Autá z pekla: Chevrolet Aveo dokázal, že kabína nie je dobrá deformačná zóna

11717
Katastrofa na štyri.

Niektorí z vás sa začali ozývať, že si príliš často uťahujem z výrobkov kórejskej spoločnosti Daewoo. Svojich čitateľov pozorne počúvam, preto som sa rozhodol dnes písať o Chevrolete Aveo, automobile ktorý rozhodne, ale naozaj ani trocha, nezačal svoj život ako Daewoo Kalos. Náhoda? Nemyslím si.

Priznajme si to, Daewoo bola automobilka kompromisu. Aj keď vznikla v osemdesiatych rokoch ešte ako relatívne samostatný subjekt, už čoskoro sa začala orientovať smerom k materskému koncernu General Motors, ktorý ju neskôr odkúpil. A ako vieme, niektoré produkty GM sú ako slovenská politika. Bizarné a smiešne, kým sa vás to priamo netýka.

The Daewoo triangle. Máte tri možnosti, no vybrať si môžete vždy len dve.
Zdroj: Autor

V deväťdesiatych rokoch totiž Daewoo fungoval ako recyklačné stredisko dielov amerického koncernu. Nexia bola vlastne prefabrikovaný Opel Kadett, Espero síce pochádzalo z vlastného vývoja, no bola to v podstate platforma General Motors napasovaná na Bertoneho odmietnutý návrh Citroënu Xantia. 

Daewoo Lanos? Nie, nie. Prosím, nie. Ó môj Bože. Toto tak veľmi bolí.

Akoby to nestačilo, druhú polovicu nášho mafiánskeho desaťročia poznačili produkty ako Matiz, Lanos, Nubira, alebo Leganza. Autá s dobrým pomerom ceny a úžitkovej hodnoty, no zároveň aj veľmi oblým dizajnom, ktorý vyšiel z módy asi päť minút po svetovej premiére.

autá z pekla AUTOGRÁTIS

Situáciu nevylepšovali ani mizerné jazdné vlastnosti väčšiny modelovej palety a keď sa do mixu zamiešala aj ázijská finančná kríza na konci deväťdesiatych rokov, Daewoo to mal jednoducho spočítané.

Prvý koncept Daewoo Kalos vyzeral vlastne dobre.

2001: Daewoo Chevrolet

Chalani a dievčatá z Daewoo ale bojovali fakt statočne. V roku 1998 kríza zastihla takmer všetky kórejské spoločnosti, aj vďaka horším medzinárodným vzťahom prezidenta Kim Dae Junga. Giganti ako Samsung či LG začali okamžite škrtať náklady aby zaistili svoje prežitie, no Daewoo nakráčalo do banky ako Dobroslav Trnka do Šport baru v Hamuliakove po vypustení z cépézetky a zavelilo: bejby, navyšujeme si dlh o 40 percent.

Vedeli ste, že Kalos je z gréckeho Kalós = krásny, dobrý? My tiež nie, a už ani nechceme

Epický rozpad spoločnosti na seba nenechal dlho čakať. V období, keď všetci šetrili, Daewoo ku svojim 275 firmám prikúpil ďalších štrnásť. A konečne, na sklonku roku 1999 skončil celký koncern v konkurze. Okolo nehybného tela kórejskej automobilky začali krúžiť prvé supy: záujem o kúpu spoločnosti prejavil Hyundai, Daimler-Chrysler, Ford Motor Company, ale napríklad aj dlhoročný spolupracovník, General Motors spolu s FIAT-om.

Ja som Suzuki Swift a toto je Jackass.

A tu to začalo byť zaujímavé. Daewoo napokon definitívne skončilo v rukách koncernu GM v roku 2001 a prvým modelom, vypusteným pod novým vedením, bol Kalos. Kalos, pamätáte si ešte na to slovo? Pevne verím tomu, že ste ho nepočuli asi tak dlho, ako „peračník“ alebo „antuka“. A ani by som sa vám veľmi nečudoval, pretože toto auto je jediná vec na svete, ktorá zmenila svoj názov viackrát, ako živá kultúra v Actimeli. Veď viete, Bifidus čokoľvek.

Legenda hovorí, že cieľom dizajnérov bolo navrhnúť auto, ktoré je fakt unavené.

Mr. Worldwide

Kalos sa totiž predával v asi 120 krajinách sveta, kde mu hovorili Chevrolet Kalos, Chevrolet Lova, Chevrolet Nexia, Daewoo Gentra, Daewoo Kalos, Holden Barina, Pontiac G3, Pontiac G3 Wave, Pontiac Wave, Ravon Nexia R3 (divoké, že?), Suzuki Swift+, a konečne, ZAZ Vida. Ako sme však popri investigatíve starších produktov amerického koncernu zistili, skutočnosť, že sa auto predáva na veľa trhoch ešte neznamená, že to nebude úplný prúser.

Mainstreamové médiá vám to nepovedia, ale toto je pôvodná verzia klipu od Pitbulla, než ju illumináti upravili.
Zdroj: Autor

Daewoo Kalos, Chevrolet Kalos alebo Chevrolet Aveo, tak môžeme poznať tohto pohrobka kórejskej automobilky u nás. V roku 2002 prišiel s celkom slušnou úrovňou výbavy a tromi motormi s objemom 1,2 a 1,4 litra. Stál na platforme s označením T200, ktorú stihli kórejskí inžinieri zmajstrovať ešte pred šťavnatým bankrotom automobilky a spočiatku to ani nevyzeralo na problémy. Chevrolet Kalos prešiel nárazovým testom v roku 2006 a odniesol si celkom slušné tri hviezdičky. 

