Peugeot: 90 rokov histórie a technického pokroku v rade 300

1053
Zdroj: Peugeot

Prvým modelom v tejto sérii bola 301-ka, ktorá disponovala výkonom 35 koní. Peugeot v tej dobre nešetril ani karosárskymi verziami. Mohli ste si vybrať limuzínu, kupé, kombi, kabriolet, či roadster. Za pomerne krátke štyri roky produkcie (1932-1936) bolo vyrobených 70 500 exemplárov. V roku 2012 prišiel Peugeot s reinkarnáciou tohto označenia v podobe dostupného sedanu.

Zdroj: Peugeot
Zdroj: Peugeot

Nástupca s označením 302 prišiel v roku 1936, no jeho produkcia trvala veľmi krátkych osemnásť mesiacov (do roku 1938). Za tento čas sa podarilo predať vyše 25 000 kusov. Už v tomto čase začali dizajnéri vnímať vplyvy aerodynamiky, a tak skryli predné svetlomety za oblo tvarovanú masku chladiča. Možno aj vďaka tomuto dizajnovému prvku dokázal tento model dosiahnuť 100 km/h.

Zdroj: Peugeot
Zdroj: Peugeot

Produkcia tejto série bola výrazne ovplyvnená druhou svetovou vojnou. Model 303 nebol nikdy predstavený, ďalším pokračovateľom bola 304-ka predstavená po vyše troch desaťročiach v roku 1969. 304-ka bola prvým modelom z tejto série, ktorej sa za desaťročie produkcie podarilo pokoriť miliónovú hranicu predaných kusov v širokej škále karosárskych variantov.

Zdroj: Peugeot
Zdroj: Peugeot

Nasledovník s označením 305 prišiel v roku 1977 ako 4-dverový sedan a 5-dverové kombi s označením Break navrhnuté v kolaborácii s Pinifarinom. 305-ka bola priekopníkom, čo sa týka spotreby. Za jej éry bol predstavený projekt VEGA, ktorý sa sústreďoval za zníženie spotreby. Poznatky z tohto projektu pomohli vývoju ďalších modelov automobilky, napríklad 205, 405, či 605.

Zdroj: Peugeot
Zdroj: Peugeot

Od roku 1985 do 1989 bola 305-ka predávaná súbežne s novinkou v podobe číslovky 309, ktorá je považovaná za nástupcu len v rámci série 300. Duchovným nástupcom 305-ky bola väčšia limuzína s označením 405. 309-ka je prvý kompaktný hatchback série 300 a taktiež ide aj o prvý model z tejto série s istým športovým potenciálom. Peugeot 309 GTI prebral 1,9-litrový motor s výkonom 130 koní z 205 GTI. Tieto parametre mu postačili na zrýchlenie na stovku za 8 sekúnd. Neskôr bola predstavená verzia aj silnejšia verzia MI16 s výkonom 160 koní.

Zdroj: Peugeot
Zdroj: Peugeot

V roku 1993 bol predstavený model 306, ktorý sa stal najpredávanejším vo svojej kategórii. 306 bola dokonca vyrábaná až v deviatich závodoch. V tomto čase sa Peugeot dosť výrazne venoval aj motorsportu. Za zmienku rozhodne stojí až 285-koňová rally verzia MAXI. Mimochodom, jedna je na predaj na nemenovanom nemeckom portáli za necelých 300 000€.

Zdroj: Peugeot
Zdroj: Peugeot

Ďalším z tejto zaujímavej série bol model 307, ktorý si už od počiatku produkcie vyslúžil veľký úspech. V roku 2002 sa stal Autom roka a za zmienku stojí aj celkový počet predaných kusov s hodnotou vyše 3,5 milióna. 307 bola aj základom pre športovú verziu, ktorá v rokoch 2004-2005 získala tri prvenstvá a celkovo bola 26-krát na stupni víťazov.

Zdroj: Peugeot
Zdroj: Peugeot

Od čias 307 prišla tento rok už tretia generácia Peugeotu 308. Prvá bola predstavená v roku 2007 a vznikol z nej aj zaujímavo vyzerajúce kupé Peugeot RCZ vyrábaný v rokoch 2010-2015, ktorého najzaujímavejšia verzia GTI mala výkon 270 koní a dokázala dosiahnuť zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 5,9 sekundy. 

Zdroj: Peugeot
Zdroj: Peugeot

O druhej generácii Peugeotu 308, ktorá bola predstavená v roku 2013 a získala titul Auto roka 2014, si môžete prečítať tu.

Zdroj: Peugeot
Zdroj: Peugeot

Posledná generácia 308 je minuloročnou novinkou. Prináša veľmi atraktívny dizajn a ide o jedného z ašpirantov na cenu Auto roka 2022. Či túto cenu získa, sa dozvieme na konci februára. Ak by Vás táto generácia zaujímala bližšie, tu si prečítajte naše dojmy z prvej jazdy.

Zdroj: Peugeot
Zdroj: Peugeot