TEST Nissan Qashqai e-Power: Toto nie je klasický hybrid

2215
Zdroj: Dávid Schun

Bez hybridu to dnes už nejde. Ale bez prevodovky? Toto auto má elektromotor, má spaľovák, ale nemá prevodovku!

Tretiu generáciu predstavil Qashqai v roku 2021 s dizajnom, ktorý vyzerá naozaj parádne. To ale vidíte. Čo najmenej videný a počutý sa snaží byť pohon. Pohon e-Power je naozaj raritou, a to hneď v niekoľkých ohľadoch.

e-Power je nový prístup

Tým prvým je samotný prenos sily. Napríklad full-hybrid má spaľovací motor primárne na generovanie elektriny pre elektromotory, no stále je schopný poháňať auto aj priamo. Stačí mu tak relatívne malá batéria.

Zdroj: Dávid Schun
Zdroj: Dávid Schun

Potom tu sú autá, ktoré sú vlastne elektromobilmi. Majú obrovskú batériu s kapacitou niekoľko desiatok kilowatthodín a malinký spaľovací motor, ktorý nazývajú range extender. Tento koncept je však veľmi ojedinelý a na svete nájdete len zopár takýchto modelov.

Zdroj: Dávid Schun
Zdroj: Dávid Schun

A potom tu je Qashqai so svojím e-Power, ktorý kombinuje oba svety. Na rozdiel od full-hybridov v ňom nenájdete fyzické prepojenie spaľovacieho motora a kolies. Na rozdiel od elektromotorov s “núdzovým” predlžovačom dojazdu, v e-Power je batéria taká malá, že spaľovací motor – teda predlžovač – pracuje veľkú časť jazdy. Keď už sme pri spaľováku, ten má väčší objem ako v štandardných modeloch, no menej valcov. Ide o 1,5-litrový trojvalec sekundujúci elektromotoru s výkonom 190 koní.

Zdroj: Dávid Schun
Zdroj: Dávid Schun

Čo najmenej kompromisov

Pokiaľ ide o jazdu, e-Power by sme prirovnali k jazde na elektromobile z hľadiska reakcií na plynový pedál. Akustické prejavy sú však podobnejšie hybridu. I keď motor je skutočne počuť iba vtedy, keď ho potreba po okamžitom výkone vyženie do najvyšších otáčok. Príjemne nás prekvapilo, že jeho prejavy kopírujú prejavy spaľovacích áut. Keď autu šliapnete na krk, otáčky vyletia nahor. Keď zas jazdíte pokojnejšie, motor nie je počuť vôbec. Nissan Qashqai e-Power je v skutočnosti jedným z najtichších áut vo svojej triede. Stará sa o to okrem tichého pohonu aj systém aktívneho potláčania zvuku.

Zdroj: Dávid Schun
Zdroj: Dávid Schun

Komfort jazdy však už nejaké kompromisy pripúšťa. Qashqai v najvyššej výbave dostal automaticky 20-palcové disky kolies, ktoré sa dodávajú ruka v ruke s nezávislým zavesením zadnej nápravy. To citeľne vylepšuje stabilitu v zákrutách. Pre čo najväčší komfort by sme však privítali menší rozmer diskov. Avšak ten sa nedodáva s viacprvkovou nápravou vzadu. E-Power je navyše dostupný iba s pohonom predných kolies. To však väčšine jeho zákazníkov nebude vadiť.

Zdroj: Dávid Schun
Zdroj: Dávid Schun

Posledným aspektom, ktorý nekompromisnosť vracia naspäť do hry, je priestor. Batéria sa nachádza pod prednými sedadlami, a tak v kufri zostáva rovnakých 455 litrov batožinového priestoru ako v bežnej verzii. Nezmenená je aj palivová nádrž a priestor na chodidlá v druhom rade. Tomu batérie zavadzajú iba minimálne.

Zdroj: Dávid Schun
Zdroj: Dávid Schun

V meste ako doma

Musíme sa priznať, že počas testovacieho týždňa si nás pohon e-Power získal najmä svojou jazdou v meste. Spotrebu 6,1 l/100 kilometrov sme dosiahli počas štandardnej jazdy a ak sme sa snažili o jazdu na spotrebu, podarilo sa nám dosiahnuť aj hodnoty veľmi podobné WLTP. Na diaľnici už bola spotreba citeľne vyššia. No napriek hmotnostnému rozdielu v podobe batérií v podlahe sme jazdili na úrovni pod 8 l/100 km. 

Zdroj: Dávid Schun
Zdroj: Dávid Schun

Rovnako najlepšia je v meste aj dynamika jazdy. Elektromotor čerpá zo svojej “výbušnosti” a schopnosti rýchlych reakcií v nižších rýchlostiach. Diaľničné dupnutia na pedál už toľko dynamiky neprinášajú.

Nissan Qashqai s motorom e-Power je výkladnou skriňou technológie značky. A my ju chválime za odvahu prísť s niečím novým. Popravde, z Qashqaia sme nikdy nemali väčší dojem prémiovosti.

Základná cena modelu – Nissan Qashqai Visia 1,3 DIG-T 6MT: 26 990 € (akcia)
Základná cena testovanej verzie – Nissan Qashqai e-Power Tekna+: 42 690 € (akcia)
EuroNCAP: 5* (2021)
Registračná daň: 180 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce:3
Zdvihový objem [cm3]:1497
Najvyšší výkon benzínového motora:[kW (k)/ot./min.]:116 (158) / 4600
Najvyšší krút. moment benzínového motora:[Nm] :250
Najvyšší výkon hnacieho elektromotora [kW (k)]:140 (190)
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:170
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:7,9
Spotreba - WLTP [l/100 km]:5,3-5,4
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:455
Prevádzková hmotnosť [kg]:1612-1728
Dĺžka [mm]:4425
Šírka [mm]:1835
Výška [mm]:1625
Rázvor [mm]:2665