S Ladou Samara je to podobné, ako s pokračovaniami legendárnych filmov. Alebo mi niekto z vás chce povedať, že s láskou spomínate na Blade 2, Trainspotting 2 či Sám doma 2? No vidíte. Narozdiel od nich to však Samara mala na začiatku dobre našliapnuté.
Veď kto by nepoznal slávneho “Žigulíka”? Obľúbený sedan VAZ 2101, ktorý uzrel svetlo sveta v roku 1970, síce nebol tak úplne originálnym ruským vynálezom, vďaka odolnej mechanike a relatívne kvalitnej jazde ho však milovali takmer všetci v Sovietskom zväze.
1Samara by Porsche Design
VAZ 2101 bol však ťažko nedostatkový tovar a jeho koncepcia rýchlo zastarala. Počnúc príchodom Volkswagenu Golf v roku 1974 sa totiž celý západný svet definitívne zbláznil do koncepcie s motorom vpredu a pohonom predných kolies. Východný blok sa síce tváril, že si ide úplne inú ligu, no aj súdruhovia čoskoro pochopili mnohé výhody tejto architektúry. V septembri roka 1978 teda padlo definitívne rozhodnutie: Ide sa vyvíjať.
Plán bol ambiciózny. Rusi nakúpili vyše dvadsať zahraničných licencií a fakt, ale naozaj vážne, to tentoraz chceli spraviť poriadne. Použili moderné zavesenie predných kolies typu McPherson či hrebeňové riadenie, o ktorom sa dovtedy v Sovietskom zväze len snívalo. Na všetko ostatné, čo bez predchádzajúcich skúseností s predným náhonom nevedeli postaviť, si prizvali dokonca expertov z istej stuttgartskej automobilky Porsche.
Sami vidíte, ako výsledok dopadol: Dosť dobre. V roku 1984 Samara vyzerala moderne, motor bol naozaj vpredu a auto nehrdzavelo. Ozaj, a niesla meno Sputnik, ale už vtedy jej tak nikto nehovoril.
2Hurá! Nehurá
Vôbec nikto však vtedy nemohol tušiť, že auto nehrdzavelo len preto, lebo stálo na autosalóne. Bleskurýchla korózia však nebola jej jediným problémom.
Tým bola najmä mizerná výrobná kvalita a veľmi špecifický prístup ruských robotníkov k produkcii auta, keďže sa (ako vždy) trocha nestíhalo. Interiér vyzeral dosť moderne, čo v preklade znamená, že bol plný plastov, s ktorými Rusi nemali žiadne skúsenosti. Socializmus sa teda v interiéri prejavil tým, že každý jeden plastový diel mal pri jazde skutočne svoj hlas, ktorý bolo počuť. Minimálne dovtedy, kým sa na slniečku neupražil a neskrútil do iného tvaru.
Úplne to nedávala ani predná náprava, ktorá bola konštruktérskou prvotinou súdruhov z Togliatti, takže si to odnášali najmä čapy alebo ložiská prednej nápravy. Novinkou bol tiež motor s rozvodovým remeňom, ktorý nahradil nekultúrnu, ale nezničiteľnú reťaz. No a všetci asi tušíme, ktorá z týchto dvoch priorít sa v daných zemepisných šírkach nosí viac.
Problémy boli neskôr aj všade, kde bola elektrina či potenciálna šanca na netesnosť čohokoľvek.
3Wankel pre KGB
Aby toho nebolo málo, montovali do toho ešte aj Wankelov motor, symbol spoľahlivosti asi tak veľmi, ako je Severná Kórea symbolom slobody, pokroku a dobrého účesu.
Úplne nový dvojrotor VAZ 415 vraj vedel vyvinúť až 103 kW a s hmotnosťou okolo 1100 kilogramov vystrelil Samaru z nuly na sto za 8 sekúnd. Maximálna rýchlosť bola položená niekde pri hranici 200 km/h pri hatchbacku a 210 km/h pri sedane! Legendy dokonca vravia, že Lada ich vyrábala v obmedzenej produkcii ešte donedávna s výkonom až 176 kW, pričom by ich mala využívať najmä KGB. Z prirodzených dôvodov to však nikto nevie s istotou povedať.
Prídu vám takéto rýchlosti na Samaru tak trocha desivé? Hej, sú. Napriek modernejšiemu podvozku je totiž posun v jazdných vlastnostiach Samary oproti predchodcovi viac-menej teoretický. Povedané diplomaticky: Samara jazdila hrozne.
4Predám Ladu Samara, r.v. 2013
Aj tak sa však Samara udržala vo výrobe dlhých 29 rokov, pričom mnohí hovorili o úctyhodnom výkone alebo smutnej správe. Dovolím si tieto tvrdenia uviesť na pravú mieru: Svet je veľmi rád, že produkcia Lady Samara skončila. A ona to vlastne ani nie je úplne pravda, pretože ju nahradila Granta, ktorá stojí na rovnakých základoch. Ale na tú si posvietime niekedy nabudúce.
Prvá Božia rana totiž prišla priamo z vlastných radov, a nebolo ňou nič iné, ako Škoda Favorit. Tá síce spočiatku trpela na podobné problémy so spoľahlivosťou ako Samara, narozdiel od nej však celkom dobre jazdila a konštruktéri sa na ňu po uvedení na trh automaticky nevykašľali, čiže sa dočkala aspoň nejakého vývinu.
Ten po niekoľkých faceliftoch neskôr vyústil v podstatne modernejšiu Feliciu s motormi s priamym vstrekovaním, aspoň niekoľkými dekoračnými airbagmi a jazdnými vlastnosťami, ktoré zniesli aj západné štandardy.
Samara dostala facelift tiež, dokonca až dva. Prvý prišiel v roku 1991 a druhý v roku 1997, ktorý zúfalo zastaralú Samaru posunul vizuálne o krok ďalej vedľa a pridal aj označenie Samara 2. Medzitým aj do Ruska dorazili verzie s priamym vstrekovaním a áno, ku cti jej slúži fakt, že verzie vyrobené v novom tisícročí boli už ďaleko spoľahlivejšie a lepšie vyrobené. Nič to však nemení na fakte, že do roku 2013 už rozhodne nepatrila.
Chcete sa so mnou hádať? Dobre. Ako by som počul tie argumenty: “Autor článku to nechápe”, “Rus prežije všetko”, “Dobre kúrila a to je na ruský trh to hlavné”, či povestné “Opraviť sa to dalo na kolene”. Viete čo?
Choďte s tým vietekam. Radšej si pozrite akúkoľvek kompiláciu dopravných nehôd, v ktorých Samara vďaka svojmu mixu mizerných jazdných vlastností a nulovej pasívnej bezpečnosti dodnes dokazuje, že posádku auta viete zabiť v ďaleko menších rýchlostiach, než ste doteraz tušili. A aj to ju robí právoplatným členom exkluzívneho klubu Áut z pekla.