TEST Volkswagen Passat: 1300 kilometrov bez zastavenia!

531
Zdroj: Rasťo Bujna

Volkswagen Passat minulý rok oslávil 50 rokov a na svoje jubileum si rovno pripravil aj darček. A nielen sebe, ale aj všetkým svojim fanúšikom. Novú deviatu generáciu.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Predná maska je obria a nasleduje trendy. Zabudnite na mriežku chladiča hore. To je prežitok. Auto sa chladí cez nárazník a vďaka tomu vyzerá oveľa dravejšie. A športový dizajn umocňujú aj malé krídelká po bokoch. Ďalej 18-palcové disky kolies, kombíkovská silueta a vzadu je to kompletná revolúcia. Svetlá svietia po celej šírke a prerušené sú akurát logom. A kým čierny plast nárazník doteraz ukončoval, po novom sa posunul vyššie a úplný spodok je lakovaný vo farbe karosérie.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Koeficient odporu vzduchu je v prípade nového Passatu 0,25 Cd oproti predošlým 0,31 a v kufri zaznamenali takisto zlepšenie. Konkrétne o 40 litrov na aktuálnych 690. Ak si chcete z Passatu spraviť dodávku, po sklopení sedačiek je to až plus 140, teda 1920 litrov. Inak Passat je väčší aj do dĺžky. Chápete, že keby mal o asi 8 centimetrov viac do dĺžky, už by mal 5 metrov? Oproti predošlej generácii narástol o 14,4 cm. A nafúkol sa aj rázvor, o 5 centimetrov. Miesta na nohy je aj vzadu kopa a ani o vzdušnosť nad hlavou nebudete mať núdzu.

Interiér s novým dizajnom, ale známou koncepciou

V interiéri dostávate 13-palcovú obrazovku multimédií už v štandarde. Pred vodičom nájdete digitálny prístrojový štít a z hľadiska ovládacích a informatívnych prvkov to je všetko. Fyzické tlačidlá absolútne minimalizovali. V obrazovke nájdete klímu, navigáciu, v blízkej dobe aj hlasového asistenta s umelou inteligenciou a tiež obchod. V ňom si môžete okrem aplikácií zakúpiť aj funkciu vyhrievania sedačiek a ďalšie.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Z hľadiska pocitu za volantom je na Passate  naozaj cítiť, že narástol. Jazda je pokojnejšia a karoséria ešte stabilnejšia. A za to môže aj podvozok DCC Pro. V prípade tohto modelu nie je v sériovej výbave vôbec, teda s výnimkou plug-in hybridu, takže si zaň musíte priplatiť. A ak si odmyslíme jemné akustické prejavy na nerovnostiach, po stránke jazdného komfortu fungujú naozaj super. V zákrutách vám dovolí oveľa viac, lebo neovplyvňuje len plavnosť, ale aj náklony karosérie do strán.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Pod kapotou sme otestovali naftový dvojliter s výkonom 150 koní a najvyšším krútiacim momentom 360 Newtonmetrov. Na stovku akceleruje za 9,3 sekundy a maximálka predstavuje 223 km/h. Vo Volkswagene to navrhli tak, že slabšia nafta bude vždy predokolka a silnejšia štvorkolka. Takže aj my tu máme pohon predných kolies.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Veľká nádrž, nízka spotreba

Motorizácia nás príjemne prekvapila svojím dojazdom. Nádrž má na dnešné pomery obrovských 66 litrov a s priemernou spotrebou 4,9 – 5,1 litra na stovku podľa WLTP to znamená takmer 1300 kilometrov. Pri pokojnej jazde však nebudete mať problém podliezť tabuľky pokojne aj o pol litra.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Túto spotrebu má na svedomí jednak motor, ktorý je v najnovšej generácii, ale aj aerodynamika a spolupráca s prevodovkou. A tu je cítiť, že ju v továrni naladili na to, aby išla po čo najnižšej spotrebe. Vtedy je jazda pokojná, motor tichý a vy sa len tak vozíte. Keď však autu šliapnete na pedál, ani vtedy nebude mať problém.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

No a posledná informácia z jazdy – otáčky pri ustálených rýchlostiach. Mestská päťdesiatka v závislosti od prevodového stupňa, ktorý si akurát dvojspojkový automat vyberie, znamená 1200 alebo 1500 otáčok. A chválime, že ani tých 1200 nie je sprevádzaných dunením alebo otrasmi. Okresková deväťdesiatka bude znamenať 1500 otáčok za minútu a ak pôjdete diaľničných 130 km/h, tam to už bude 1900.

Passat je presne taký, aký vždy bol. Praktický, poctivý a reprezentatívny. A i keď jeho nekonvenčný dizajn nemusí zaujať každého, na všetkých ostatných frontoch ho jednoducho nemôžete nemať radi.

Základná cena modelu – Volkswagen Passat Variant 1.5 eTSI ACT DSG: 32 990 €
Základná cena testovanej motorizácie – Volkswagen Passat Variant Business 2.0 TDI DSG: 41 690 €
EuroNCAP: 5*(2024)

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1968
Najvyšší výkon [kW (k)]:110(150)
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:360/1600-2750
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:223
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:9,3
Spotreba - kombi [l/100 km]:4,9-5,1
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:690
Objem nádrže [l]:
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1697
Dĺžka [mm]:4917
Šírka [mm]:1849
Výška [mm]:1484
Rázvor [mm]:2841