Že čo je to 30 rokov? Takto sa za ten čas zmenila výbava v autách

1887
Zdroj: Škoda
" "

Bezpečnosť a komfort. To sú dve odvetvia automobilového priemyslu, ktoré neustále rastú. Ako sa zmenilo vybavenie áut za posledné tri dekády?

Pomysleli by ste si pred tridsiatimi rokmi, že auto, v ktorom sa budete voziť v roku 2022, bude mať vôbec automatickú klimatizáciu? Alebo turbo? Alebo dokonca elektromotory? I keď ani jedna z týchto technológií nie je úplne nová, 30 rokov nazad neboli ešte ani zďaleka masovo rozšírené. Spoločnosť Aures Holdings vypracovala štúdiu, v ktorej porovnávala komfortnú a bezpečnostnú výbavu modelov ponúkaných dnes a pred tridsiatimi rokmi. A výsledky sú prinajmenšom úsmevné.

Zdroj: František Pisarovič
Zdroj: František Pisarovič

Bez ABS

Čo sa týka bezpečnostných prvkov, väčšina verejnosti dostupných automobilov nemala ABS. Verte či nie, táto technológia je v EÚ povinná až od roku 2004. Dovtedy sa ABS síce montovalo, no skôr do nákladných áut a luxusných “osobákov”. Prvým osobným autom bol luxusný Mercedes-Benz Triedy S generácie W116, ktorý dostal ABS ešte v roku 1978.

Zdroj: Mercedes-Benz
Zdroj: Mercedes-Benz

Rovnako ako ABS boli v autách pred 30-timi rokmi raritou alebo úplne nedostupné aj airbagy, posilňovač riadenia, elektrické okná či klimatizácia. Na ESP či tempomat ste mohli zabudnúť tiež.

Airbag len v jednom zo 4 áut

V roku 1994 k nám po páde Železnej opony a liberalizácii trhov začali vo veľkom prúdiť bazárové autá zo západu. Najobľúbenejšími boli Ford Sierra, Opel Astra, Fiat Tipo alebo Volkswagen Golf. A airbagy boli asi také zriedkavé ako dnes plug-in hybridný pohon. Vidíte ho na cestách často, ale vôbec nie v každom aute. Posilňovač malo iba každé druhé auto, elektricky ovládané okná každé tretie, ABS každé šieste a klimatizáciu iba jedno z desiatich. Iba 1% (teda jedno zo sto) aút malo aj spomínaný tempomat.

Zdroj: Honda
Zdroj: Honda

Mnohé zo spomínaných výbavových prvkov sú dnes už súčasťou povinnej výbavy predpísanej Európskou úniou. Výrazne narástla ponuka modelov s ťažným zariadením, ktoré v bazároch zastávajú až 25% ponuky oproti 15-20% zo začiatku 90-tych rokov.

Čo dnes nefičí?

Najväčší pokles v ponuke autobazárov zaznamenalo strešné okno. Zatiaľ, čo krátko po samostatnosti predstavovala ponuka áut so “šíberom” takmer tretinu, dnes má sklenenú strechu každé desiate auto.

Na ústupe, a veľmi rýchlom, je aj prehrávač CD. Nové autá ho už prakticky neponúkajú a z ponuky autobazárov vymizne čoskoro. My sme ho ale objavili v luxusnom Lexuse ES. Tak pripájame aj videjko, nech ho vidíte na vlastnej koži.