AKO UŠETRIŤ: Úsporná jazda

1632

Keby neexistovalo trenie, už dávno by sme vynašli „perpetuum mobile“ a možno by sme už dnes nepotrebovali ani žiadne palivo. Bohužiaľ, auto musí pri jazde prekonávať rôzne odpory. Čím nižšie sú, tým nižšia je spotreba. Preto ten, kto chce jazdiť úsporne, by mal poznať všetky druhy jazdných odporov a snažiť sa ich minimalizovať.

1.       Odpor valivého trenia pneumatík
Znížiť valivý odpor pneumatík sa dá znížiť výberom špeciálnych pneumatík. Oveľa podstatnejší je však správny tlak v pneumatikách. Pokiaľ je príliš nízky, spotreba paliva markantne narastá. Znižuje sa tým tiež životnosť pneumatík.
Tip: Skontrolujte si tlak v pneumatikách aspoň štyrikrát do roka.
2.       Odpor vzduchu
Čím väčšia je čelná plocha automobilu, tým väčší má odpor vzduchu. Nenoste teda zbytočne strešné nosiče, pokiaľ ich nutne nepotrebujete. Objemný a nevhodne tvarovaný náklad na streche dokáže zvýšiť koeficient odporu vzduchu Cx aj o 40 %. Otvorené strešné okno dokáže tento súčiniteľ tiež zvýšiť, aj keď iba o 2% a otvorené bočné okná zvyšujú koeficient odporu vzduchu Cx  o 5%.
Tip: Jazdite so zavretými oknami a nenoste na streche prázdne strešné nosiče.
3.       Odpor zotrvačnosti
Pri rozbiehaní musí auto prekonávať aj odpor vlastnej zotrvačnosti. Tá je tým vyššia, čím má auto vyššiu hmotnosť.
Tip: Nevozte so sebou v aute haraburdy. Všetky nepotrebné zbytočnosti z kufra vyhoďte.
4.       Odpor stúpania
Je jasné, že pri jazde do stúpania je spotreba paliva vyššia. Kopce však na cestách vždy boli, sú a budú. S tým nič nenarobíme. Na stúpanie sa však môžeme pripraviť. Rýchlosť naberieme ešte pred ním a počas výstupu ju necháme mierne klesať.
Tip: Nesnažte sa za každú cenu pri jazde do kopca udržať rýchlosť. Spotreba vtedy prudko narastá.

Alfou a omegou úspornej jazdy je však nízka rýchlosť a zaradený čo najvyšší rýchlostný stupeň. Nad rýchlosťou 90 km/h totiž začína spotreba paliva prudko narastať. Taktiež nie je dobré zbytočne vytáčať motor. Zaradiť vyššiu rýchlosť treba hneď ako je to možné, čiže v momente, kedy vieme, že po preradení bude mať motor dostatočné otáčky na udržiavanie rýchlosti (resp. zrýchľovanie). Veľmi dôležitá je tiež predvídavosť. Aj pri jazde na spotrebu platí, že ten, kto brzdí, prehráva. Každé jedno zrýchľovanie má neblahý vplyv na spotrebu, a tak je dobré predvídať, aby sa človek vyhol prudkému brzdeniu. Ak už sme ale nútení zastať a vieme, že to bude na dlhšie ako 25 sekúnd, oplatí sa vypnúť motor. Pri snahe o čo najnižšiu spotrebu netreba zabudnúť vypnúť klimatizáciu. Jej kompresor je totiž poháňaný prostredníctvom kľukového hriadeľa, takže zvyšuje spotrebu. Neblahý vplyv na spotrebu paliva majú aj energeticky náročné elektrické spotrebiče, ako napríklad vyhrievanie zadného skla, vyhrievanie sedadiel, či výkonná audio sústava.

Kto chce mať nízke prevádzkové náklady, mal by si kúpiť úsporné auto. Aj na tom však treba vedieť jazdiť. Úsporný štýl jazdy je totiž polovica úspechu.