Automobilky vyrábajú autá, ktoré ľudia nechcú. Vidieť to na číslach z bazárov

2885

Situácia na trhu s automobilmi sa rapídne mení. Nejde pritom len o autá nové, ale aj o ojazdené vozidlá. Tých sa totiž netýka ani čipová kríza a s tým spojené odstávky výroby, ale napokon ani strach z toho, že si ich ľudia už čoskoro nekúpia “s poriadnym motorom”. 

Potvrdzuje to najmä rekorný počet predaných vozidiel, ktorý v tlačovej správe uviedla najväčšia sieť autobazárov AAA Auto.

Zdroj: Infobel.com

Celý vlaňajšok za 10 mesiacov

„Už šesť mesiacov v skupine v rámci všetkých značiek mesačne predávame priemerne 8 600 áut. Za viac ako dve desiatky rokov môjho pôsobenia v AAA AUTO si takú vlnu záujmu o jazdené vozidlá naprieč strednou Európou nepamätám,“ uviedla Karolína Topolová, generálna riaditeľka a predsedníčka predstavenstva Aures Holdings, prevádzkovateľa medzinárodnej siete autocentier AAA Auto.

Tento rok za desať mesiacov sieť AAA Auto už predala o 3 500 áut viac ako za celý rok 2020. Rekordy mesačných predajov padajú nielen na Slovensku a v Českej republike, ale aj v Poľsku.

VIDEO: Tento Nissan vošiel na otvárajúci sa most. Vždy ste chceli vidieť, ako to dopadne

Začiatok tohto roka bol pritom postihnutý doposiaľ najdlhším lockdownom, ktorý v Českej republike trval od minulých Vianoc až do 10. mája a na Slovensku bol obdobný. Počas neho boli autocentrá AAA Auto takmer tri a pol mesiaca zavreté.

Podľa predsedníčky predstavenstva sú faktory, ktoré ovplyvňujú nárast dopytu po jazdených vozidlách, rôzne. “Medzi hlavné dôvody patrí obmedzenie výroby nových áut, zvýšená obľuba individuálnej dopravy ako ochrany pred rizikom nákazy a zníženie objemu dovozu ojazdených áut zo zahraničia. K tomu sa v posledných mesiacoch pridala aj čipová kríza, pre ktorú má výroba nových vozidiel ďalšie výpadky a tiež obavy z rýchleho nástupu elektromobility,“ vysvetlila Karolína Topolová.

Aj na jeseň tohto roku patria medzi najžiadanejšie automobily modely značky Škoda. Na prvom mieste sa na Slovensku a v Českej republike dlhodobo drží Škoda Octavia, v Poľsku vedie Opel Astra. 

Ľudia chcú diesely, automobilky ich pritom rušia

K výraznej zmene ale došlo v preferencii palív hlavne u slovenských zákazníkov. Predaj áut s dieselovým motorom v AAA Auto vzrástol v septembri a v októbri v porovnaní s minulým rokom na Slovensku o 42 %, v Českej republike o 38 % a v Poľsku dokonca o 80 %. Na vzostupe sú aj automobily s komfortnými prvkami výbavy. Na Slovensku 28 % zákazníkov preferuje vozidlá s automatickou prevodovkou, viac ako 17 % potom náhon na všetky štyri kolesá.

Zdroj: Audi
Zdroj: Audi

Séria čiastkových kríz v niekoľkých sférach automobilového priemyslu tak posutpne ukazuje, po akých autách ľudia skutočne túžia a ako veľmi je to v kontraste s tým, ako vyzerá súčasná stratégia Európskej únie pre uhlíkovú neutralitu. Kedysi populárny turbodieselový motor je dnes nákladné vyrobiť a vďaka pokutám ešte nákladnejšie predať so ziskom. Na náraste počtu predaných jazdeniek ale vidíme, že tento nútený koniec turbodieselov nedonútil zákazníkov presadnúť do elektromobilu či plug-in hybridu, no skôr veľkú časť nasmeroval do autobazárov.

Svojím spôsobom tak ale môžeme povedať, že mechanizmus “ekologizácie” funguje trocha inak, ako Únia zamýšľa, no oveľa ekologickejšie. Všetci totiž vieme, že najekologickejšie auto je to, ktoré už nemusíte vyrobiť.