Japonsko sa pridáva k Európe: Uhlíková neutralita do 2050 bude aj tam

1500
Zdroj: Toyota

Ochrana životného prostredia nie je len trápením Európskej únie. V ekológii pritvrdilo aj Japonsko. Uhlíková neutralita do 2050 je záväzkom aj tam.

Zákaz predaja spaľovacích motorov od 2030 a uhlíková neutralita od 2050. To je extrémne prísny cieľ, ktorý si stanovilo Spojené kráľovstvo v boji proti klimatickým zmenám. Európska únia je na tom podobne. Vyzerá to tak, že sprísňovať pomaly začína aj zvyšok sveta.

Zdroj: Unsplash
Zdroj: Unsplash

Povedzme si narovinu, pokiaľ nebudú v boji proti klimatickým zmenám kooperovať všetky krajiny vrátane najväčších znečisťovateľov, boj nebude vyhraný. Treba však ísť príkladom. To si myslí aj japonský predseda vlády Jošihide Suga, ktorý predstavil záväzok Japonska stať sa klimaticky neutrálnym do roku 2050. Japonsko je pritom piaty najväčší emitent CO2 vo svete.

Pôvodná informácia o zelenšej krajine vychádzajúceho slnka prišla už v novembri. Iba pred pár dňami japonská vláda skutočne schválila plán Stratégia zeleného rastu.

Spaľovacie motory zostanú

Prvý krok v rámci osobnej dopravy nastane približne v roku 2035. Odvtedy budú v Japonsku konvenčné autá zakázané. Spaľovacie motory zostanú, ale iba v spojení s elektrickým pohonom. Dostupné tak budú len hybridy, elektromobily a autá na vodíkový pohon.

Taxíky Toyota Mirai v Haagu.
Zdroj: TS Toyota

Nové technológie

V rámci zelenej krajiny plánuje Japonsko sériu zmien, ktoré budú zahŕňať rôzne nové alebo málo využívané technológie. Prvou je zvýšenie podielu veternej energie na energetickom mixe výstavbou veterných elektrární mimo brehu.

Ďalšou stratégiou je využitie amoniaku ako nositeľa energie. Ten by krajina využívala popri vodíku napriek tomu, že z neho vznikajú emisie dusíka. Plyny CO2 však neprodukuje.

Do tretice prichádza technológia CCS, teda Carbon Capture and Storage. V praxi to znamená, že by sa oxidy uhlíka získavali zo vzduchu a stláčali pod zemský povrch.

Zdroj: Heise Autos