 500 jednoducho dáva dušu.
Sami zostávame prekvapení, že ani v Jasnej, ani v Slovenskom Raji či Zakopanom, v žiadnom bode našej takmer 1000 kilometrovej výpravy nedostávame pocit, že už sa nám nechce ďalej. Že už sme zažili všetko a že Fiat 500 nemá čo ďalej ponúknuť. A korunou celého zážitku je spotreba. S tabuľkou na úrovni 4,7 l/100 km sa vraciame plní zážitkov. A, samozrejme, opálení ako po týždňovej dovolenke v Taliansku. A vlastne, veď ona taká bola. Poriadna talianska dovolenka.