TEST: Volkswagen Arteon | Umelec

Phaeton je minulosťou a na jeho miesto prichádza Arteon. Nástupca Volkswagenu CC, ktorý má modrú krv.

4320

Tá farba je úžasná. Na výber bolo viacero testovacích áut, ale dal som si záležať a pre náš časopis som vybavil práve žltú metalízu „Kurkuma“, aby sme mohli spraviť také pekné fotky, aké vidíte teraz na týchto stranách. Túto farbu Volkswagen predstavil už na modernizovanom Golfe, ale koncept Sport Coupé GTE, z ktorého Arteon vychádza, sa ňou mohol pýšiť už v roku 2015 na autosalóne v Ženeve.

Práve s týmto odtieňom laku vyzerá nástupca Volkswagenu CC podľa môjho názoru najlepšie. Rozhodne to však nie je len o farbe. Proporcie tohto aut sú skrátka dych vyrážajúce. S výškou 1 450 mm je prikrčené k zemi ako šelma tesne pred útokom. Výrazná maska chladiča s množstvom horizontálnych línií auto opticky ešte viac rozširuje. Ak si k tomu pridáte nezameniteľný svetelný podpis Full LED svetiel a siluetu kupé, vznikne vám auto, ktoré vzbudzuje na ceste nielen obdiv, ale aj patričný rešpekt.

Déjà vu

Nadšenie z ladných kriviek tak trochu opadne po nasadnutí. Interiér je totiž prakticky bezo zmien prevzatý z modelu Passat. Niežeby to bolo zlé, ale o Arteone sa hovorilo aj ako o nástupcovi Phaetonu. Po osobnej skúsenosti s týmto autom však musím povedať, že Arteon síce bude plniť funkciu „vlajkovej lode“ značky (teda najväčšej limuzíny v ponuke – od Passatu je necelých 10 cm dlhší), ale taký Touareg je nielen drahšie, ale aj sofistikovanejšie auto. Arteon je teda čistokrvným nástupcom modelu CC, alebo tiež jednoducho povedané – ďalšou karosárskou verziou Passatu.

Palubná doska je prakticky bezo zmien prevzatá z Passatu.

Keď je kupé praktické

Volkswagen CC si ľudia kupovali vyslovene kvôli dizajnu a prestíži. Arteon však k tomu pridáva aj praktickosť. Zatiaľ čo CC-čko bolo podobne ako Passat klasickým sedanom, nový Arteon je liftback, čo dramaticky mení situáciu. V prípade takýchto „štýloviek“, akou Arteon bezpochyby je, majitelia často platia daň v podobe menšej praktickosti. S obrovským výklopným vekom batožinového priestoru, ktoré sa otvára spolu so zadným sklom, však bude Arteon praktickejší ako klasický Passat. Už teraz je kombi verzia Passatu, sčasti aj kvôli tomuto, oveľa úspešnejšia ako sedan. Je však možné, že Arteon vďaka tomu predbehne v predajnosti Passat sedan, aj keď je drahší. Okrem lepšieho prístupu do kufra má Arteon aj o takmer 5 cm dlhší rázvor, čo sa premietlo do zväčšeného priestoru pre nohy na zadných sedadlách.

Zadná časť typu liftback výrazne zjednodušuje prístup do batožinového priestoru.

Starý známy

V testovanom aute sme mali základnú verziu motora 2.0 TDI, čiže s výkonom 110 kW (150 k). Agregát spolupracoval so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG. Ide o osvedčenú kombináciu, ktorú môžete nájsť vo viacerých modeloch naprieč celým koncernom Volkswagen. Tých 150 koní stačí aj Arteonu. Na dynamiku sa sťažovať nemôžem, aj keď na výkone 150 koní Arteon iba začína a v talóne má nachystané silnejšie verzie nielen tohto motora. Spotreba paliva mimo mesta ma príjemne prekvapila. S touto veľkou limuzínou sa dá jazdiť aj za 5 litrov. Vďaka sedemstupňovej prevodovke spotreba príliš nenarastá ani pri diaľničnom tempe. Pri rýchlosti 130 km/h motor netočí ani 2 000 ot./min. a palubný počítač nám vyrátal priemer 5,6 l/100 km. Najvyššiu spotrebu sme už tradične zaznamenali v meste. Pod 6,5 litra sa zrejme nedostanete. Aj bez toho, aby ste si na to dávali pozor, sa však spotreba pohybuje okolo siedmich litrov, čo tiež nie je zlé.

Aj digitálny prístrojový panel poznáme z Passatu, v ktorom mal v prípade značky Volkswagen premiéru.

Resumé

Slovný základ označenia Arteon predstavuje slovíčko „art“, čo v angličtine znamená „umenie“. Koncovku zdedil Arteon po Phaetone resp. po Phideone – v súčasnosti najväčšej limuzíne značky Volkswagen, ktorá sa však predáva iba v Číne. Nech už by bolo označenie akékoľvek, ten dizajn hovorí sám za seba. Takmer vždy, keď som sa k autu vracal, niekto si ho fotil. Jeden chodec neváhal a odfotil si ho počas toho, ako som stál na semafore. Do značnej miery za to môže určite aj tá nápadná farba, ale takúto pozornosť pútajú väčšinou iba autá ako Ferrari či Lamborghini… no a Volkswagen Arteon. Nikdy sa mi to nestalo s Audi, BMW, či Mercedesom. Od týchto áut si už ľudia akoby držali odstup, lebo „to je drahé“. No a Volkswagen je predsa len „ľudové vozidlo“, či nie?

Základná cena modelu – Volkswagen Arteon 1.5 TSI: 32 810 €
Základná cena testovanej verzie – Volkswagen Arteon Elegance 2.0 TDI (110 kW) DSG: 41 380 €
Záruka: 2 roky (predĺženie za príplatok)

Registračná daň: 260 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1968
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:110 (150)/3500-4000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:340 /1750-3000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:220
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:9,1
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:5,4/4,0/4,5
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:563
Objem nádrže [l]:66
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1643
Rozmer pneumatík:245/45 R19
Dĺžka [mm]:4862
Šírka [mm]:1871
Výška [mm]:1450
Rázvor [mm]:2837