Zaujímavosťou bolo, že sa Kalos/Aveo vyrábalo v dvoch verziách prednej časti. Nepomohlo.

Bola to vlastne taká kórejská klasika. Dizajn od renomovaného štúdia Giugiaro (všetci máme občas horší deň), priemerné jazdné vlastnosti so zameraním na komfort a interiér taký tvrdý a sivý, že mu závidia aj panelákové sídliská. Daewoo však malo celkom slušný talent nastaviť cenovku, ktorá vyrovnala všetky prehrešky, čiže sa aj u nás tešil celkom veľkej popularite. A potom prišiel facelift.

A o tomto ste vedeli? Toto úbožiatko sa volalo Chevrolet Aveo XTREME.

Os(t)udný facelift

Niekedy po kúpe Daewoo koncernom GM sa začalo pracovať na jeho faceliftovanej verzii, ktorá by stála na inovovanej platforme s názvom T250. No a prvým modelom, ktorý na tejto platforme vyšiel, bol štvordverový sedan Chevrolet Aveo, na ktorého vývoji pracovalo General Motors a ľudia z Pan-ázijského inštitútu pre vývoj vozidiel (PATAC). 

Baf!

Oblý sedan ľúbivých tvarov prišiel v roku 2005 a Kalosu od Daewoo, ktorý už sa medzičasom volal Chevrolet Aveo, priniesol novučičký interiér, podstatne vylepšenú aerodynamiku a niekoľko all-inclusive položiek výbavy, ako napríklad anténu integrovanú do zadného skla. Zlepšilo sa napríklad aj odhlučnenie či priestrannosť v interiéri, kde o kúsok väčšia karoséria umožnila zväčšiť batožinový priestor. Teda, to by ste si mysleli, ale v skutočnosti bol kufor stále bizarne malý (400 l) a interiér príliš hlučný. 

Keď vám doma hovorili, že máte byť nekonfliktní, je to fajn. Ale musíte zostať aj silní, lebo skončíte ako Aveo

Ďalšou vtipnou vlastnosťou faceliftovaného Avea (najmä sedanu) bola náchylnosť na bočný vietor a manuálna prevodovka, pri ktorej ste sa cítili ako pri lovení knedlíčkov v polievke. V roku 2006 ale nikto od malého sedanu ani viac nečakal, preto nič nenasvedčovalo blížiacej sa katastrofe. No a potom organizácia Euro NCAP poslala nové Aveo do steny, pretože im prišlo oproti predchodcovi o niečo podozrivejšie.

Vidíte, ako pekne mieri do zatratenia?

Zaslúžená svetová sláva

„Naozaj zdrcujúce výsledky!“ 
– Figurína org. Euro NCAP, 2006 – 

Chevrolet Aveo na báze novej platformy T250 bol síce modernejší, no zároveň aj veľmi lacný. Naozaj veľmi lacný – v dobách svojho uvedenia na trh konkuroval vozidlám ako Dacia Logan alebo Renault Thalia. A ak si ešte dobre pamätáte, približne od tých čias sme na slovenskom trhu nevideli lacnejší automobil. A má to svoje dôvody.

Chevrolet, ako sa na správny americký korporát patrí, totiž rozmýšľal najmä kalkulačkou. Aby zanechali sedan s proporciami bochníčka chleba profitabilným, šetrili najmä na bezpečnostnej konštrukcii karosérie. Výsledný crash-test sa stal v európskom automobilovom svete známy ako posledným z radov nevyhnutne smrteľných.

Po facelifte mohlo byť síce krajšie, ale malo štrukturálnu tuhosť cestovinového šalátu.

Nemusíte mať vyštudovanú fyziku, aby ste na prvý pohľad videli, že tu je niečo fakt zle. Podrobný report od organizácie Euro NCAP ukázal, že kabína sa pri náraze jednoducho preborila, pretože nezvládla nápor tlačiacej hmotnosti (len 1134 kilogramov).

Autá z pekla: Pontiac Aztek prišiel v nesprávny čas. A na nesprávnu planétu

A ako je to pre produkt GM zvykom, svoju prácu odviedol aj volant, ktorý sa pri náraze posunul tak veľmi, že po náraze zostal zohnutý. O paštéte, ktorá sa pomocou pedálov a motorových komponentov udiala z nôh vodiča a spolujazdca, sa nemá ani zmysel baviť. Smrť. Čistá smrť – a to až v roku 2006!

A Kalos? Kalos zostáva sexy. Veď pozrite na to. Rawr.

Paradoxne tak nastala situácia, ktorú ľudia z Euro NCAP čakali: nový model bol menej bezpečný ako model, ktorý nahrádzal. Ale viete ako to u nás fungovalo v časoch, keď sa aj Renault Thalia mohol predávať na tisíce. Každému to bolo jedno. Aveo sa tak tešilo slušnej popularite až do momentu, keď ho v roku 2012 nahradila ďalšia generácia.

Keď vám nabudúce bude niekto hovoriť, že Chevrolet Aveo sedan je dobré auto, neverte tomu človeku ani slovo. Jediný dôvod, kvôli ktorému môže niekto tento výrok vypustiť z úst je totiž ten, že v Aveu nenarazil. Pretože potom by zaň hovoril už len epitaf. A to spolu s neurčitými jazdnými vlastnosťami, mizernou kvalitou interiéru a fantasticky nezaujímavým vzhľadom robí z Chevroletu Aveo právoplatného člena klubu Áut z pekla. Pretože toto už máme za sebou – a stačilo.

NEPREHLIADNITE: