Elektrický ekvivalent jedného z najpopulárnejších SUV od trojcípej hviezdy na seba nechal čakať. A spravili len dobre. Teraz spája vrchol technológie a luxus v zmysluplnej veľkosti.
Sledovať politiku Mercedesu-Benz pri uvádzaní nových modelov je doslova fascinujúce. Málokto by čakal, že značka najprv uvedie všetky ostatné modely a až potom sa dostane k Triede E. Respektíve elektrickej EQE SUV, ktorá doplnila rozsiahlu sériu elektromobilov značky. Podobne ako pri väčšom a luxusnejšom EQS SUV, aj tu ide o absolútne odlišný model od svojho spaľovacieho náprotivku.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Neporovnávajte ho s GLE
EQE SUV by sme mohli porovnávať s GLE-čkom. No bolo by to vyslovene samoúčelné. Elektromobil je postavený na dedikovanej platforme a po každej stránke menší. Akurát rázvor narástol o viac ako tri centimetre. No a dizajn? Takmer ako väčší brat, iba v kompaktnejšom a menej okázalom. Niežeby EQE SUV pohľady nepriťahovalo, no už na pohľad pôsobí kompaktnejšie.
Nekompromisnosťou núti ku kompromisu
V interiéri sa luxusu medze nekládli. Po nastúpení sme nadobudli pocit, že konštruktéri do auta namontovali to najluxusnejšie, čo dokázali vyrobiť. Ak si však zvolíte kombináciu bieleho čalúnenia s modrou dekoráciou, asi budete musieť prijímať kompromisy a prezúvať sa do “interiérových” topánok. Alebo sa budete vyhýbať prechádzke po daždi.
Po technologickej stránke môžeme Mercedes rovnako len chváliť. Najvyššia verzia ponúkne Superobrazovku prakticky po celej šírke palubnej dosky. No v našom prípade sme otestovali konzervatívnejšiu verziu, ktorá podľa nášho názoru dáva zmysel. Bez zbytočných okázalostí a absolútne funkcionalisticky. Zabudovaná navigácia funguje výborne a práve v elektromobiloch dáva najväčší zmysel. Pri výpočte trasy totiž dokáže na základe topografických informácií a údajov o maximálnych povolených rýchlostiach veľmi presne odhadnúť percentá nabitia v cieli. A to sme si overili na vlastnej koži.
Šesť cifier
Verzia 500 4MATIC je tou najvyššou “ne-AMG” špecifikáciou a zároveň prvou, ktorej cenovka má 6 cifier. Výkon 408 koní z dvojice elektromotorov znamená zrýchlenie na 100 kilometrov za 4,9 sekundy. A keď si toto číslo spojíte s hmotnosťou 2,7 tony, dodáte celému zážitku úplne iný kontext. Bežná manévrovateľnosť je aj vďaka natáčaniu zadných kolies na vysokej úrovni. No ak sa vyberiete zajazdiť časové rekordy, zákrutám sa radšej vyhnite. Podvozok je nastavený výborne a okrem tlmenia hluku sa perfektne stará o priľnavosť v zákrutách. Každá guma má ale svoje fyzikálne limity a ak sa spoľahnete na výkon, nezabúdajte na to, že ho nestačí len vyvolať. Treba ho aj spútať a usmerniť.
Najviac však prekvapila schopnosť Mercedesu vyťažiť z faktu, že je elektromobil. No zároveň rozbíja predsudky o nízkom dojazde. Ten v cykle WLTP sľubuje 542 kilometrov, údaj je už porovnateľný so spaľovákmi. Čo je ale dôležitejšie, ak celá vaša trasa vedie po diaľnici, nemusíte sa obmedzovať a dojazd nepadá ako domček z kariet. Naša testovacia trať merala 243 kilometrov, väčšinou po diaľnici. Výsledok po príchode do cieľa? Ešte 41 % nabitia batérie na cestu späť.
No a koľko trvá nabíjanie? Pri plnom využití 400 V architektúry dokáže EQE SUV za 15 minút nabiť až 220 kilometrov dojazdu. Superlacné jazdenie to ale nebude. Celá batéria má 100 kWh a jej nabitie doplna na komerčných ultrarýchlonabíjačkách sa už vyšplhalo na desiatky eur. Toto však nie je typ auta, ktorý si kúpite, aby ste ušetrili. Práve naopak. Šetriť neplánujete, a to ani na zážitkoch.