Sedany. Spomínate si ešte na ne? Dnes sa síce z tohto tradičného, trojpriestorového usporiadania karosérie upúšťa na úkor SUV a crossoverov, v minulosti však boli veľmi populárne. Až tak, že sa na sedany prerábali aj autá, ktoré nimi NIKDY nemali byť.
Pohybujú sa medzi nami a niekedy si ich ani nevšimnete. Reč je o malých, disproporčných sedanoch, ktoré začali svoju púť zvyčajne ako rodinné hatchbacky. Ešte na prelome tisícročí bol o ne celkom slušný záujem, ktorý však postupom času rýchlo opadol. Ak by ešte niekoho zaujímalo, prečo asi, zostavili sme pre vás exkluzívny rebríček týchto smutných stvorení.
1. Peugeot 206 Sedan
Bim! Tento zvláštny mix legendárneho Peugeotu 206 a príliš obskúrnej 607 vznikol až v roku 2006 pre potreby iránskeho trhu. Na jeho dizajne spolupracoval Peugeot Design Center s iránskou licenčnou automobilkou Iran Khodro (to je presne tá, ktorá donedávna vyrábala staručký sedan 405).
Sedan vznikol ako piata a posledná verzia modelu 206 do počtu a niesol označenie SD. Ako by to nebolo málo, táto chyba v systéme sa naďalej predávala až do roku 2015. Ide o celkom rozšírenú rakovinu: Vďaka exportu sa dostala do krajín ako Rusko, Ukrajina, Turecko, Rumunsko, Bulharsko, Alžírsko, Srbsko, Čierna Hora alebo Macedónsko. No a odtiaľ následne aj na naše cesty pomocou bazárov. Okrem Eurázie si však 206 sedan strihol celkom úspešne aj juhoamerický trh.
2. Volkswagen Polo Sedan
Tak teraz sa pripravte na nefalšované peklíčko: Áno, aj “guľatozrnný” Volkswagen Polo Typ 9N sa počas svojej produkčnej kariéry vyrábal a predával ako sedan. Volal sa, ako už tradične, Volkswagen Polo Classic a okrem toho, že vyzeral úplne strašne, to nebol ani taký predajný trhák.
Relatívne úspešne sa však uživil v Južnej Afrike, kde má Volkswagen veľkú popularitu, nestratil sa ani na trhoch južnej Ameriky. Celkovo sa tento nešťastný produkt vyrábal v Juhoafrickej republike, južnej Amerike a v Číne, odkiaľ sa exportoval na austrálsky trh. Tu malému sedanu patrí aj svetové prvenstvo: Ide o prvý v číne vyrábaný automobil, ktorý sa vyvážal do krajiny s pravostranným riadením.
3. Peugeot 307 Sedan
Fu. V hľadaní mizerných sedanoidných dizajnérskych kúskov sa opäť vrátime k renomovanej francúzskej automobilke. Tá má ešte jedno eso v rukáve – sedan odvodený od najhatchbackovitejšieho auta v hre, Peugeotu 307. Tento raz však nejde o výtvor iránskeho ľavobočka Peugeotu, ale jej čínsku odnož.
Predstavený bol v roku 2004 a už vtedy bol disproporčný. Aj nedostatok dizajnérskej lásky mu však nezabránil v tom, aby sa vyrábal dlhých 10 rokov. A to dokonca nielen v Číne, ale aj v Argentíne medzi rokmi 2006 a 2010. Ak teda u nás na ulici uvidíte Peugeot 307 sedan, mali by ste spozornieť: Toto u nás nemá čo robiť.
4. Ford Fiesta Sedan
Nie, v bezpečí nie ste ani dnes. Je relatívne málo známym faktom, že verzie sedan sa dočkal aj Ford Fiesta šiestej generácie. Samozrejme, keď zvážime, že ide o jeden z modelov globálnej stratégie Fordu, je nám jeho existencia o niečo jasnejšia a povieme si “O.K”. Nič to však nemení na fakte, že jej vysoká zadná časť skrátka spôsobuje dáviaci reflex.
Kariéra sedanoidnej Fiesty na rôznych rozvojovejších trhoch (pamätáte si tie časy, keď bola Čína rozvojová?), ako napríklad v niektorých častiach Ázie či južnej Ameriky, celkom presvedčila. Problémom však bola USA, pre ktorú bola štvordverová Fiesta pôvodne určená. Od roku 2015 sa vyrábala aj v Rusku, dnes už sa však na stránkach Fordu neponúka.
5. Pistáciová Fabia Sedan
Dobre dobre, tuto vás troška naťahujem. V nadpise totiž znie “5 neznámych sedanov” a Fabia Sedan je nám (bohužiaľ) všetkým veľmi dobre známa. Veľkou raritou je však jej variant vo vzácnej “pistáciovej” farbe. Tá sa vyrábala len do roku 2001 a ako správne tušíte, presne to je rok uvedenia Fabie Sedan na trh.
Podľa výbornej investigatívy novinára Martina Vaculíka z českého Světa Motorů stiahli pistáciovú farbu s kódovým označením 5Y5Y z ponuky pre všetky karosárske varianty len chvíľu pred uvedením sedanu na trh. Na svete tak zostali len štyri kusy, ktoré pochádzajú z tzv. nultej série a jazdia po Českej republike s touto farbou aj napriek tomu, že sa nikdy oficiálne neponúkala.
Dve z nich majú dokonca po sebe idúce VIN čísla! Na túto anomáliu by sa pravdepodobne nikdy neprišlo, keby sa z fotenia pistáciových fábií nestal česko-slovenský národný šport. To znamená, že keď nabudúce uvidíte pistáciovú Fabiu Sedan, vedzte, že ste pravdepodobne videli jedno z najvzácnejších áut vášho života.