Autá z pekla: Povedzte mi jediný dôvod, prečo by niekto mal rád Ladu Samara

17182
Zdroj: autowp.ru

S Ladou Samara je to podobné, ako s pokračovaniami legendárnych filmov. Alebo mi niekto z vás chce povedať, že s láskou spomínate na Blade 2, Trainspotting 2 či Sám doma 2? No vidíte. Narozdiel od nich to však Samara mala na začiatku dobre našliapnuté.

Veď kto by nepoznal slávneho „Žigulíka“? Obľúbený sedan VAZ 2101, ktorý uzrel svetlo sveta v roku 1970, síce nebol tak úplne originálnym ruským vynálezom, vďaka odolnej mechanike a relatívne kvalitnej jazde ho však milovali takmer všetci v Sovietskom zväze.

1Samara by Porsche Design

Zdroj: autowp.ru
Zdroj: autowp.ru

VAZ 2101 bol však ťažko nedostatkový tovar a jeho koncepcia rýchlo zastarala. Počnúc príchodom Volkswagenu Golf v roku 1974 sa totiž celý západný svet definitívne zbláznil do koncepcie s motorom vpredu a pohonom predných kolies. Východný blok sa síce tváril, že si ide úplne inú ligu, no aj súdruhovia čoskoro pochopili mnohé výhody tejto architektúry. V septembri roka 1978 teda padlo definitívne rozhodnutie: Ide sa vyvíjať.

Zdroj: autowp.ru
Zdroj: autowp.ru

Plán bol ambiciózny. Rusi nakúpili vyše dvadsať zahraničných licencií a fakt, ale naozaj vážne, to tentoraz chceli spraviť poriadne. Použili moderné zavesenie predných kolies typu McPherson či hrebeňové riadenie, o ktorom sa dovtedy v Sovietskom zväze len snívalo. Na všetko ostatné, čo bez predchádzajúcich skúseností s predným náhonom nevedeli postaviť, si prizvali dokonca expertov z istej stuttgartskej automobilky Porsche.

Zdroj: autowp.ru
Zdroj: autowp.ru

Sami vidíte, ako výsledok dopadol: Dosť dobre. V roku 1984 Samara vyzerala moderne, motor bol naozaj vpredu a auto nehrdzavelo. Ozaj, a niesla meno Sputnik, ale už vtedy jej tak nikto nehovoril.

2Hurá! Nehurá

Zdroj: autowp.ru
Zdroj: autowp.ru

Vôbec nikto však vtedy nemohol tušiť, že auto nehrdzavelo len preto, lebo stálo na autosalóne. Bleskurýchla korózia však nebola jej jediným problémom.

Tým bola najmä mizerná výrobná kvalita a veľmi špecifický prístup ruských robotníkov k produkcii auta, keďže sa (ako vždy) trocha nestíhalo. Interiér vyzeral dosť moderne, čo v preklade znamená, že bol plný plastov, s ktorými Rusi nemali žiadne skúsenosti. Socializmus sa teda v interiéri prejavil tým, že každý jeden plastový diel mal pri jazde skutočne svoj hlas, ktorý bolo počuť. Minimálne dovtedy, kým sa na slniečku neupražil a neskrútil do iného tvaru.

Aj vy cítite ten smrad?
Zdroj: autowp.ru

Úplne to nedávala ani predná náprava, ktorá bola konštruktérskou prvotinou súdruhov z Togliatti, takže si to odnášali najmä čapy alebo ložiská prednej nápravy. Novinkou bol tiež motor s rozvodovým remeňom, ktorý nahradil nekultúrnu, ale nezničiteľnú reťaz. No a všetci asi tušíme, ktorá z týchto dvoch priorít sa v daných zemepisných šírkach nosí viac.

Problémy boli neskôr aj všade, kde bola elektrina či potenciálna šanca na netesnosť čohokoľvek.

Zdroj: autowp.ru
Zdroj: autowp.ru

3Wankel pre KGB

Zdroj: autowp.ru
Zdroj: autowp.ru

Aby toho nebolo málo, montovali do toho ešte aj Wankelov motor, symbol spoľahlivosti asi tak veľmi, ako je Severná Kórea symbolom slobody, pokroku a dobrého účesu. 

