TEST: Volkswagen e-Golf | Pohodlná zmena

398

Nech si už o koncerne Volkswagen myslíte čokoľvek, jednu vec ich autám uprieť nemôžete. Dokážu byť také prirodzené a logické, že do nich nasadáte akoby ste si obúvali vlastné topánky. Volkwagen e-Golf síce vychádza z jedného z najpredávanejších áut sveta, no má pred sebou neľahkú úlohu. Presvedčiť vás, že elektromobilita nepôsobí oproti jazde na spaľovací motor vôbec neprirodzene.

Zhodou okolností sa mi dostal elektrický Volkswagen e-Golf do rúk presne v ten istý deň, kedy som dotestoval excentrické BMW i3. No a obe autá sú istým spôsobom extrémami z hľadiska prístupu.

Elektrický Golf je totiž na cestách jednoducho prehliadnuteľný a nebyť jeho drobných exteriérových špecifík, ani si nevšimnete, s čím máte tú česť. To isté však platí aj pre interiér či celkový pocit z jazdy. Je to skutočne prirodzená zmena a tak citlivo poňatý pokrok, že sa mu vaše telo a myseľ ani nebráni.

Plášť neviditeľnosti

Elektrický Golf je najnenápadnejším elektromobilom na našom trhu. Na ceste ste v ňom doslova neviditeľní. V zásade ho odlišuje od klasického prevedenia siedmej generácie iba niekoľko detailov. Predná maska je typicky po vzore dizajnérskeho prístupu k elektromobilom zaslepená pre čo najlepšiu aerodynamiku.

Skrz predkom auta sa tiahne typická modrá línia, ktorá prechádza až do páru full LED svetlometov. Z diaľky spoznáte e-Golf vďaka dvojici LED pásov denného svietenia v tvare písmena „C“. Zozadu je elektrický model prakticky totožný s klasickým modelom.

NEPREHLIADNITE NAŠE NOVÉ VIDEO:

Detto v kabíne

Interér je v zásade rovnaký ako v prípade klasického Golfu podobne ako exteriér. Prešívanie na volante má rovnakú farbu ako modré logá a linky na vonkajších častiach auta.

Palubná doska je na prvý pohľad na nerozoznanie od klasického Golfu

Drobné rozdiely nájdete aj v multimediálom systéme či na digitálnej prístrojovej doske Virtual Cockip s 12,3-palcovou uhlopriečkou. Všetko však ide na vrub informáciám o jazde, efektivite a dojmu, že sedíte v aute, ktoré neprodukuje samo o sebe žiadne lokálne emisie.

Rozumný

Elektromotor produkujúci 100 kW/136 koní nepatrí medzi najsilnejšie pohonné jednotky na trhu a mám skôr pocit, že sa radí skôr do opačného extrému. Krútiaci moment 290 Nm dostupný v celom spektre otáčok si však s autom poradí ako nič.

Ťah vám rozhodne nechýba, aj keď stovka kilowattov znie na dnešné pomery celkom skromne. Najvýraznejším talentom elektrického Golfu je však vysoká miera efektivity.

Do posledného voltu

Aj s relatívne nízkou kapacitou batérie je auto vskutku použiteľné, aj keď po nasadnutí doň na nás svietil dojazd 260 kilometrov. Tento údaj však vypočítal palubný počítač po jazde v zmiešaných podmienkach. To znamená s krátkym prejazdom diaľnicou, desiatkami kilometrov v medzimestskom prostredí a hlavne v uliciach mesta.

Pod kapotou je niekoľko oranžových káblov naznačujúcich vysoké napätie systému, no motorový priestor je prekvapivo poriadne naprataný. Použiteľná kapacita batérie je na úrovni 32 kWh.

Na diaľnici dosiahol e-Golf spotrebu okolo 13 kWh na 100 km, čo je vynikajúci výsledok a rovnako skvelý je aj výsledok v medzimestskej premávke s údajom 11,2 kWh. V týchto podmienkach sa teoretický dojazd pohybuje od 246 do 266 km. V mestskom prostredí som však narazil na extrémne nízku spotrebu 8,9 kWh/100 km.

Zvolením prevodu „D“ a následným stlačením páky smerom dolu aktivujete rekuperáciu, ktorá v určitých momentoch dokáže plne nahradiť brzdy auta. Jej silu dokážete ovládať potlačením páky do pravej strany a zvolením vyššieho či nižšieho stupňa rekuperácie.

Pri kapacite batérie a jej plnom nabití by mal Golf v týchto podmienkach atakovať teoretický dojazd až 360 km na jedno nabitie. Obstarávacia cena je však aj naďalej dosť vysoká oproti bežným modelom. Elektrický Golf si však nevyžaduje žiadnu brutálnu zmenu návykov hlavne vtedy, pokiaľ žijete v meste a nabíjate ho na dvore rodinného domu nočným prúdom.

Na rýchlonabíjacej stanici máte 80 % kapacity nabitých za 45 minút a plných 100 približne do ďalších 20 minút

Z klasickej zásuvky s prúdom 10A je e-Golf nabitý na 100 % za cca 17 hodín, no pokiaľ by ste si zaobstarali 16-ampérovú zásuvku, stiahnete tento čas na 6 hodín z nuly do plného nabitia.

Základná cena modelu – e-Golf: 35 940 €
Záruka: 2 roky/bez obmedzenia
Záruka na akumulátory: 8 rokov
Registračná daň: 33 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:Elektromotor
Najvyšší výkon [kW (k)]:100(136)
Najvyšší krút. moment [Nm]:290
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:150
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:9,6
Dojazd – WLTP kombi [km]:231 - 215
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:380
Kapacita batérie [kWh]:38,5
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1615
Rozmer pneumatík:205/55 R16
Dĺžka [mm]:4270
Šírka [mm]:1799
Výška [mm]:1482
Rázvor [mm]:2629