Úplne nový dvojrotor VAZ 415 vraj vedel vyvinúť až 103 kW a s hmotnosťou okolo 1100 kilogramov vystrelil Samaru z nuly na sto za 8 sekúnd. Maximálna rýchlosť bola položená niekde pri hranici 200 km/h pri hatchbacku a 210 km/h pri sedane! Legendy dokonca vravia, že Lada ich vyrábala v obmedzenej produkcii ešte donedávna s výkonom až 176 kW, pričom by ich mala využívať najmä KGB. Z prirodzených dôvodov to však nikto nevie s istotou povedať.

Zdroj: autowp.ru
Zdroj: autowp.ru

Prídu vám takéto rýchlosti na Samaru tak trocha desivé? Hej, sú. Napriek modernejšiemu podvozku je totiž posun v jazdných vlastnostiach Samary oproti predchodcovi viac-menej teoretický. Povedané diplomaticky: Samara jazdila hrozne.

Zdroj: autowp.ru
Zdroj: autowp.ru

4Predám Ladu Samara, r.v. 2013

Áno, vyrábala sa aj ako kabriolet. Nie, nevieme prečo.
Zdroj: autowp.ru

Aj tak sa však Samara udržala vo výrobe dlhých 29 rokov, pričom mnohí hovorili o úctyhodnom výkone alebo smutnej správe. Dovolím si tieto tvrdenia uviesť na pravú mieru: Svet je veľmi rád, že produkcia Lady Samara skončila. A ona to vlastne ani nie je úplne pravda, pretože ju nahradila Granta, ktorá stojí na rovnakých základoch. Ale na tú si posvietime niekedy nabudúce.

Zdroj: autowp.ru
Zdroj: autowp.ru

Prvá Božia rana totiž prišla priamo z vlastných radov, a nebolo ňou nič iné, ako Škoda Favorit. Tá síce spočiatku trpela na podobné problémy so spoľahlivosťou ako Samara, narozdiel od nej však celkom dobre jazdila a konštruktéri sa na ňu po uvedení na trh automaticky nevykašľali, čiže sa dočkala aspoň nejakého vývinu.

Zdroj: autowp.ru
Zdroj: autowp.ru

Ten po niekoľkých faceliftoch neskôr vyústil v podstatne modernejšiu Feliciu s motormi s priamym vstrekovaním, aspoň niekoľkými dekoračnými airbagmi a jazdnými vlastnosťami, ktoré zniesli aj západné štandardy.

Mysleli ste si, že to nie je možné… kým ste to neuvideli naživo
Zdroj: autowp.ru

Samara dostala facelift tiež, dokonca až dva. Prvý prišiel v roku 1991 a druhý v roku 1997, ktorý zúfalo zastaralú Samaru posunul vizuálne o krok ďalej vedľa a pridal aj označenie Samara 2. Medzitým aj do Ruska dorazili verzie s priamym vstrekovaním a áno, ku cti jej slúži fakt, že verzie vyrobené v novom tisícročí boli už ďaleko spoľahlivejšie a lepšie vyrobené. Nič to však nemení na fakte, že do roku 2013 už rozhodne nepatrila.

Kriste. Pane.
Zdroj: autowp.ru

Chcete sa so mnou hádať? Dobre. Ako by som počul tie argumenty: „Autor článku to nechápe“, „Rus prežije všetko“, „Dobre kúrila a to je na ruský trh to hlavné“, či povestné „Opraviť sa to dalo na kolene“. Viete čo?

Choďte s tým vietekam. Radšej si pozrite akúkoľvek kompiláciu dopravných nehôd, v ktorých Samara vďaka svojmu mixu mizerných jazdných vlastností a nulovej pasívnej bezpečnosti dodnes dokazuje, že posádku auta viete zabiť v ďaleko menších rýchlostiach, než ste doteraz tušili. A aj to ju robí právoplatným členom exkluzívneho klubu Áut z pekla.

NEPREHLIADNITE: